خانوادهنفقه

نفقه معوقه زن | راه‌های مطالبه نفقه گذشته – شرایط و پیامدهای حقوقی

نفقه معوقه زن چطور محاسبه و دریافت می‌شود؟ پس از ازدواج زوجین قانونگذار زن را مکلف ‌‌‌‌‌می‌داند که با مرد رابطه جنسی برقرار کند اما در قبال‌ این کار به زن حقوقی تعلق می‌گیرد و مرد نیز در مقابل ‌‌‌‌‌می‌بایست به تمام تکالیف خود توجه نماید. یکی از تکالیفی که مرد پس از ازدواج با زن به عهده دارد پرداخت نفقه ‌‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه توضیحات مختصری را درباره نفقه معوقه زن بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نفقه چیست و در چه مدت زمانی باید پرداخت شود ؟

نفقه یکی از حقوق قانونی زن است که پس از عقد نکاح به او تعلق گرفته و پرداخت ‌آن‌ نیز هیچ مدت زمان خاصی ندارد و پس از عقد نکاح زن ‌‌‌‌‌می‌تواند نفقه‌اش را از مرد مطالبه کند.‌ برای مثال وقتی زن ‌‌‌‌‌می‌خواهد لباس یا خوراک بخرد و یا هزینه‌‌‌‌‌‌های درمان خود را بدهد مرد موظف به تامین همه‌ این‌‌‌‌‌‌ها خواهد بود که به‌ این کار مرد پرداخت نفقه گفته ‌‌‌‌‌می‌شود. نفقه با توجه به شرایط مالی مرد و مشخصات خانوادگی، عادت زن و… پرداخت خواهد شد.

نفقه معوقه زن

شاید شما نیز بارها شنیده باشید که نفقه معو‌قه نیز وجود دارد که در‌ این باره باید بگوییم وقتی زن مدتی مثلا یک یا چند سال نفقه دریافت نکرده است در صورتی که به دادگاه مراجعه کند و خواهان دریافت نفقه‌اش شود دادگاه نفقه او را معوقه تلقی ‌‌‌‌‌می‌نماید.‌ این بدان معناست که نفقه مربوط به گذشته یا سال‌‌‌‌‌‌های پیش ‌‌‌‌‌می‌باشد اما در هر حال زن ‌‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه آن را مطالبه نماید و هیچ دلیلی وجود ندارد که زن نتواند نفقه معو‌قه خود را مطالبه کند.

برای آشنایی با نحوه محاسبه میزان نفقه کلیک کنید.

راه مطالبه نفقه معوقه زن

زن ‌‌‌‌‌می‌بایست برای مطالبه نفقه معو‌قه خود به دادگاه مراجعه و طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که نفقه را از اموال مرد وصول‌ نماید‌. دادگاه نیز با سنجش سطح مالی مرد اقدام به تعیین میزان نفقه نموده و مرد را ملزم ‌‌‌‌‌می‌کند‌ که در تاریخ معین‌ شده توسط قاضی نفقه را به زن پرداخت کند.

برای آشنایی با شرایط عدم پرداخت نفقه کلیک کنید.

شکایت کیفری برای دریافت نفقه معوقه

با وجود‌ اینکه دریافت نفقه معوقه یکی از حقوق قانونی زنان ‌‌‌‌‌می‌باشد اما قانون به زن اجازه نمی‌دهد که برای دریافت‌ این نوع نفقه از مرد شکایت کیفری کند و انجام‌ این نوع شکایت برای دریافت نفقه معوقه امکان پذیر نخواهد بود.

به علاوه شکایت کیفری نفقه در مواردی مطرح می‌شود که مرد با وجود توان مالی نفقه شما را نمی‌پردازد ولی اگر تمکن مالی ندارد اقدام از طریق دادگاه کیفری وجهی ندارد.

برای آشنایی با حقوق مربوط به نفقه زن کلیک کنید.

دادگاه حقوقی

اصولا برای دریافت نفقه خود ( چه معو‌قه و غیر آن) باید به دادگاه حقوقی مراجعه کنید مگر اینکه زمینه شکایت کیفری فراهم باشد که توضیح آن پیشتر آمد.

نتیجه می‌گیریم که مطالبه نفقه معو‌قه فقط از طریق داگاه حقوقی ممکن است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.[/box]

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه معو‌قه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه معو‌قه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

نفقه در چه زمان باید پرداخت شود ؟

برای پرداخت نفقه مدت زمان خاصی معین نشده است و مرد پس از ازدواج باید آن ‌را پرداخت کند.

نفقه معوقه چیست ؟

به نفقه‌‌‌‌‌‌های عقب افتاده و پرداخت نشده زن نفقه معوقه گفته ‌‌‌‌‌می‌شود.

آیا ‌‌‌‌‌می‌توان برای دریافت نفقه معوقه شکایت کیفری نمود ؟

خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره