سایر عقودعقود و قرارداد ها

عقد معین و عقد نامعین | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

هرگاه که دو طرف ‌‌‌‌‌می‌خواهند به کمک ‌یکدیگر کاری را به انجام برسانند و یا معامله‌ای انجام دهند با یکدیگر عقدی را امضا ‌‌‌‌‌می‌کنند تا هردو به وظایفشان پایبند بوده و به خوبی آن‌ها را انجام دهند. هر نوع عقد قوانین مخصوصی دارد که طرفین ‌‌‌‌‌می‌بایست آن ‌قوانین را رعایت نمایند تا عقدشان صحیح باشد و به مشکل برنخورند. در ادامه قصد داریم در مورد عقد معین و عقد نامعین که از انواع عقود در قانون کشور ما ‌‌‌‌‌می‌باشند توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عقد معین چیست‌ ؟

عقد معین به عقد‌هایی گفته ‌‌‌‌‌می‌شوند که قانونگذاران نام به خصوصی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند و قواعد خاصی نیز دارند و این به این دلیل است که عقد‌های‌ معین در جامعه ما بسیار رایج هستند و ‌‌‌‌‌می‌بایست حتما‌ عنوان خاصی داشته باشند. برای مثال عقد بیع، عقد نکاح، عقد کفالت، عقد رهن و…. جزو عقود معین هستند و نام به خصوص خود را دارند.

عقد نامعین به چه نوع عقدی گفته ‌‌‌‌‌می‌شود‌ ؟

عقد نامعین به عقدی گفته ‌‌‌‌‌می‌شود که نام و عنوان به خصوصی در قانون کشور ندارد و با توجه به‌ توافق افراد انجام ‌‌‌‌‌می‌گیرد. این نوع عقد به این دلیل انجام ‌‌‌‌‌می‌گیرد که طرفین بتوانند با اراده خود تصمیم گیری کنند و مجبور نباشند‌ که برای انجام کار خود حتما عقدی را انتخاب کنند که عنوان دارد. برای صحت تمام عقود وجود برخی شرایط نیاز است که ‌این ‌شرایط برای عقد نامعین نیز وجود دارد و افراد باید به آن‌ها توجه کنند.

تفاوت عقد معین و نامعین

عقد معین و نامعین دارای تفاوت‌هایی نیز ‌‌‌‌‌می‌باشند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز ساخته است، در زیر تفاوت این دو نوع عقد را شرح داده‌ایم:

تعیین مقررات عقد

در عقد معین علاوه بر مقررات عمومی که اختصاص به عقد خاصی ندارند و عموما باید رعایت شوند ‌‌‌‌‌می‌بایست با توجه به نوع عقد قوانین به خصوص آن را نیز رعایت کرد اما در عقد نامعین افراد تنها قوانین عمومی عقود باید رعایت شوند.

سکوت قرارداد یا عقد درباره موضوعی

چنانچه در عقد معین موضوعی وجود داشته باشد که دو طرف درباره آن‌ سکوت محض کرده باشند ‌‌‌‌‌یعنی توافقی چه شفاهی یا کتبی در خصوص آن مورد وجود نداشته باشد می‌توان با مراجعه به دادگاه تکلیف آن موضوع را مشخص کرد. دادگاه در این مرحله با توجه به قواعد آن عقد در قانون منازعه را حل می‌نماید. برای مثال در قرارداد خرید خودرو چنانچه مکان تحویل مشخص نشده باشد قاضی با رجوع به قوانین بیع حل اختلاف می‌کند. اما در عقد نامعین اگر در مورد هر موضوعی سکوت شود چون قانون خاصی در آن باره وجود ندارد قاضی با توجه به انگیزه دو طرف از عقد تکلیف آن موضوع را نیز روشن ‌‌‌‌‌می‌کند.

سوالات متدوال

عقد معین چیست‌ ؟

عقدی که قانونگذار برای آن عنوان در نظر گرفته و قواعدی تنظیم کرده است.

عقد نامعین چیست‌ ؟

عقدی که قانونگذار برای آن‌ عنوان در نظر نگرفته است و با توجه به توافق طرفین انجام ‌‌‌‌‌می‌گیرد.

مرکز معتبر وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌‌‌می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد معین‌ و عقد نامعین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد معین‌ و عقد نامعین پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره