خانوادهنفقه

مطالبه نفقه | راه‌ها و شیوه‌های مطالبه – پیامدهای حقوقی اقدام از طریق هر کدام

مطالبه نفقه با چه روش هایی انجام می شود؟ نفقه یکی از حقوقی است که حین عقد به زن تعلق می‌گیرد. مرد ‌می‌بایست نفقه زن را پس از عقد به طور کامل پرداخت‌ نماید. برای مثال اگر زن قصد تهیه لباس و خوراک را داشته باشد مرد مسئول تامین نمودن آن‌‌‌ها است. اما دریافت نفقه نیز راه‌ها و مراحل قانونی خود را دارد که ‌می‌بایست طی شوند. در ادامه قصد داریم در مورد راه‌‌‌های مطالبه نفقه توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مطالبه نفقه

زن ‌می‌تواند هر گاه که بخواهد نفقه خود را از مرد مطا‌لبه کند و مرد نیز موظف است که نفقه را با توجه به اصول قانونی به او پرداخت نماید. مطالبه نفقه زمان خاصی ندارد و پس از عقد زن قادر به مطالبه آن خواهد بود. از آن جایی که نفقه شامل نیاز‌‌‌های ضروری زن برای زندگی ‌می‌باشد مرد ‌می‌بایست برای تامین آن تلاش متعارف کند.

برای کسب اطلاعات لازم درباره نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر کلیک کنید.

چه راه‌‌‌هایی برای مطالبه وجود دارد ؟

راه‌‌‌های بسیار زیادی برای مطا‌لبه نفقه وجود دارد و زن ‌می‌تواند از طریق مراکز مربوطه اقدام به مطا‌لبه و دریافت نفقه خود نماید. در ادامه دو مورد از اصولی‌ترین راه‌‌‌های مطالبه نفقه را شرح داده‌‌‌‌ایم:

مطالبه نفقه از طریق دادگاه حقوقی

زن ‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی و ارائه دادخواستی از قاضی بخواهد که نفقه‌‌‌‌‌اش را از طریق توقیف و فروش اموال مرد وصول نماید. اگر مرد در قید حیات باشد نفقه از طریق اموالش و در صورت فوت از ترکه‌اش به زن پرداخت ‌می‌شود. توجه نمایید که اگر زن به دادگاه حقوقی مراجعه کند ‌می‌بایست حتما دادخواست تنظیم نماید.

برای شروع دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند کلیک کنید.

مطالبه نفقه از طریق دادگاه‌‌‌های کیفری

برخی از افراد تصور ‌می‌کنند که مطالبه نفقه فقط از طریق دادگاه‌‌‌های حقوقی امکان دارد که در این خصوص باید بگوییم زن ‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه‌‌‌های کیفری نیز خوا‌‌هان دریافت نفقه خود شود که شرایط خاصی دارد مثلا اینکه مرد متمول باشد. در صورت رجوع زن به دادگاه کیفری برای دریافت نفقه دادگاه مرد را احضار ‌می‌کند و در صورت عدم حضور اموال او را توقیف می‌نماید تا نفقه زن را وصول کند. مرد ممکن است به تحمل زندان نیز محکوم گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطا‌لبه نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطا‌لبه نفقه پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

برای دریافت نفقه ‌می‌بایست به چه دادگاهی مراجعه نمود ؟

دادگاه‌‌‌های حقوقی و کیفری.

در صورت عدم حضور مرد در دادگاه برای پرداخت نفقه تکلیف چیست ؟

در صورت عدم حضور مرد در دادگاه قاضی حکم توقیف اموال وی را صادر خواهد کرد و نفقه را از طریق ‌اموال او به زن پرداخت ‌می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره