خانوادهسایر موضوعات خانواده

راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر | حق و حقوق قانونی زن و مرد

راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر چیست؟ عقد نکاح عقدی است که طی انجام آن حق و حقوقی به زن و مرد تعلق می‌گیرد. چنانچه زوجین قصد طلاق از یکدیگر را داشته باشند و یا بعد از ازدواج با عیوب یکدیگر مواجه شوند طبق قانون دارای حق و حقوقی خواهند بود و‌‌‌ این حقوق با توجه به علت اختلاف آن‌ها معین می‌شود. در ادامه قصد داریم راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر را برایتان بیان نماییم، با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مواجه شدن با خیانت همسر به صورت حقوقی

خیانت به همسر از جمله جرائمی است که طبق قانون مجازات دارد و معمولا باعث می‌شود که ازدواج زوج و زوجه به طلاق ختم شود. معمولا افراد در حین مواجه شدن با خیانت همسر بسیار احساسی و با خشم و عصبانیت عمل می‌کنند اما در آن لحظه می‌بایست خود را کنترل نمایند و با دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق و حقوق خود در مواجهه با خیانت همسر اقدام کنند.

حتما درباره راه های اثبات خیانت همسر بخوانید.

راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر با توجه به حقوق زن و مرد

همان طور که در بالا گفته شد چنانچه فرد متوجه خیانت همسر خود شود حقوقی به او تعلق می‌گیرد که در حالت عادی متعلق به او نیست. حقوق زن و شوهر در هنگام مواجه شدن با خیانت همسر به شرح زیر می‌باشند:

خیانت و حق طلاق

مرد در هر حال حق طلاق دارد و با اجازه دادگاه زن را طلاق می‌دهد. علی‌الخصوص اگر دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد می‌تواند نشوز زن را اثبات کند و برخی حقوق قانونی زن مانند نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت را نپردازد. حتی اگر به زن حق طلاق داده شده باشد در این امر تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

اگر مرد خیانت کند زن می‌تواند درخواست طلاق دهد و طلاق بگیرد خصوصا وقتی مرد بدون اجازه همسر اول اقدام به عقد دائم با زن دیگری ( چه با اجازه دادگاه چه بدون آن) نماید اما اگر ازدواج موقت هم بوده باشد باز هم می‌توان طلاق گرفت.

خیانت و مهریه | راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر

مطابق ماده ۱۰۸۲ چنانچه زن به شوهر خود خیانت کرده باشد و مرد قصد طلاق او را داشته باشد می‌بایست مهریه‌اش را به طور کامل به او پرداخت کند. خیانت نمی‌تواند مهریه زن را از بین ببرد و او در صورت خیانت نیز مستحق دریافت مهریه است.

خیانت و نفقه

چون خیانت از موارد عدم تمکین عام است پس می‌توان آن را سرپیچی از شوهر تعبیر نمود و به تبع آن زن را ناشزه دانست. همانطور که می‌دانیم زن ناشزه مستحق دریافت نفقه نمی‌باشد.

برای دیدن مقاله موارد عدم تمکین عام کلیک نمایید.

خیانت و نصف شدن دارایی

اگر مردی قصد داشته باشد که همسر خود را بدون هیچگونه دلیل قانونی و موجه طلاق دهد می‌بایست نصف دارایی خود را به همراه اجرت المثل ایام زوجیت به زن پرداخت نماید، اما اگر مرد به دلیل خیانت قصد طلاق زن را داشته باشد نصف دارایی او به زن تعلق نگرفته و زن مستحق دریافت اجرت المثل نیز نخواهد بود.

برای آشنایی با اجرت المثل ایام زوجیت کلیک کنید.

خیانت و ارث | راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر

چنانچه مرد فوت کند اموال و دارایی او طبق قانون به همسرش ارث می‌رسد و حتی اگر زن به او خیانت نیز کرده باشد بازهم اموال او را به ارث خواهد برد و خیانت نمی‌تواند زن را از‌‌‌ این حق خود محروم کند.

اگر زن هم فوت کند در حالیکه از مردی که خیانت کرده طلاق نگرفته نیز همین قاعده جاریست و مرد ارث خود را می‌برد.

خیانت و ازدواج مجدد | راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر

چنانچه مردی بخواهد با وجود همسر اقدام به ازدواج مجدد نماید می‌بایست رضایت زن اول را دریافت نموده باشد اما در صورتی که زن اول به او خیانت کرده باشد دادگاه بدون کسب اذن از زن اول به او اجازه می‌دهد که اقدام به ازدواج مجدد نماید.

حضانت فرزند در صورت خیانت

چنانچه زن یا مرد به همسر خود خیانت کنند باز هم حق حضانت از هر دوی آن‌ها سلب نخواهد شد و پس از طلاق طبق قانون در سنین معین شده می‌توانند حضانت فرزند خود را به عهده بگیرند. اما اگر قانون از نظر اخلاقی آن‌ها را صالح نداند حضانت را سلب می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

در صورت خیانت زن به او مهریه تعلق نمی‌گیرد ؟

خیر در صورت خیانت زن مهریه به او تعلق خواهد گرفت و خیانت نمی‌تواند مانع دریافت مهریه توسط زن شود.

حق حضانت در صورت خیانت زن و مرد از آن‌ها سلب می‌شود ؟

اگر به زعم دادگاه سوء اخلاق تعبیر نشود خیر.

در صورت خیانت مرد می‌تواند اقدام به ازدواج مجدد بدون اذن همسر خود نماید ؟

بله با دریافت اجازه از دادگاه می‌تواند اقدام به ازدواج مجدد نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره