خانوادهنفقه

نفقه زن بعد از فوت شوهر | مطالبه نفقه پس از درگذشت همسر – نقش تمکین

نفقه زن بعد از فوت شوهر چطور تعیین می شود؟ زن و شوهر پس از ازدواج از لحاظ قانونی دارای مسئولیت‌هایی هستند که ‌می‌بایست به آن‌ها توجه کرده و وظایف خود را به خوبی انجام دهند. به عنوان مثال زن ‌می‌بایست پس از عقد نکاح از برقراری رابطه زناشویی با مرد خودداری نکند. یکی از وظایف مرد نیز پس از ازدواج پرداخت نفقه به زن ‌می‌باشد، مرد ‌می‌بایست تمام نیاز‌های مالی زن را از طریق پرداخت نفقه تامین نماید. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص نفقه زن بعد از فوت شوهر در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نفقه چیست و چه زمانی باید پرداخت شود‌ ؟

نفقه یکی از حقوقی است که قانونگذار برای زن مقرر نموده است و او ‌می‌تواند آن ‌را پس از عقد مطالبه نماید. اگر زن بیمار شود مرد ‌می‌بایست هزینه‌های درمان او را بپردازد و در صورتی که بخواهد خوراک یا پوشاک خریداری کند مرد موظف به تامین کردن آن‌ها خواهد بود که به‌‌‌ این کار پرداخت نفقه گفته ‌می‌شود. پرداخت نفقه هیچ زمان مشخصی ندارد و در هر حال باید پرداخت شود.

نفقه زن بعد از فوت شوهر

اگر زن قبل از فوت همسر کاملا از او تمکین کرده باشد اما نفقه‌‌ای ( کلا یا برای چند ماه) دریافت ننموده باشد ‌می‌تواند پس از فوت همسر خود نفقه‌اش را دریافت نماید. به‌‌‌ این کار مطالبه نفقه گذشته گفته ‌می‌شود که زن ‌می‌تواند با ارائه دادخواستی به دادگاه خواهان نفقه خود قبل از فوت شوهرش شود. اگر مرد فوت شود زن موظف است عده وفات نگه دارد و به مدت چهار ماه و ده روز با هیچ فرد دیگری ازدواج ننماید. زن در مدت زمان عده وفات نیز مستحق دریافت نفقه است و ‌می‌تواند نفقه خود را از اموال به جا مانده از همسرش دریافت کند.

برای آشنایی با نحوه محاسبه نفقه زن کلیک کنید.

اگر زن از شوهر خود تمکین نکند بعد از فوت همسر ‌می‌تواند نفقه را مطالبه کند‌ ؟

در برخی موارد نیز ممکن است زن با وجود عدم تمکین از همسر خود بعد از فوت او نفقه را مطالبه نماید که در‌‌‌ این صورت باید بگوییم نفقه‌‌ای به او تعلق ‌‌نمی‌گیرد زیرا او از همسرش تمکین نکرده است و طبق قانون بعد از فوت او نیز مستحق دریافت نفقه نخواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با حقوق زن بعد از مرگ شوهر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن بعد از فوت شوهر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن بعد از فوت شوهر پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

نفقه چیست‌ ؟

نفقه حقی مالی است که در حین عقد به زن تعلق گرفته و مرد ‌می‌بایست پس از عقد آن‌ را پرداخت کند.

آیا زن ‌می‌تواند پس از فوت شوهر نفقه‌اش را دریافت نماید‌ ؟

بله در صورت تمکین قبل از فوت او ‌می‌تواند پس از فوتش نیز نفقه را دریافت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره