ارثحقوقی

موانع ارث | بررسی موانع ارث در فقه و قانون

پدر و مادر سال‌‌‌ها کار و تلاش ‌‌می‌کنند تا بتوانند با پس انداز حقوق خود ملک‌‌‌هایی را خریداری کنند و به اموال و دارایی خود بیفزایند. اما مسلما پس از مرگ همه افراد دیگر دسترسی به اموال خود ندارند و این ورثه هستند که ‌‌می‌توانند از این اموال به جا مانده یا همان ارث استفاده کنند. در ادامه قصد داریم در مورد ارث و موانع آن توضیحات مفیدی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ارث چیست‌‌‌‌ ؟

هرگاه پدر و یا مادر فوت ‌‌می‌کنند هر نوع مالی که از آن‌‌‌ها به جای بماند به ورثه آن‌‌‌‌ها تعلق خواهد داشت. ورثه در واقع‌‌ همان فرزندان هستند که تمام اموال به جا مانده از پدر و مادرشان به آن‌‌‌ها ارث خواهد رسید. برای آشنایی با طبقات ارث کلیک کنید.

موانع ارث در قانون مدنی

این صحیح است که ارث حق قانونی هر فرد است و او ‌‌می‌تواند ‌پس از مرگ مورث آن را دریافت کند اما در این مورد باید بگوییم در قانون مدنی شرایطی پیش بینی شده است که در صورت وجود آن‌ها ممکن است به فرد ارث تعلق نگیرد و یا دریافت ارث او به مدت زمان بیشتری احتیاج داشته باشد. در زیر موانع ارث را شرح داده‌ایم:

قتل عمد

طبق ماده ۸۸۰ قانون مدنی اگر فردی مورث خود را به صورت عمدی به قتل برساند دیگر از او ارث ‌‌نمی‌برد و ‌‌نمی‌تواند ارثی را پس از مرگ مورث مطالبه نماید.

کفر

طبق ماده ۸۸۱ قانون مدنی اگر پدری که مسلمان است فوت کند و اموالی از او به جای بماند در صورتی که فرزندش کافر باشد و جزو مسلمانان به شمار نرود آن فرزند ‌‌نمی‌تواند ارث خود را مطالبه کند زیرا طبق قانون فردی که کافر است ‌‌نمی‌تواند از یک فرد مسلمان ارث ببرد.

برای آشنایی با شرایط و نحوه محرومیت از ارث از طرف مورث کلیک کنید.

عدم وجود رابطه خونی

اگر پدر اعلام کند که فرزندش متعلق به او نیست و همسرش را به انجام زنا متهم کند فرزند ‌‌نمی‌تواند از پدر ارث ببرد و همچنین پدر نیز در این مورد از فرزند ارث نخواهد برد و فرزند تنها ‌‌می‌تواند از اموال به جا مانده بستگان مادرش ارث ببرد.

رابطه نامشروع | موانع ارث

چنانچه فرزندی نتیجه زنای میان پدر و مادرش باشد دیگر ‌‌نمی‌تواند از آن‌‌‌ها ارث ببرد و از دریافت ارث محروم ‌‌می‌شود.

وجود جنین | موانع ارث

مطابق ماده ۸۷۸ قانون مدنی اگر مورث فوت کند و در حین فوت او همسرش باردار باشد و در این میان جنینی وجود داشته باشد همه وارثین موظفند تا به دنیا آمدن آن جنین صبر نمایند و تکلیف ارث او را نیز مشخص کنند. البته این در صورتی است که آن جنین به صورت قانونی از پدر ارث ببرد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه تقسیم ارث پدر کلیک کنید.

وارث مفقود الاثر

مطابق ماده ۸۷۹ قانون ‌مدنی اگر یکی وارثین مفقود الاثر باشد و هیچ نشانه‌ای از او‌ وجود نداشته باشد وارثین دیگر موظف‌اند که سهم ارث او را محفوظ نگه دارند تا تکلیف او مشخص شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موانع ارث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موانع ارث پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

به اموالی که از پدر و مادر برای فرزندان به جا ‌‌می‌ماند چه ‌‌می‌گویند‌‌‌‌ ؟

به اموالی که از پدر و مادر برای فرزندان به جا بماند ارث ‌‌می‌گویند.

کسی که نتیجه زنای پدر و مادرش باشد ارث ‌‌می‌برد‌‌‌‌ ؟

خیر چنین افرادی طبق قانون مستحق دریافت ارث نخواهند بود.

اگر مورث توسط وارث به قتل برسد تکلیف ارث آن وارث چیست‌‌‌‌ ؟

در این‌صورت وارث دیگر ‌‌نمی‌تواند از مورث خود ارث ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره