روابط نامشروعکیفری

زنای عنف | تعریف جرم و راه‌های اثبات زنای به عنف

خداوند در وجود انسان نیاز‌هایی را قرارداده است و راه‌های درست برطرف کردن آن‌ها را نشان داده است. یکی از نیاز‌های بشر نیاز جنسی و برقراری رابطه جنسی است. برطرف کردن این نیاز از طریق مشروع و درست مانند ازدواج هیچ مانعی ندارد. اما زمانی که شخصی بخواهد این نیاز خود را از راه خلاف مانند به زور و یا تجاوز بر طرف نماید جرم است. در این مطلب به بررسی زنای عنف می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

زنای به عنف

زنا به معنای برقراری رابطه جنسی و دخول با غیر از همسر است. فرقی در زن و مرد نیست و هم مرد و هم زن اگر به غیر از همسر خود با دیگری رابطه جنسی کامل داشته باشند زنا رخ داده است. بر اساس ماده 221 قانون مجازات اسلامی زنا عبارت است از ارتباط جنسی مرد و زنی که بین آن‌ها ازدواج دائم یا موقتی وجود ندارد و رابطه آن‌ها وطی به شبهه نیز نباشد. زنا فقط زمانی رخ می‌دهد که دخول آلت مرد بر اندام جنسی زن به اندازه ختنه گاه صورت گیرد در غیر این صورت و کمتر از آن زنا نیست.

زنا دارای انواعی است یکی از آن‌ها زنای به عنف می‌باشد. عنف در لغت به معنای بی‌رحمی و خشونت است. زنا‌ی عنف به معنای زنا کردن با زن بدون رضایت او و با خشونت و اجبار است. به طوری که زن نمی‌خواهد اما مرد با زور و خشونت و کتک او را مجبور به رابطه می‌کند.

برای آشنایی با انواع زنا کلیک کنید.

در حکم زنا‌ی عنف

گاهی پیش می‌آید که مرد زنی را مجبور به برقراری رابطه جنسی می‌نماید اما این کار را بدون این که از زور و خشونت استفاده کند انجام می‌دهد. به طور مثال او را فریب داده و به او داروی بیهوشی می‌دهد یا زن را مست می‌کند و در این حال با او زنا می‌کند. بر اساس تبصره دو ماده 224 قانون مجازات اسلامی در صورتی که کسی با زنی بدون رضایت او زنا کند ولی به زور متوسل نشود در حکم زنا‌ی عنف است.

همچنین مواردی مانند اغفال و فریب دختران نابالغ یا تهدید و ترساندن ایشان که موجب اجبار آن‌ها شود یا چنانچه استفاده از خشونت و زور صورت نگرفته اما چون زن مجبور شده و برخلاف میلش رابطه برقرار کرده در حکم به عنف است.

برای دریافت اطلاعات لازم درباره تفاوت زنا و رابطه نامشروع بخوانید.

مجازات زنای عنف

در قانون مجازات اسلامی برای زنا‎ی عنف مجازات تعیین شده است و شخص زانی به حد ز‌نا محکوم می‌شود. حد زنا در این مورد اعدام است. بر اساس ماده 224 قانون مجازات زانی به عنف اعدام می‌شود.

همچنین اگر در این مورد زن باکره باشد مرتکب علاوه بر اعدام باید ارش بکارت و مهرالمثل زن را بپردازد. ولی اگر باکره نباشد فقط باید مهرالمثل پرداخت کند و اعدام می‌شود.

برای کسب اطلاعات لازم درباره مجازات تجاوز کلیک کنید.

راه‌های اثبات زنای به عنف

برای اثبات زنا به طور کلی سه راه وجود دارد که در زنای عنف نیز همین گونه است. از قبیل:

1/ اقرار: به معنای شهادت دادن زانی بر علیه خود است. اقرار به طور کلی به معنای این است که شخص جرم خود را اعلام کند و بر علیه خود سخن بگوید. در زنای به عنف زانی عاقل و بالغ باید 4 بار به اراده خود اقرار به زنای عنف کند و این اقرار فقط زمانی ارزش دارد که نزد قاضی باشد.

2/ شهادت: شاهدان باید 4 مرد عادل یا سه مرد و دو زن عادل باشند. شاهدان باید شهادت به وقوع زنا دهند و این موضوع را خود دیده باشند.

3/ علم قاضی: این که قاضی چگونه نسبت به وقوع زنا علم پیدا می‌کند در زمان‌های مختلف متفاوت است. در زمان حاضر با پیشرفت فناوری و علم راه‌های زیادی وجود دارد برای اینکه قاضی متوجه شود شخصی به زور با دیگری زنا کرده است. به طور مثال گزارش پزشکی قانونی یا فیلم ضبط شده.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد زنای به عنف می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ز‌نای به عنف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ز‌نای به عنف پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

زنای به عنف چیست ؟

زنای مرد با زن همراه با خشونت و زور زنای عنف است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مجازات زنای عنف چیست ؟

در این مورد حد زنا اعدام است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه باید زنای عنف را اثبات نمود ؟

از طریق اقرار زانی، شهادت شهود و علم قاضی ثابت می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره