سایر عقودعقود و قرارداد ها

استعلام سند ملک | بررسی روش‌های مختلف – آنلاین – پلاک ثبتی – شماره یکتا – کد ملی

استعلام سند ملک با چه روشی انجام می‌شود؟ در گذشته یکی از مشکلات اساسی در هنگام معامله ملک مربوط به سند مالکیت ملک بود. به طوری که به دلیل مشکلات سند خریدار دچار ضرر مالی زیادی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شد. بی‌شک بهترین راه حل برای جلوگیری از وقوع ضرر و زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی در یک معامله ملک این است که قبل از هرگونه پرداخت پول‌‌‌‌‌‌‌‌‌، استعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازمه در مورد وضعیت ملک صورت بگیرد. در این مقاله به بررسی استعلام سند ملک ‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

استعلام سند ملک

به طور کلی استعلام کردن به معنی بررسی همه جانبه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌. از نظر اصطلاحی استعلام سند ملک به معنی سنجش اعتبار یک سند از لحاظ حقوقی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

استعلام کردن سند ملک به معنای آن است که شخص معامله گر در مورد وضعیت حقوقی ملک تحقیق نماید. یعنی متوجه شود که مالک ملک چه شخصی است و آیا این ملک دارای مشکل قانونی است یا نه به طور مثال توقیف است یا نه یا اینکه آیا در رهن بانک است یا نه‌‌‌‌‌‌‌‌. بعد از استعلام در مورد سند و هنگامی که مشخص گردید از نظر قانونی این سند مشکلی ندارد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان آن را معامله نمود.

برای آشنایی با نشانه های جعل سند کلیک کنید.

روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های استعلام سند ملک

در قدیم تنها راه انجام استعلام سند فقط از طریق مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک بود‌‌‌‌‌‌‌‌. اما خوشبختانه امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و اطلاعات استعلام از طریق اینترنت و سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به طور آنلاین امکان پذیر گشته است‌‌‌‌‌‌‌‌.

در این صورت اشخاص ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند قبل از معامله به راحتی بدون مراجعه به سازمان ثبت از طریق سایت این سازمان و وارد نمودن اطلاعات ملک در مورد وضعیت حقوقی ملک تحقیق نمایید.

برای آشنایی با پیامدهای خرید بدون سند کلیک کنید.

استعلام آنلاین سند ملک

این روش به صورت آنلاین و از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان پذیر است. در این روش ابتدا باید وارد سامانه استعلام سازمان ثبت شوید سپس فرم استعلام الکترونیکی را تکمیل نمایید. برای تکمیل این فرم حتما سند باید به شکل تک برگی باشد و امکان استعلام آنلاین اسناد قدیمی و منگوله دار وجود ندارد.

در فرم استعلام اطلاعاتی از جمله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نام استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌، واحد ثبتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شماره اصلی و فرعی ملک‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شماره صفحه و شناسه ملی باید وارد شود. تمام این اطلاعات داخل سند تک برگی مندرج گشته است. همچنین دو مورد به دفتر املاکی که معامله در آن صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد مربوط ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. یکی شماره دفتر املاک و دیگری شماره دفتر املاک الکترونیک یا شماره یکتا‌‌‌‌‌‌‌‌.

بعد از وارد نمودن تمام اطلاعات ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان استعلام سند انجام شود.

شماره یکتا برای استعلام سند

یکی از روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رایج کلاهبرداری ملک فروش آن به چند نفر بود‌‌‌‌‌‌‌‌. به طوری که یک ملک به چند نفر فروخته ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شد و افراد زیادی متضرر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شدند‌‌‌‌‌‌‌‌. دولت برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری کد شناسه استعلام یکتا را ایجاد کرد. در هنگام ثبت اطلاعات ملک در سازمان ثبت اسناد و املاک این کد به مالک داده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و در هنگام معامله از طریق این کد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان در مورد اطلاعات ملک و مالک آن تحقیق نمود.

یکتا یک کد 18 رقمی است که به هر سند اختصاص ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌یابد و به همین دلیل به آن یکتا گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. زیرا کدی که به یک سند اختصاص پیدا ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند فقط مخصوص آن سند است و کد هر سندی با سند دیگر متفاوت است. 

استعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سند ملک با کد ملی

به منظور حفظ حریم خصوصی اشخاص هرگونه استعلام با کد ملی فقط با حضور خود شخص امکان پذیر است. از این رو شخص با در دست داشتن مدارک هویتی خود به سازمان اسناد مراجعه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید و سپس با ارائه کد ملی خود مشخص ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که چه ملک‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با چه اطلاعاتی به نام او است.

اشخاص این گونه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند در مورد وضعیت ملک‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که به نام آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ثبت شده است اطلاعات کسب کنند.

در صورتی که شخص دیگر بخواهد با استفاده از کد ملی دیگری استعلام بگیرد نیاز به حکم قضایی دارد. به طور مثال شخص الف به دادگاه مراجعه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید و از دادگاه حکم قضایی دریافت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. سپس به سازمان اسناد و املاک مراجعه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و با ارائه حکم قضایی و کد ملی آقای ج در مورد سند ملکی آقای ج استعلام ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد.

استعلام سند با پلاک ثبتی

هر ملکی دارای یک پلاک ثبتی منحصر به فرد است. برای استعلام وضعیت پلاک ثبتی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان به سایت شهرداری مراجعه کرد و با وارد نمودن پلاک ثبتی در مورد وضعیت ملک اطلاعات جمع کرد. پلاک ثبتی کدی 8 رقمی در زیر پلاک است‌‌‌‌‌‌‌‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلا‌م سند ملک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلا‌م سند ملک پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

استعلام سند چگونه است ؟

برای استعلام سند ملک ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید به صورت حضوری و آنلاین اقدام نمایید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

استعلام سند چه قدر طول ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کشد ؟

استعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شهرداری دو روز و استعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ثبت یک روز طول ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره