سایر موضوعات کیفریکیفری

آزادی مشروط | شرایط اعطا و اعمال افراد مشمول نظام آزادی مشروط

آزادی مشروط تحت چه شرایطی داده می‌شود؟ یکی از نوآوری‌‌‌های سیستم قانون گذاری نوین و مدرن آزادی مشروط ‌‌‌می‌باشد. از گذشته تا حدودی در قانون به موارد مشابه آزادی مشروط به شکل غیر مستقیم اشاره‌‌‌هایی شده بود اما نخستین بار در سال 1392 آزادی مشروط به صراحت در قانون مطرح شد. در این مطلب سعی در بررسی و توضیح آزادی ‌مشر‌وط داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

آزادی مشروط

از نظر حقوقی آزادی ‌مشر‌وط به معنی آزاد شدن زندانی محبوس در صورت وجود جمیع شرایط قانونی پیش از پایان دوره محکومیت او است. از نظر عرفی آزادی ‌مشر‌وط یعنی اینکه شخصی که در زندان است و مثلا باید 10 سال زندانی باشد قبل از اینکه ده سال بگذرد و بعد از گذشت 7 سال به دلیل اینکه رفتاری پسندیده داشته است ‌مشر‌وط به رعایت یکسری از شرایط آزاد ‌‌‌می‌شود.

این آزادی ‌مشر‌وط است زیرا با رعایت شرایط خاص آزاد ‌‌‌می‌شود و اگر شرایط را رعایت نکند دوباره محبوس ‌‌‌می‌شود.

شرایط اعمال آزادی مشروط

در قانون مجازات اسلامی ماده 58 شرایط اعطای آزادی ‌مشر‌وط به زندانیان مطرح شده است. از قبیل:

1/ محکوم در مدت مجازات خود دارای اخلاق حسنه و رفتار شایسته بوده باشد.

2/ از اعمال و رفتار محکوم معلوم باشد که پس از آزادی دیگر مرتکب جرم نمی‌شود.

3/ به تشخیص دادگاه محکوم تا حدی که ‌‌‌می‌تواند ضرر و زیان مورد حکم یا مورد توافق با مدعی خصوصی را جبران کرده باشد یا اینکه حداقل ترتیبی برای جبران و پرداخت آن‌‌ها در نظر گیرد.

4/ محکوم پیش از این از آزادی ‌مشر‌وط استفاده نکرده باشد.

زمان اجرای آزادی مشروط

برای اینکه یک زندانی مشمول آزادی ‌مشر‌وط شود باید مدتی از زمان حبس او گذشته باشد. این مدت زمان برای محکومان به حبس بیش از 10 سال به میزان نصف مدت زمان حبس و برای سایر زندانیان بعد از تحمل یک سوم مدت زمان حبس است.

یعنی اگر شخصی محکوم به 12 سال زندان شده باشد بعد از گذشت 6 سال ‌‌‌می‌تواند از آزادی ‌مشر‌وط استفاده نماید و اگر زندانی محکوم به سه سال حبس باشد بعد از گذشت یک سال ‌‌‌می‌تواند از آزادی ‌مشر‌وط استفاده کند.

بر اساس ماده 59 قانون مجازات اسلامی میزان مدت زمان آزادی ‌مشر‌وط نمی‌تواند کمتر از یک سال و بیشتر از پنج سال باشد مگر در موردی که میزان حبس باقی مانده کمتر از یک سال باشد. در این صورت آزادی ‌مشر‌وط معادل بقیه مدت حبس است. زندانیان محکوم به حبس ابد هم نمی‌توانند از آزادی ‌مشر‌وط استفاده نمایند.

مراحل اعطای آزا‌دی مشروط

در ماده 58 قانون مجازات اسلا‌‌‌می ‌مراحل و چگونگی اجرای آزادی ‌مشر‌وط شرح داده شده است. بر اساس آنچه که عرف است این درخواست در مرحله نخست توسط خود شخص زندانی یا مددکار زندان مطرح ‌‌‌می‌شود.

شورایی با عنوان شورای طبقه بندی زندان به این درخواست رسیدگی می‌کند. دبیر این شورا خود رئیس زندان است. پس از اینکه حسن اخلاق و شایستگی رفتاری زندانی و وجود شرایط قانونی مورد تایید شورای طبقه بندی قرار بگیرد. نام او در لیست محکومان واجد شرایط آزادی ‌مشر‌وط به قاضی اجرای احکام معرفی ‌‌‌می‌شود.

قاضی اجرای احکام بعد از بررسی شرایط لیست را به دادگاه تقدیم ‌‌‌می‌کند. دادگاه این اختیار را دارد که آزادی ‌مشر‌وط را قبول یا رد نماید. البته قاضی با دلیل این درخواست را رد و یا قبول ‌‌‌می‌کند و حکم این موضوع سلیقه‌ای نیست.

این حکم دادگاه قابل اعتراض نیست. بررسی درخواست آزادی ‌مشر‌وط فوری و خارج از نوبت انجام می‌پذیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد آزادی ‌مشر‌وط ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آز‌ادی مشروط، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون آز‌ادی مشروط پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آزادی مشروط چیست ؟

به معنای آزاد شدن فرد محبوس قبل از پایان محکومیت او است. اما ‌مشر‌وط به وجود شرایط قانونی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چه زمانی فرد ‌‌‌می‌تواند آزادی ‌مشر‌وط بگیرد ؟

زمانی که دارای حسن اخلاق و رفتار باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه باید آزادی ‌مشر‌وط گرفت ؟

در ابتدا باید از سوی خود زندانی و یا مددکار زندان درخواست مطرح شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره