ازدواجخانواده

اشتباه در عقد نکاح | اثر تصورات غلط زوجین از یکدیگر در فسخ نکاح – اشتباهات فاسخ نکاح

ازدواج امری است که در آن زن و مرد زندگی مشترکی را تشکیل داده و هر کدام دارای حق و حقوق قانونی نکاح می‌شوند. اما ممکن است در برخی از عقدهای نکاح ثبت شده در دفاتر اشتباهی رخ دهد که باعث فسخ و یا ابطال عقد شود. اما این اشتباه چیست و چه نوع استباهی در عقد نکاح باعث باطل شدن آن می‌گردد؟ در ادامه به این پرسش‌ها به خوبی پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مرود موانع نکاح کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اشتباه در عقد نکاح به چه معناست ؟

اشتباه در عقد ازدواج به معنای فریب خوردن یا تصور غلط طرفین از یکدیگر می‌باشد، چنانچه زن و مرد پس از عقد متوجه شوند که فرد مورد نظر دارای صفاتی که ذکر کرده نیست می‌توان گفت که اشتباه صورت گرفته است. اشتباه در عقد نکاح طیف وسیعی دارد و گاهی ممکن است اشتباه باعث باطل شدن عقد شود و گاهی نیز اشتباه می‌تواند به طرف فریب خورده که تصور نادرستی داشته است حق فسخ نکاح را بدهد. در ادامه چند مورد از اشتباهات عقد نکاح را نام برده‌ایم:

مجهول بودن طرف مقابل

مطابق با ماده ۱۰۶۷ قانون مدنی زن و مرد می‌بایست قبل از عقد نکاح یکدیگر را به خوبی بشناسند تا دچار اشتباه نشوند. چنانچه زن و شوهر قبل از عقد با یکدیگر ارتباطی نداشته باشند و پس از عقد متوجه شوند که طرف مقابل همان فردی نیست که تصور می‌کردند، برای مثال سن بالاتری دارد و یا چهره او همانند قبل نیست یا با فرد دیگری غیر از فرد مورد نظر عقد منعقد شده عقد نکاح آن‌ها باطل خواهد بود‌. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعیین مهریه در عقد نکاح کلیک کنید. 

البته این در صورتی است که طرفین قبل از عقد برای یکدیگر ناشناخته باشند اما امروزه به دلیل اینکه زنان و مردان پیش از ازدواج در دوره نامزدی به سر می‌برند و از یکدیگر شناخت کافی پیدا می‌کنند امکان رخ دادن چنین اشتباهی بسیار کم شده است.

 

مهریه

اشتباه در تعیین مهریه یکی از رایج‌ترین انواع اشتباه در عقد نکاح می‌باشد. برای مثال شوهر زمینی را به عنوان مهریه در عقدنامه ذکر می‌کند ولی قیمت زمین با چیزی که مرد قبل از عقد گفته است تفاوت دارد و کمتر است. در این مورد زن فریب خورده است ولی حق فسخ ندارد. در حالاتی که مهریه شرایط اساسی را ندارد ابطال می‌گردد و دادگاه مهرالمثل تعیین می‌کند.

 

دوشیزه بودن خانم

دوشیزه بودن زن نیز در ازدواج بسیار مهم می‌باشد. با وجود اینکه قانون مدنی دوشیزه نبودن زن را مانعی برای ازدواج او نمی‌داند اما اگر زن قبل از ازدواج اقرار کند که دوشیزه است ولی بعد از نکاح مرد متوجه شود که فریب خورده است می‌تواند نکاح خود را فسخ نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شروط ضمن عقد نکاح کلیک کنید. 

 

هنر | اشتباه در عقد نکاح

اگر زن و مرد قبل از عقد نکاح مذکر شوند که هنر خاصی دارند و ازدواج بر مبنای آن واقع شود اما بعد از ازدواج طرف مقابل مطلع شود که فرد دارای چنین هنری نیست می‌تواند نکاح خود را فسخ نماید و در این مورد نیز اشتباه صورت گرفته است. برای مثال زن بر مبنای ادعای مرد تصور کند همسر آینده‌اش نوازنده حرفه‌ای پیانوست و با وی ازدواج نماید در حالی که مرد در این زمینه سر رشته‌ای ندارد.

 

جایگاه خانوادگی

یکی از شایع‌ترین اشتباهات عقد نکاح فریب دادن افراد به بهانه جایگاه خانوادگی می‌باشد. به عنوان مثال مرد به زن می‌گوید که از جایگاه خانوادگی ویژه و بسیار بالایی برخوردار است ولی در واقعیت چنین نیست و زن را فریب داده است، در این صورت قانونگذار این حق را به زن می‌دهد که نکاح خود را فسخ نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اکراه در عقد نکاح کلیک کنید. 

 

در چه مواردی اشتباه در عقد نکاح باعث فسخ آن نمی‌شود ؟

در برخی موارد نیز اشتباه باعث ابطال و خلل وارد کردن به عقد نکاح نمی‌شود و به فرد نیز حق فسخ نکاح داده نخواهد شد. برای مثال زن تصور می‌کند که مرد از افراد مشهور می‌باشد اما مرد هیچگاه این مورد را ذکر نکرده باشد. در این صورت زن حق فسخ نکاح نخواهد داشت و اشتباه او فقط به خودش مربوط می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌شتباه د‌ر عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌شتباه د‌ر عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره