حقوقیسایر موضوعات حقوقی

اسناد ثبت احوال | تعریف ماهیت – اسناد و مدارک – انواع

اسناد ثبت احوال در کجا و چگونه نگهداری می شود؟ از ابتدای تولد تا هنگام مرگ هر شهروند ایرانی دارای یکسری اسناد هویتی است که نشان دهنده احوال شخصی او ‌‌می‌‌باشد از جمله کارت ملی و شناسنامه. شناسنامه را ‌‌می‌توان مهم‌ترین سند هویتی هر ایرانی دانست که تمام اطلاعات شخصی او از جمله نام، تاریخ تولد، محل تولد و… در آن ثبت ‌‌می‌‌گردد.

علاوه بر این اطلاعات کلی، وقایع مهم زندگی اشخاص اعم از ازدواج، طلاق، ولادت فرزند و در آخر هم وفات در شناسنامه اشخاص ذکر ‌‌می‌گردد. وظیفه ثبت تمام این موارد با ادار‌‌‌ه ثبت احوال ‌‌می‌‌باشد. ادار‌‌‌ه ثبت احوال در سراسر ایران دارای دفاتری است که به عنوان نماینده آن به ثبت اطلاعات و احوال شخصی ‌‌می‌‌پردازند. اما وظیفه ثبت احوال فقط به تنظیم شناسنامه ختم ‌‌نمی‌‌شود بلکه اسناد مختلفی وجود دارد که وظیفه تنظیم آن‌‌‌ها بر عهد‌‌‌ه ادار‌‌‌ه ثبت احوال است. در این مطلب به بررسی ا‌سناد ثبت احوال و انواع آن ‌‌می‌‌پردازیم.

برای آشنایی با راه های کم کردن سن شناسنامه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اسناد ثبت احوال

ادار‌‌‌ه ثبت احوال از ادارات دولتی است و همان طور که از نام آن معلوم است مربوط به احوال شخصیه افراد ‌‌می‌‌باشد. در ابتدا این اداره وظائف محدودی در رابطه با اطلاعات شخصی هر ایرانی داشت و در دفاتری دستی تمام اطلاعات ثبت ‌‌می‌‌شدند. اما در زمان حاضر با گسترش جمعیت و پیچیدگی‌های ثبت و نگهداری این اطلاعات بر تعداد اسناد ثبتی افزوده شده و دیگر به شکل دستی نیستند و همه چیز در سیستم مرکزی ثبت ‌‌می‌گردد. همچنین از نظر قانونی افراد به ملزم به ثبت تمام وقایع شخصی از جمله طلاق، ولادت و… هستند از این رو به تعداد اسناد رسمی نیز افزوده شده است.

بر اساس آنچه که در قانون ثبت احوال ذکر گردیده است سند ثبت احوال هر گونه سندی در خصوص احوال شخصی از جمله وفات، طلاق و… است که توسط ماموران رسمی تنظیم ‌‌می‌گردد.

برای آشنایی با چگونگی حذف نام همسر و فرزندان از شناسنامه کلیک کنید.

انواع اسناد ثبت احوال

مجموع اسنادی که ثبت احوال آن‌‌‌ها را به ثبت ‌‌می‌‌رساند به شرح زیر است:

1/ سند ثبت ولادت.

2/ سند ثبت مرگ.

3/ دفتر کل ثبت وقایع.

4/ برگ ولادت.

5/ گواهی ولادت: برای کودکان خارجی است که بعد از ثبت ولادت یک گواهی هم مربوط به ولادت برای آن‌‌‌ها صادر ‌‌می‌‌شود.

6/ شناسنامه.

7/ کارت شناسایی.

8/ دفتر رسمی ازدواج، عقدنامه‌ها و قباله نکاح.

9/ دفتر رسمی طلاق.

10/ دفتر نام خانوادگی.

11/ رونوشت شناسنامه: دفتری که تقدم اشخاص نسبت به نام خانوادگی را نشان ‌‌می‌‌دهد. به طور مثال نام خانوادگی کریمی که در این دفتر ثبت ‌‌می‌‌شود نشان می‌دهد که این نام برای اولین بار توسط چه شخصی ثبت شده است و برای فرد نسبت به سایرین در خصوص این فا‌‌میلی حق تقدم وجود دارد.

12/ سایر اسناد سجلی.

بر اساس ماد‌‌‌ه 8 قانون ثبت اسناد تمام موارد بالا جزو اسناد رسمی غیر قابل انکار و تردید است. این اسناد تا زمانی که به موجب تصمیم هیات اختلاف یا رای دادگاه باطل نشوند دارای اعتبار ‌‌می‌‌باشند.

برای آشنایی با قوانین مربوط به تغییر اسم شناسنامه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما ‌‌می‌‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اسناد ثبت احوال از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌سناد ثبت احوال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌سناد ثبت احوال پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

اسناد ثبت احوال چیست ؟

هر گونه سند مربوط به احوال شخصی که توسط ماموران رسمی ثبت ‌‌می‌‌گردد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره