حقوقیسایر موضوعات حقوقی

کم کردن سن شناسنامه | تغییر دادن سن شناسنامه‌ای افراد – مراحل آن

شناسنامه یک سند هویتی شامل مهم‌ترین اوصاف احوال شخصیه است که توسط سازمان ثبت احوال، هنگام تولد هر نوزاد صادر می‌شود. در شناسنامه اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی واقعی، تاریخ دقیق تولد، محل تولد، وضعیت تاهل و… ثبت می‌شوند که فرد برای احراز هویت واقعی‌اش در بسیاری از امور به آن نیاز دارد. همانطور که گفتیم، شناسنامه حاوی اطلاعات مهمی‌ درباره شخص است و جهت حفاظت از اعتبار سند‌های سجلی نمی‌توان اطلاعات آن را تغییر داد. گاهی ممکن است سن واقعی شخصی در شناسنامه درج نشده باشد و او نسبت به این موضوع شکایت داشته باشد و به دنبال راهی جهت تصحیح آن بگردد. در این موارد قانون چگونه عمل می‌کند؟ آیا کم کردن سن شناسنامه‌ای یا تغییر آن ممکن است؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تغییر و کم کردن سن شناسنامه

با توجه به مطالب بالا، جهت حفظ اعتبار شناسنامه نمی‌توان هیچ یک از موارد درج شده در آن را تغییر داد. اما گاهی سن واقعی افراد به دلایلی مانند سهل انگاری، استفاده از شناسنامه خواهر یا برادر بزرگ‌تر برای شخص، زودتر شوهر دادن دختر و… به درستی در شناسنامه قید نمی‌شود. در این صورت فرد یا ولی قانونی او می‌تواند دادخواستی کتبی مبنی بر درخواست تغییر سن شناسنامه تهیه کند و آن را به مرجع صالح جهت رسیدگی تحویل دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغییر اسم شناسنامه کلیک کنید.

مطابق ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن‌ها مصوب ۱۳۶۱/۱۱/۲، دست بردن در تاریخ تولد اشخاص مجاز نیست. اما بر اساس تبصره این ماده، اشخاصی که سن حقیقی آن‌ها با سن درج شده در اسناد سجلی و شناسنامه بیش از پنج سال اختلاف داشته باشد، تنها یک بار در عمر خود می‌توانند تغییر تاریخ تولد خود را در کمیسیون ثبت احوال تقاضا کنند و آن را اصلاح نمایند.

اشخاص زیر می‌توانند اصلاح تاریخ تولد را درخواست کنند:

۱- شخصی که هجده سالش تمام شده باشد.

۲- شخص زیر هجده سال باشد اما حکم رشد گرفته باشد.

۳- پدر یا جد پدری شخصی که هجده سالش تمام نشده است.

۴- قیم یا وصی شخص محجور با ارائه مدرک.

مدارک لازم جهت درخواست تغییر یا کم کردن سن شناسنامه

۱- تقاضانامه کتبی صاحب شناسنامه یا ولی قانونی او در برگ مخصوص.

۲- اصل شناسنامه عکس دار و کپی آن.

۳- یک قطعه عکس جدید.

۴- اصل و کپی حکم رشد برای شخصی که هنوز هجده سال او تمام نشده است و تنها مراجعه کرده است.

۵- اصل تصویر مدارک و اسنادی که نشان دهنده قیمومت یا وصی بودن برای افراد تحت سرپرست باشد.

۶- فیش بانکی مطابق تعرفه روز نزد هر یک از شعبه‌های بانک ملی ایران به نام سازمان ثبت احوال کشور.

 مراجعه به سازمان ثبت احوال و مراحل تغییر سن شناسنامه

پس از درخواست متقاضی مبنی بر تغییر سن شناسنامه، کمیسیونی با حضور فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال محل، پزشک انتخاب شده توسط مدیر عامل سازمان بهداری استان و رئیس شواری اسلامی‌ شهر یا بخش محل صدور شناسنامه، با حضور قاضی دادگاه صالحه محل جهت رسیدگی به پرونده برگزار می‌شود. بررسی اعتراض به رای کمیسیون در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

مراحل کلی تغییر سن شناسنامه به این صورت است:

۱- شخص متقاضی جهت تصحیح تاریخ تولد بایستی به دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن اداره ثبت احوال محل صد‌ور شنا‌سنامه خود مراجعه کند، مدارک مورد نیاز را تحویل دهد و در ازای آن رسید دریافت نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جعل شناسنامه کلیک کنید. 

۲- تاریخ برگزاری جلسه رسیدگی از طرف دبیرخانه کمیسیو‌ن تشخیص سن محل صد‌ور شناسنامه به متقاضی اطلاع داده می‌شود.

۳- متقاضی بایستی در تاریخ معین شده با شناسنامه عکس دار خود در کمیسیون تشخیص سن حضور یابد.

۴- چنانچه متقاضی در محل حضور نیابد و پرونده جهت بررسی و اظهار نظر آماده باشد، کمیسیون تصمیم لازم را می‌گیرد و در غیر اینصورت درخواست او رد می‌شود. اما متقاضی می‌تواند مجددا درخواستی را به کمیسیون ارائه دهد.

۵- در صورت نیاز، کمیسیون صاحب شناسنامه را برای معاینه و تعیین سن واقعی به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد.

۶- متقاضی حق اعتراض به تصمیم کمیسیون تشخیص سن را ندارد.

۷- تصمیم کمیسیون تشخیص سن به خواهان اعلام می‌شود.

۸- چنانچه کمیسیون با تغییر تاریخ تولد موافقت نکند، امکان درخواست مجدد وجود نخواهد داشت.

۹- شخص خواهان جهت اجرای تصمیم کمیسیون تشخیص سن در سند‌های سجلی و شناسنامه باید درخواست کتبی ارائه دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کم کردن سن شناسنامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کم کردن سن شناسنامه پاسخ دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حذف نام همسر از شناسنامه کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره