خانوادهطلاق

طلاق و نفقه | طلاق گرفتن به دلیل عدم پرداخت نفقه – نمونه دادخواست

پس از ازدواج زن و مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و هر وظیفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها محول شده است را به خوبی انجام دهند. یکی وظایف مرد پس از ازدواج پرداخت نفقه به زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که عدم پرداخت آن ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند باعث طلاق زوجین شود. در ادامه قصد داریم در مورد طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نفقه چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

نفقه حقی است که پس از عقد به زن تعلق ‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد، نفقه شامل هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های خوراک، پوشاک و درمان زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که طبق قانون مرد موظف به پرداخت نفقه ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد و در صورت عدم پرداخت نفقه زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به همین دلیل از مرد طلاق بگیرد.

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه | ارتباط طلاق و نفقه

نفقه ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست تحت هر شرایطی به زن پرداخت شود و مرد نمی‌تواند از پرداخت آن خودداری کند. طبق قانون زن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این حق را دارد که در صورت عدم پرداخت نفقه از شوهرش طلاق بگیرد. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست به دادگاه مراجعه نماید و با اثبات عدم پرداخت نفقه از طرف مرد درخواست طلاق نماید. دادگاه نیز با توجه به درخواست طلاق از طرف زن مرد را مکلف ‌‌‌‌‌‌‌می‌کند که به زن نفقه پرداخت کند اما اگر بازهم مرد از پرداخت نفقه خودداری کند قاضی صیغه طلاق را جاری خواهد کرد.

اگر زن بخواهد به دلیل عدم پرداخت نفقه طلاق بگیرد و شوهر اجازه طلاق ندهد تکلیف چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در صورتی که نزد دادگاه اثبات شود که مرد نفقه زن را پرداخت نکرده است و همچنان از پرداخت آن سر باز زند چنانچه زن درخواست طلا‌ق کند دادگاه دیگر برای طلا‌ق به اجازه مرد نیازی ندارد و قاضی به جای مرد اجازه طلا‌ق ‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد و زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به راحتی طلا‌ق بگیرد.

نمونه دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

با سلام و احترام

اینجانب خانم….. در تاریخ…. به عقد نکاح آقای….در آمده‌ام. نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ازدواج فرزند…. ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد (و یا بدون فرزند). به استحضارتان ‌‌‌‌‌‌‌می‌رسانم که زوج به نام…. بیش از شش‌ ماه از پرداخت نفقه خودداری نموده است و از تاریخ…. تا تاریخ….. هیچ نفقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به بنده پرداخت ننموده است. لذا با توجه به عدم پرداخت نفقه از طرف زوج خواستار صدور حکم‌ طلاق از جانب دادگاه ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشم.

سوالات متداول

نفقه چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

نفقه یکی از حقوق زن در حین‌ عقد است که مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود.

نفقه شامل چه چیز‌‌‌‌‌‌‌‌هایی ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

نفقه شامل هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های خوراک، پوشاک و درمان زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

در صورت عدم پرداخت نفقه زن حق طلاق خواهد داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق به خاطر نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق به خاطر نفقه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره