سایر عقودعقود و قرارداد ها

عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی و عقد عهدی به چه معناست؟ هرگاه افراد می‌خواهند با هم معامله‌‌‌‌‌‌ای انجام دهند و یا کاری را برای هم ‌انجام دهند ‌‌‌‌می‌بایست قراردادی را مبنی بر انعقاد عقد امضا نمایند. عقود انواع مختلفی دارند و هر کدام ‌با توجه به شرایط افراد و انگیزه آن‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ انجام ‌‌‌‌می‌شوند. در ادامه قصد داریم توضیحات مفیدی را در مورد عقد تملیکی و عقد عهدی در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عقد تملیکی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

عقد تملیکی به عقدی گفته ‌‌‌‌می‌شود که طی انجام آن یکی از طرفین یا هردوی آن‌‌‌‌‌ها مالک ‌‌‌‌می‌شوند. برای مثال فردی پولی به کسی ‌‌‌‌می‌دهد تا در عوض مالک خانه او شود که در این صورت ‌‌‌‌می‌توان گفت عقد تملیکی صورت گرفته است.

نکته مهم عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ این است که برای انجام این نوع عقد نیاز نیست که حتما افراد‌‌‌‌‌ مالکیت دائمی داشته باشند و حتی اگر مالکیت آن‌ها موقتی باشد نیز عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ است. برای مثال در عقد اجاره فرد به صورت موقتی مالک منافع خانه فردی ‌‌‌‌می‌شود و عقد اجاره نیز جزو عقد‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ به حساب ‌‌‌‌می‌آید.

برای آشنایی با سایر انواع عقد کلیک کنید.

عقد عهدی چه نوع عقدی است‌‌‌‌‌‌ ؟

عقد عهدی عقدی است که طی انجام آن یک یا هر دوی طرفین موظف به انجام کاری ‌‌‌‌می‌شوند. برای مثال وکیل در قبال دریافت حق الوکاله موظف ‌‌‌‌می‌شود که پرونده فرد را به نتیجه برساند و یا کسی چکی صادر ‌‌‌‌می‌کند و موظف ‌‌‌‌می‌شود که مبلغ چک را بپردازد.

برای آشنایی با اصول بستن عقد و قرارداد کلیک کنید.

تفاوت‌‌‌‌‌های عقد تملیکی و عقد عهدی

عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ و عقد عهدی دارای دو تفاوت بسیار مهم ‌‌‌‌می‌باشند که در زیر آن‌ها را نام برده‌‌‌‌‌‌ایم:

  • اولین تفاوت عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ و عقد عهدی موضوع آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌باشد، موضوع عقد عهدی انجام کار و موضوع عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ انتقال مالکیت میان افراد ‌‌‌‌می‌باشد.
  • نحوه درخواست انجام تعهد نیز از تفاوت‌‌‌‌‌های این ‌دو نوع عقد به حساب ‌‌‌‌می‌آید. اگر یکی از طرفین در عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ به تعهد خود عمل نکند ‌‌‌‌می‌بایست دادخواستی مبنی بر مطالبه ملک به دادگاه ارائه نمود اما اگر در عقد عهدی هرکدام از طرفین به تعهد خود عمل نکنند ‌‌‌‌می‌بایست به دادگاه دادخواستی مبنی بر الزام به انجام تعهد ارائه نمود.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد تملیکی و عقد عهدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد تملیکی و عقد عهدی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

موضوع عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

انتقال مالکیت.

موضوع عقد عهدی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

تعهد و انجام کار.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره