خانوادهنفقه

نفقه صیغه | احکام نفقه زن در عقد موقت – شرط به پرداخت نفقه در ازدواج موقت

نفقه صیغه آیا به زن تعلق می‌گیرد؟ مرد پس از ازدواج موظف است که نیاز‌‌‌های مالی خانواده را تامین نماید. او موظف است که نفقه زن را بپردازد تا به این ترتیب تمام‌ نیاز‌‌‌های مالی او برطرف شود و زن نیز در صورت تمکین مستحق دریافت نفقه خواهد بود. اما قوانین نفقه در انواع عقد نکاح متفاوت ‌‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد نفقه زن در عقد موقت یا صیغه توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نفقه چیست‌‌ ؟

در هر خانواده مرد مسئول بر طرف کردن نیاز‌‌‌های مالی ‌‌می‌باشد که او با انجام این کار در واقع نفقه را پرداخت کرده است. وقتی زن برای درمان خود از شوهر پول طلب ‌‌می‌کند و یا برای تهیه خوراک از او مبلغی را دریافت ‌‌می‌نماید در واقع نفقه خود را دریافت کرده است.

نفقه زن در ازدواج موقت یا صیغه

همان طور که ‌‌می‌دانید در عقد دائم مرد ملزم به پرداخت نفقه خواهد بود و در غیر این صورت زن ‌‌می‌تواند از او شکایت کند‌ اما در عقد موقت طبق ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی زن حق مطالبه نفقه را نخواهد داشت و ‌‌‌نمی‌تواند هیچگونه نفقه‌‌‌‌ای را دریافت کند. دلیل این امر آن است که در عقد موقت قانونگذار مرد را ملزم به پرداخت نفقه ‌‌‌نمی‌داند و مرد ‌‌می‌تواند نفقه‌‌‌‌ای به زن پرداخت نکند.

البته شرط به پرداخت آن در ازدواج موقت منعی ندارد.

اگر نفقه جزو شروط ازدواج موقت (صیغه) باشد تکلیف چیست‌‌ ؟

همان طور که گفته شد در عقد موقت مرد ملزم به پرداخت نفقه نخواهد بود اما اگر در ‌‌‌‌این نوع عقد زن شرط کرده باشد که مرد پس از عقد به او نفقه بپردازد مرد موظف ‌‌می‌شود که نفقه او را پرداخت نماید. زن در این صورت ‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان دریافت نفقه خود شود. در این صورت دادگاه مرد را مکلف ‌‌می‌کند که نفقه زن را در مدت زمان صیغه به او پرداخت نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه ازدواج موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه ازدواج موقتپاسخ دهند.

 

سوالات متداول

نفقه شامل هزینه‌‌‌های درمان زن نیز ‌‌می‌شود‌‌ ؟

بله.

آیا در عقد موقت مرد ملزم به پرداخت نفقه خواهد بود‌‌ ؟

خیر مرد در عقد موقت ‌‌می‌تواند به زن نفقه پرداخت نکند.

اگر دریافت نفقه شرط عقد موقت باشد تکلیف چیست‌‌ ؟

در این صورت مرد ملزم به پرداخت نفقه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره