حقوقیخانوادهسایر موضوعات حقوقیسایر موضوعات خانواده

اجازه مادر برای خروج از کشور | بررسی خروج فرزند از کشور بدون اذن مادر

در طول سال موارد زیادی از ازدواج‌ها در دفاتر رسمی ثبت می‌شوند اما برخی از این ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شوند. وقتی زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌شوند دادگاه آن‌ها را موظف می‌کند که حضانت فرزند بعد از طلاق خود را به عهده بگیرند‌ اما برای حضانت فرزند می‌بایست برخی قوانین را رعایت کنند. در ادامه قصد داریم در رابطه با اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور توضیحاتی را بیان کنیم، با ما همراه باشید.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور

طبق قانون اگر پدر حضانت فرزند را به عهده داشته باشد و بخواهد که بدون دریافت اجازه از مادر او را از کشور خارج نماید چنانچه کودک زیر هجده سال داشته باشد مادر می‌تواند با‌مراجعه به دادگاه برای جلوگیری از خروج فرزند اقدام نماید. توصیه می کنیم مقاله اجازه پدر برای خروج از کشور را مطالعه نمایید. 

جلوگیری از خروج فرزند چه مراحلی دارد و چه مدارکی نیاز است ؟

برای جلوگیری از خروج فرزند توسط پدر می‌بایست مادر برخی مراحل قانونی را طی کند. در مرحله اول می‌بایست‌ شناسنامه و کارت ملی خود و فرزندش را به دادگاه ارائه نماید و از دادگاه بخواهد که طی دادخواستی مانع خروج فرزند از کشور شود یعنی فرزند را ممنوع الخروج کند. البته این در صورتی است که مادر دلایلی منطقی و قانونی برای ممنوع الخروج کردن فرزند داشته باشد و در غیر این صورت مادر قادر به ممنوع الخروج کردن فرزندش نخواهد بود.

اگر پدر فرزند را به طور غیرقانونی از کشور خارج کند مادر می‌تواند او را بازگرداند ؟

در پاسخ به این پرسش می‌بایست بگوییم در صورتی که پدر فرزند را به طور غیر قانونی و بدون اطلاع مادر از کشور خارج نماید مادر می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان بازگرداندن فرزندش به کشور شود.

در چه مواردی اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور نیاز نیست ؟

در برخی موارد نیز پدر این حق را دارد که فرزند را بدون اذن مادر از کشور خارج‌نماید. چنانچه مادر در سلامت عقلی کامل نباشد یا خروج از کشور به صلاح فرزند باشد و یا فرزند بخواهد که برای ادامه تحصیل کشور را ترک کند پدر این حق را خواهد داشت که او را از کشور خارج کند.

نکته: فرزند پس از هجده سالگی می‌تواند بدون اجازه والدین خود از کشور خارج بشود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجازه مادر برای خروج از کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجازه مادر برای خروج از کشور پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا بدون اذن مادر می‌توان فرزند را از کشور خارج کرد ؟

خیر اذن مادر برای خروج او کاملا الزامی است.

فرزند می‌تواند برای ادامه تحصیل بدون اذن مادر از کشور خارج شود ؟

بله چون تحصیل به صلاح فرزند می‌باشد.

اگر مادر در سلامت عقلی به سر نبرد پدر می‌تواند بدون اذن او برای خروج فرزند از کشور اقدام کند ؟

بله.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره