سرقتکیفری

اثبات جرم سرقت

اثبات جرم سرقت چقدر می تواند سخت باشد؟ اینکه یک شخص دارای یکسری اموال و دارایی است نه تنها مورد احترام عام است بلکه قانون نیز از این مالکیت اشخاص بر اموالشان حمایت ‌‌می‌کند. از این رو شخصی که مال دیگران را برباید از نظر قانون به دلیل سلب مالکیت از شخصی که مالک حقیقی مال ‌‌می‌باشد مجرم است. اما یکی از موضوعات مهم در این میان این است که چگونه مالک مال اثبات نماید که سارق مال او را دزدیده است‌‌. در این مطلب به راه‌‌‌های اثبات سرقت ‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جرم سرقت و انواع آن

از نظر اصطلاحی سرقت به معنای بردن مال دیگری بدون رضایت و اطلاع شخص مالک ‌‌می‌باشد. بر اساس ماده 267 قانون مجازات اسلا‌‌می سرقت به معنای دزدیدن مال دیگری است.

در تقسیم بندی که در قانون مطرح شده است سرقت به طور کلی دو نوع است یکی سرقت تعزیری دوم سرقت حدی‌‌. هر گاه جرم سرقت دارای 14 شرط باشد سرقت حدی است‌‌. در ماده 268 قانون مجازات این 14 شرط مطرح شده است. سرقت زمانی که تمام این شروط را با هم داشته باشد حدی است اما در صورتی که حتی یکی از این شروط نباشد سرقت تعزیری است. برای آشنایی با انواع جرم سرقت کلیک کنید.

اثبات جرم سرقت

زمانی که مالک مال ادعا ‌‌می‌کند که شخصی دارایی و مال او را دزدیده است باید بتواند این موضوع را اثبات نماید. هر زمان که شخصی بخواهد بدون دلیل و مدرک به دیگری جر‌‌می را نسبت دهد نه تنها این ادعا مسموع نیست بلکه در بعضی از مواقع جرم نیز ‌‌می‌باشد.

به طور کلی برای اثبات اینکه شخصی سارق است سه راه وجود دارد:

1/ اقرار.

2/ شهادت شهود.

3/ علم قاضی.

برای آشنایی با نحوه اثبات سرقت چک کلیک کنید.

نحوه اثبات جرم سرقت

1/ اقرار‌‌: بر اساس ماده 164 قانون مجازات اسلامی اقرار به معنای این است که شخصی خبر از ارتکاب جرم از طرف خودش بدهد. در صورتی که شخص سارق به وضوح و بدون هیچ گونه اکراهی به جرم دزدی اقرار نماید جرم او اثبات ‌‌می‌گردد. در جرم سرقت حدی دو بار اقرار و در جرم سرقت تعزیری یکبار اقرار کافی است.

2/ شهادت شهود: شهادت به این معنی است که شخص عاقل و بالغ در مورد ارتکاب سرقت توسط دیگری شهادت بدهد‌‌. به طور مثال دو نفر دیده‌اند که شخصی از خانه دیگری دزدی کرده است. در صورت وجود سایر شرایط قانونی با شهادت دو مرد سرقت اثبات ‌‌می‌گردد.

3/ علم قاضی‌‌: یکی از راه‌‌‌های اثبات سرقت علم قاضی است. بر اساس ماده 211 قانون مجازات علم قاضی به معنای یقین قاضی نسبت به موضوعی بر اساس مستنداتی که نزد او مطرح شده است ‌‌می‌باشد. در صورتی که قاضی بر اساس شواهد و مدارکی مانند‌‌ گزارش پلیس یا اثر انگشت یقین پیدا کند که شخصی دزد است این علم برای اثبات جرم کافی است.

برای آشنایی با مجازات سرقت کلیک کنید.

اثبات جرم دزدی با سوگند

دزدی با سوگند اثبات ‌‌نمی‌شود‌‌. یعنی اگر شخصی سوگند بخورد که دیگری از او دزدی کرده است برای اثبات سرقت کافی نیست.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه اثبات سرقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه اثبات سرقت پاسخ دهند.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد نحوه اثبات سرقت‌‌ ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

 

سوالات متداول

راه‌‌‌های اثبات جرم سرقت چیست ؟

سه راه وجود دارد‌‌. اقرار‌‌، شهادت شهود و علم قاضی ‌‌که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا سرقت با سوگند اثبات ‌‌می‌شود ؟

خیر با سوگند اثبات ‌‌نمی‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره