سایر عقودعقود و قرارداد ها

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان | بررسی مفاد الزامی مندرج در قرارداد

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان به چه صورت است؟ امروزه یکی از انواع معاملات آپارتمان که بسیار رواج یافته است پیش فروش آپارتمان می‌‌‌‌‌‌باشد. زمانی که سازنده ملک تصمیم بگیرد که آپارتمان را پیش از این که به طور کامل تمام شود بفروشد اصطلاحا گفته می‌شود پیش فروش آپارتمان. برای این کار ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد اما گاهی این اتفاق وقتی میفتد که سازنده از نظر مالی دچار مشکل می‌‌‌‌‌‌شود. ‌‌‌‌‌در این مطلب به بررسی نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قرارداد پیش فروش آپارتمان

پیش فروش کردن حالتی است که در آن مالک آپارتمان قبل از اینکه ساختمان به طور کامل تمام شود و قبل از تکمیل آپارتمان آن را می‌‌‌‌‌‌فروشد. این کار برای دو طرف سودمند خواهد بود.‌‌‌‌‌ زیرا از یک سو فروشنده قبل از اینکه آپارتمان تمام شود به پول خود رسیده است و حتی در صورت داشتن مشکل مالی برای پایان کار آپارتمان با گرفتن زودتر پول مشکل خود را برطرف می‌کند. از یک سو هم خریدار سود کرده است زیرا همواره قیمت آپارتمان در هنگام پیش خرید کردن کمتر از زمان پایان کار است و خریدار توانسته است با مبلغ پایین‌‌تر‌‌‌‌‌ی صاحب آپارتمان شود.

البته باید در هنگام نوشتن قرارداد پیش فروش دقت لازم را نمود زیرا بسیاری از افراد از این طریق کلاهبرداری ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌کنند. بهتر است قبل از هرگونه پرداخت و امضا با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت نمایید. در زیر یک نمونه کامل از قرارداد پیش فروش ساختمان قرار داده شده است.

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

ماده ۱: طرفین قرارداد

۱-۱- ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌فروشنده/ فروشندگان…. فرزند… به شماره شناسنامه …. صادره از …. کدملی …. متولد…. ساکن…. تلفن…. با وکالت/ قیمومیت/ ولایت/ وصایت …. فرزند…. به شماره شناسنامه …. متولد….

۱-۲- خریدار/ خریداران…. فرزند…. به شماره شناسنامه …. صادره از…. کد ملی…. متولد…. ساکن…. تلفن ….با وکالت/ قیمومیت/ ولایت/ وصایت…. فرزند….به شماره شناسنامه…. متولد….

ماده ۲٫ موضوع قرارداد | نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

عبارت است از ساخت و فروش مورد معامله با مشخصات، اوصاف و شرایط مورد توافق طرفین که در ماد‌‌‌‌‌ه 3 این قرارداد به آن اشاره شده است وعبارت است از انتقال آن طبق این قرارداد به خریدار در برابر عوض معلوم.

ماده ۳٫ مشخصات مورد قرارداد

۱-۲- ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌…… دانگ در پلاک …… به مساحت …… متر مربع، اختصاصی …… ضلع…. طبقه …… دارای نقشه و پلان …… که مشخصات مورد معامله تماماً به اطلاع خریدار رسیده است.

۲-۳- ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌مشخصات مورد معامله از حیث مصالح مورد استفاده، لوازم، منصوبات و سایر موارد به شرح پیوست این قرارداد است که به امضای طرفین رسیده و لازم الاجرا می‌‌‌‌‌‌باشد.

تبصره: هرگونه تغییر در مشخصات ساختمانی در صورتی که با‌‌ تر‌‌‌‌‌اضی طرفین باشد مجاز خواهد بود.

ماده ۴٫ قیمت مورد معامله | نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

قیمت مورد معامله از قرار هر متر مربع ……. ریال که جمعاً …… ریال تعیین گردید که به صورت نقدی یا مبلغ …… ریال …… نقداً و باقیمانده قیمت …… ریال، طی …… قسط، هر یک به مبلغ …… ریال به تاریخ.‌‌‌‌‌…طی چک/ چک‌های شماره ……پرداخت خواهد شد.

ماده ۵٫ تسلیم مورد معامله

فروشنده مکلف است مورد معامله را حداکثر تا تاریخ .‌‌‌‌‌…….با توجه به شرایط مقرر در قرارداد، تکمیل نماید و به خریدار تسلیم نماید.

ماده ۶٫ شرایط و آثار قرارداد | نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

۱-۶- فروشنده مکلف است قبل از عقد قرارداد پیش ­فروش نسبت به اخذ مجوز ساخت از شهرداری و هر گونه مجوز لازم دیگر از سایر مراجع ذی­صلاح اقدام نماید. مجوز مذکور پیوست قرارداد بوده و جزء لاینفکی از قرارداد خواهد بود.

۲-۶- فروشنده مکلف است کلیه ضوابط و مقررات و نظامات دولتی و آیین­ نامه­‌‌‌ها‌‌‌‌‌ی مربوطه از قبیل اخذ پروانه ساختمانی،‌‌ تر‌‌‌‌‌اکم، پایان کار و ‌‌‌‌‌آیین نامه مهندسی مربوط به مقاوم سازی در برابر زلزله را رعایت کند.

3-6- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشنده ملکف است بعد از تکمیل مورد معامله و تحقق کلیه شرایط مندرج در ماده ۴ جهت تنظیم سند رسمی‌‌‌‌‌‌ به نام خریدار در تاریخ.‌‌‌‌‌… به دفتر اسناد رسمی ‌‌‌‌‌‌مراجعه نماید.

 تبصره: در صورت عدم حضور هر یک از طرفین و عدم ثبت معامله به هر علت، سردفتر گواهی عدم حضور را با ذکر مورد صادر خواهد کرد.

۵-۶-‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌اگر مورد معامله بعد از احداث از نظر متراژ زیادت یا نقصانی در حد عرف داشته باشد، ارزش مساحت اختلافی بر اساس قیمت هر متر مربع بین طرفین محاسبه خواهد شد. در صورتی که این زیادت و نقصان غیر متعارف باشد، خریدار علاوه بر اختیار فسخ قرارداد می­‌تواند ارزش روز مورد معامله را از فروشنده دریافت نماید.

۸-۶- ‌‌‌‌‌قیمت مورد معامله قطعی بوده و فروشنده نمی‌‌‌‌‌‌تواند به هیچ عنوان از قبیل بالارفتن قیمت مصالح و سایر هزینه‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ قیمت را افزایش دهد.

۹-۶- ‌‌‌‌‌درصورتی که پس از تحویل مورد معامله در یک دوره سه ماهه که به عنوان تحویل موقت ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌باشد، معایبی در مورد معامله ظاهر شود که ناشی از افراط و تفریط خریدار نبوده باشد، فروشنده مکلف است نسبت به جبران خسارت وارده اقدام نماید.

خسارت تاخیر و تادیه ( فروشنده و خریدار) 

۱۰-۶- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در صورتی که خریدار ثمن مورد معامله مذکور در ماده ۴ را پرداخت نکند یا در جهت پرداخت بقیه اقساط اقدام نکند باید به ازای مبلغ باقیمانده ‌‌‌‌‌به میزان …… درصد به عنوان خسارت دیرکرد به فروشنده پرداخت نماید.

۱۱-۶-‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌در صورت تخلف و تاخیر فروشنده در اجرای تعهدات مبنی بر تنظیم سند رسمی‌‌‌‌‌ و تحویل مورد معامله به ازای هر روز تاخیر معادل مبلغ ……. ریال به عنوان خسارت تاخیر در اجرای تعهد به خریدار پرداخت می‌‌‌‌‌‌شود، این خسارت مانع از الزام متعهد به انجام تعهد اصلی نیست.

سایر مواد قراداد پیش فروش ساختمان

ماده ۷٫ کلیه خیارات به ‌‌تر‌‌‌‌‌اضی طرفین در این قرارداد اسقاط گردید.

ماده ۸٫ در صورتی که مورد معامله دارای وام بانکی باشد و خریدار بخواهد از تسهیلات بانکی استفاده نماید، مخارج تنظیم سند رهنی بانک وام­دهنده به عهده …… خواهد بود.

ماده ۹٫ حق­ الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه بعهده طرفین است که همزمان با امضای این قرارداد مبلغ ……… ریال به موجب قبض شماره ‌‌‌‌‌….. و ‌‌‌‌‌…..پرداخت شد.

ماده ۱۰٫ این قرارداد در تاریخ.‌‌‌‌‌….در دفتر مشاور املاک شماره ‌‌‌‌‌….. به نشانی ‌‌‌‌‌….. در سه نسخه بین طرفین تنظیم، امضا و مبادله گردید. مشاور املاک موظف است ضمن ممهور نمودن نسخ قرارداد به مهر مخصوص مشاور، نسخه اول و دوم را به خریدار و فروشنده تسلیم نماید و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بایگانی کند و هر سه نسخه دارای اعتبار یکسان است که با تنظیم سند رسمی‌‌‌‌‌‌ از درجه اعتبار ساقط است.

ماده ۱۱٫ موارد حقوقی مفاد این قرارداد مطابق با مقررات جاری است و تایید می­‌شود.

فروشنده ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌                                           خریدار                                    شهود

با احراز هویت متعاملین و مدارک و اسناد مورد معامله، تمام مراتب مندرج در این مبایعه ­نامه به تایید و گواهی اینجانب می­‌رسد.

مهر و امضای مشاور املاک

نکات قرارداد پیش فروش ساختمان

1/ هر یک از طرفین ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌توانند بر طبق خواسته خود بندی را به این قرارداد اضافه نمایند یا از آن بندی را حذف نمایند.

2/ در مورد اسقاط کلیه خیارات طرفین می‌‌‌‌‌‌توانند به هر صورت که تمایل داشته باشند توافق نمایند. در صورت توافق طرفین می‌‌‌‌‌‌توانند کلیه خیارات یا فقط بعضی را اسقاط نمایند.

3/ قبل از امضای قراداد یا پرداخت قیمت مورد معامله حتما بررسی‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ی لازمه را انجام دهید و با یک وکیل متخصص مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان پاسخ دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره