خانوادهمهریه

دادخواست مهریه در فسخ نکاح | تکلیف پرداخت مهریه در صورت فسخ نکاح

دادخواست مهریه در فسخ نکاح به چه طریقی باید داده شود؟ اصل در ازدواج تحکیم بنیان خانواده است. همین ماهیت نکاح سبب می‌شود که برهم زدن این عقد به آسانی ممکن نباشد. اما قطعا ازدواج نباید سبب سلب آرامش زوجین گردد. از همین رو از نظر قانونی و از نظر شرعی هرگاه که ادامه زندگی مشترک برای طرفین دشوار باشد این امکان وجود دارد که به زندگی مشترک خود پایان بدهند. برای پایان نکاح، طلاق تنها راه نیست. یکی دیگر از طرق خاتمه نکاح، فسخ نکاح است. اما در مورد فسخ نکاح باید موارد قانونی مشخصی در نکاح موجود باشد تا فسخ ممکن گردد. در این مقاله همچنین به بررسی دادخواست مهریه در فسخ نکاح می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

فسخ نکاح و مصادیق آن

ماده 1122 و 1123 قانون مدنی هر کدام عیوبی را مطرح کردند که زوجین در صورت وجود این عیوب می‌توانند درخواست فسخ نکاح را بدهند. به طور مثال وجود بیماری که مانع برقراری رابطه زناشویی باشد سبب حق فسخ برای طرف مقابل می‌شود. در مقاله‌ای جداگانه به بررسی کامل اسباب فسخ نکاح و موارد آن پرداخته‌ایم لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک نمایید.

وضعیت مهریه در فسخ نکاح

مهریه در موقع فسخ نکاح بستگی به نزدیکی زوجین دارد. اگر دادگاه حکم به فسخ نکاح بدهد بر اساس ماده 1101 قانون مدنی در صورتی که زوجین با هم نزدیکی نکرده باشند هیچ مهری به زن تعلق نمی‌گیرد. البته در ماده یک مورد استثنا مطرح شده است. در ادامه ماده گفته شده است که اگر فسخ نکاح به موجب بیماری و ناتوانی مرد در برقراری رابطه زناشویی باشد به زن نصف مهر تعلق می‌گیرد. به نظر می‌رسد دلیل این استثنا این است که حق زن پایمال نشود چرا که مانع رابطه زناشویی مرد بوده است در نتیجه زن مستحق نصف مهر است.

اما اگر فسخ نکاح بعد از نزدیکی زوجین صورت بگیرد زن می‌تواند تمام مهریه را طلب کند. اگرچه در ماده قانونی به صراحت به این موضوع اشاره نشده است اما با توجه به مفهوم مخالف ماده 1101 قانون مدنی، همچنین با توجه به صراحت ماده 1082 در خصوص مهریه زن که گفته شده به محض وقوع عقد نکاح زن مستحق مهر است، می‌توان به این نتیجه رسید که اگر فسخ نکاح بعد از نزدیکی باشد تمام مهر به زن تعلق می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات لازم در خصوص مهریه فسخ نکاح کلیک کنید.

دادخواست مهریه در فسخ نکاح

برای دریافت مهریه در صورت فسخ نکاح باید در هنگام ثبت دادخواست اصلی درخواست مهریه نیز تقاضا گردد. در صورتی که برای اثبات نزدیکی یا عدم نزدیکی نیاز به مدارک باشد نظر کارشناس پزشکی قانونی در این مورد ملاک قرار می‌گیرد. البته در صورت اقرار طرفین دادگاه حکم به پرداخت مهریه می‌دهد. برای سرعت بخشیدن به روند دریافت مهریه توصیه می‌شود تا از یک وکیل متخصص در این زمینه استفاده نمایید.

نمونه رای صادره در خصوص دادخواست مهریه در فسخ نکاح

رای شعبه 26 دیوان عالی کشور:

اگر زوجه مدخوله باشد کل مهریه باید پرداخت گردد و تفاوتی در اینکه فسخ گردد یا طلاق واقع شود وجود ندارد. در هر دو حالت باید همه مهرالمسمی پرداخت شود. اینکه تصور شود در صورت فسخ نکاح زن مستحق مهرالمثل است کاملا غلط می‌باشد زیرا مهرالمثل فقط در جایی مطرح است که عقد باطل باشد ولی در اینجا اصلا عقد باطل نیست زیرا عقدی که باطل باشد نیاز به فسخ ندارد.

در رای بالا نیز ملاک برای دریافت کل مهریه رابطه زناشویی بین زوجین بوده است. همچنین میزان مهریه تعیین شده یا همان مهرالمسمی پرداخت می‌گردد. اینکه به دلیل فسخ شدن نکاح دیگر زن مستحق مهر از قبل تعیین شده نیست و باید مهرالمثل به او تعلق بگیرد اشتباه است. مهرالمثل برای عقد باطل است و در فسخ نکاح زن مستحق همان مهرالمسمی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهریه می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین وکلای گروه وکیل دات کام برای تسریع در روند دریافت مهریه با شما همراه هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست مهریه در فسخ نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست مهریه در فسخ نکاح پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره