سایر موضوعات کیفریکیفری

دیه کامل انسان | نرخ و قیمت دیه – نحوه تعیین – مبلغ دیه در سال 99

جان انسان بسیار شریف و ارزشمند است‌‌. هیچ گاه نمی‌توان زندگی یک آدم را با پول و مادیات مقایسه کرد یا اینکه آن را معامله نمود. از همین روست که در معارف اسلامی ‌آمده است که اگر یک انسان کشته شود مانند این است جان تمام آدم‌ها گرفته شده است. دین اسلام با تمام ارزشی که برای انسان قائل می‌شود در صورتی که قتلی صورت بگیرد امکان پرداخت پول به عنوان دیه برای جبران را پیش بینی نموده است. در این مطلب به بررسی میزان دیه کامل انسان می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دیه و ماهیت قانونی آن

ریشه کلمه دیه « و د ی » می‌باشد‌‌. در اصطلاح فقهی دیه دارای تعاریف گوناگونی است اما از جمیع این تعاریف می‌توان متوجه شد که دیه به معنای مالی است که به دلیل جنایت بر نفس یا کمتر از نفس انسان آزاد واجب می‌شود.

از آنجایی که قانون ایران بر اساس شرع مقدس اسلام است در قانون مجازات اسلامی نیز به دیه اشاره شده است و حتی یک فصل کامل به بحث دیه پرداخته شده است.

در عرف مردم دیه به معنای پول و مالی است که در برابر وارد شدن آسیب به جسم یا نفس شخص پرداخت می‌گردد.

در مورد ماهیت دیه دو نظر گوناگون وجود دارد‌‌. اول اینکه دیه ماهیت جبران خسارت دارد. دوم دیه مجازات است. بر هرکدام از این نظرات آثار حقوقی مختلفی بار می‌گردد.

نحوه تعیین مبلغ دیه انسان کامل

با توجه به اینکه دیه مبنای اسلامی دارد محاسبه میزان آن هم بر اساس دین اسلام است. در اسلام میزان دیه یک انسان کامل 100 شتر است. البته در کنار آن می‌توان 100 گاو یا یک هزار گوسفند یا 200 حله یا هزار دینار یا 10 هزار درهم را به عنوان دیه پرداخت نمود.

با توجه با تحولاتی که در زندگی انسان صورت گرفته است بی‌شک پرداخت این موارد دشوار و حتی می‌توان گفت غیر ممکن است. به همین خاطر این میزان معادل سازی می‌شود‌‌. یعنی در ابتدای هر سال رئیس قوه قضائیه بخشنامه‌‌ای صادر می‌نماید و در طی این بخشنامه معادل ریالی دیه را مطرح می‌کند.

در محاسبه دیه انسان کامل قیمت 100 شتر مدنظر است. یعنی کارشناس قیمت یک شتر را اعلام می‌نماید سپس قیمت صد شتر به عنوان دیه همان سال تعیین می‌شود.

دیه کامل انسان در ماه‌های حرام

در دین اسلام چهار ماه قمری است که به آن‌ها ماه حرام گفته می‌شود از جمله رجب‌‌، ذی القعده‌‌، ذی الحجه و محرم. بر اساس قانون اسلامی ‌دیه اشخاص در این ماه‌های حرام بیشتر از سایر ماه‌ها است‌‌. یعنی در صورتی که وقوع جنایت در یکی از ماه‌های حرام صورت بگیرد میزان دیه 30 درصد افزایش می‌یابد که به آن تغلیظ دیه می‌گویند.

این تغلیظ دیه فقط برای دیه نفس است و برای دیه اعضای بدن نمی‌باشد.

میزان دیه انسان کامل در سال 99

با توجه به بخشنامه صادره از سوی قوه قضائیه میزان دیه یک انسان کامل سه میلیارد و سیصد میلیون ریال است یا به عبارت دیگر سیصد و سی میلیون تومان 330000000 می‌باشد.

میزان این دیه در ماه‌های حرام 30 درصد افزایش می‌یابد‌‌. یعنی باید در ماه‌های حرام مبلغ 440000000 چهارصد و چهل میلیون تومان پرداخت نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد دیه کامل انسان می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرامی ‌وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه کا‌مل انسان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه کا‌مل انسان پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

میزان دیه انسان کامل چه قدر است ؟

میزان دیه کامل انسان هر ساله متفاوت است و باید در ابتدای سال از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

میزان دیه کامل انسان در سال 99 چه قدر است ؟

بر اساس بخشنامه صادره از سوی قوه قضائیه میزان دیه انسان کامل در سال 99 سه میلیارد و سیصد میلیون ریال است.

میزان دیه در ماه‌های حرام چه قدر است ؟

ثلث دیه یا همان یک سوم بر آن مضاف می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره