حقوقیخانوادهسایر موضوعات حقوقیسایر موضوعات خانواده

حضانت فرزند بعد از فوت والدین

پدر و مادر اولین افرادی هستند که دادگاه حضانت فرزند را به آن‌ها محول می‌کند. هر کدام از آن‌ها که صلاحیت بیشتری داشته باشند از طرف دادگاه به عنوان سرپرست فرزند انتخاب خواهند شد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در مورد حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حضانت فرزند بعد از فوت مادر

چنانچه سرپرست فرزند از دنیا برود دادگاه حضانت او را به شخص دیگری واگذار می‌کند. برای مثال اگر پدر که سرپرست فرزند است فوت کند دادگاه حضانت او را به مادرش واگذار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : سن قانونی تصمیم گیری حضانت   

در چه صورت بعد از فوت یکی از والدین حضانت به والد دیگر واگذار نمی‌شود ؟

در برخی موارد نیز بعد فوت یکی از والدین حضانت فرزند به والد دیگر سپرده نمی‌شود. برای مثال اگر پدر فوت کند و مادر از لحاظ اخلاقی صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد حضانت فرزند به او واگذار نخواهد شد.

برای آشنایی با شرایط حضانت بعد از فوت پدر کلیک کنید.

حضانت فرزند بعد از فوت هر دو والدین

در برخی موارد نیز هر دو والدین فوت می‌کنند و دادگاه می‌بایست حضانت فرزند را به شخص دیگری واگذار کند. طبق قانون پس از فوت والدین در درجه اول حضانت فرزند با جد پدری او خواهد بود. جد پدری یعنی پدربزرگ کودک که پس از فوت پدر و مادر می‌بایست حضانت فرزند را به عهده بگیرد.

اما اگر پدربزرگ پدری‌ فرزند نیز در قید حیات نباشد حضانت کودک به نزدیک‌ترین خویشاوندان او خواهد رسید. برای مثال در صورتی که پدربزرگ مادری فرزند در قید حیات باشد حضانت فرزند با او خواهد بود و در غیر این صورت نیز حضانت او به دایی، خاله و… واگذار خواهد شد.

تکلیف حضانت فرزند بعد از فوت والدین و عدم حضور خویشاوندان چیست ؟

در برخی موارد نیز دیده شده است که پس از فوت پدر و مادر و عدم وجود خویشاوندانی که حضانت فرزند را به عهده بگیرند دادگاه فرزند را به بهزیستی منتقل می‌نماید.

بیشتر بخوانید : پایان حضانت 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت فرزند بعد ا‌ز فوت پدر و مادر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند بعد ا‌ز فوت پدر و مادر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالات متداول

در صورت فوت پدر حضانت فرزند با چه کسی خواهد بود ؟

در صورت فوت پدر حضانت فرزند با مادر او خواهد بود.

اگر هردو والدین فوت کنند چه کسی حضانت کودک را به عهده می‌گیرد ؟

جد پدری.

در صورتی که جد پدری فوت کرده باشد و خویشاوندی برای تقبل حضانت فرزند وجود نداشته باشد تکلیف چیست ؟

طبق نظر دادگاه فرزند به بهزیستی منتقل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره