خانوادهنفقه

عدم پرداخت نفقه | تکلیف قانونی مرد در پرداخت – سقوط تکلیف – مجازات

عدم پرداخت نفقه چه تبعاتی دارد؟ زن و شوهر پس از عقد نکاح موظف به انجام وظایف خود هستند و ‌‌‌‌می‌بایست تمام‌ تکالیفی را که در حین عقد به عهده گرفته‌اند به خوبی انجام دهند. یکی از تکالیف مرد پس از ازدواج پرداختن نفقه به زن ‌‌‌‌می‌باشد که قوانین بسیار زیادی درباره آن وضع شده است. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص عدم پرداخت نفقه در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نفقه چیست ؟

نفقه حقی است که پس از عقد نکاح‌ به زن تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد و مرد موظف است که آن را پرداخت کند. نفقه شامل مواردی مثال مخارج درمانی، خوراکی و… زن ‌‌‌‌می‌شوند که طبق قانون تامین آن‌ها بر عهده مرد ‌‌‌‌می‌باشد.

برای آشنایی با قوانین مربوط به نفقه زن کلیک کنید.

عدم پرداخت نفقه

همان طور که گفته شد پرداخت نفقه از وظایف مرد ‌‌‌‌می‌باشد و او موظف است که آن را به طور کامل پرداخت کند‌. چنانچه مرد از پرداخت نفقه خودداری کند زن ‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه از او شکایت نماید و ‌خواهان پرداخت نفقه خود شود. چنانچه زن بتواند در دادگاه عدم پرداخت نفقه را ثبات کند دادگاه مرد را به پرداخت نفقه مکلف ‌‌‌‌می‌کند و اگر باز هم از پرداخت آن خودداری کند حکم توقیف اموال وی صادر ‌‌‌‌می‌شود تا دادگاه بتواند از اموال او نفقه زن را پرداخت کند.

عدم پرداخت نفقه در صورت ناشزه بودن زن

چنانچه زن ناشزه باشد و از همسر خود تمکین نکند قانون او را مستحق دریافت نفقه نمی‌داند و او نمی‌تواند از شوهر درخواست نفقه کند. دلیل آن است که نفقه در قبال وظایف زن به او تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد و چنانچه او از انجام وظایفش خودداری کند مرد نیز ‌‌‌‌می‌تواند به او نفقه پرداخت نکند. برای مثال زن ‌‌‌‌می‌بایست با مرد رابطه زناشویی برقرار کند و از انجام این ‌کار خودداری نکند تا مرد نیز در قبال این مورد به او نفقه پرداخت کند.

برای آشنایی با شرایط پرداخت نفقه فرزند کلیک کنید.

در چه مواردی از نظر قانونی مرد مکلف به پرداخت نفقه نیست ؟

تنها ناشزه بودن زن نمی‌تواند مانع دریافت نفقه توسط او شود و موارد دیگری نیز برای عدم پرداخت نفقه وجود دارد. چنانچه زن به یک بیماری صعب العلاج مبتلا شود و درمان این بیماری هزینه‌‌‌‌‌های زیادی را در بر گیرد که مرد از پرداخت هزینه‌‌‌‌‌های درمان آن‌ ناتوان باشد دادگاه او را ملزم به پرداخت نققه نمی‌داند.

برای کسب اطلاع از مصادیق نشوز زن کلیک نمایید.

آیا پرداخت نکردن نفقه بدون دلیل قانونی مجازات دارد ؟

چنانچه مرد متمول بدون‌ دلیل قانونی از پرداخت نفقه به همسرش خودداری کند طبق قانون مجازات خواهد شد. مجازات این گونه افراد مابین سه تا پنج ماه حبس خواهد بود که با توجه به مواردی همچون نیازهای زن و وضعیت مالی مرد میزان نفقه معین ‌‌‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم پرداخت نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم پرداخت نفقه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

نفقه چیست ؟

یکی از حقوق قانونی زنان است که در متن مقاله به آن اشاره نموده‌‌‌‌ایم.

در صورت نشوز زن ‌‌‌‌می‌توان به او نفقه پرداخت نکرد ؟

بله از نظر قانونی در صورت نشوز به زن‌ نفقه تعلق نمی‌گیرد.

مجازات عدم پرداخت نفقه بدون دلیل چیست ؟

مابین سه تا پنج ماه حبس.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره