آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

ارجاع پرونده از شورای حل اختلاف به دادگاه | انتقال پرونده از شورا به دادگاه

ارجاع پرونده از شورای حل اختلاف به دادگاه در چه زمانی و با چه شرایطی انجام می‌شود؟ زمانی که اختلاف و دعوایی پیش ‌‌‌می‌آید اولین سیاست قوه قضائیه برای حل و فصل آن ارجاع دعوی به شورای حل اختلاف ‌‌‌می‌باشد‌‌‌. از این رو شاهد رسیدگی به بسیاری از اختلافات در شوراهای حل اختلاف هستیم که نتایج بسیاری خوبی هم داشته‌‌‌‌‌اند. اما بعضا پیش ‌‌‌می‌آید که شاهد انتقال پرونده از شورا به دادگاه باشیم‌‌‌. در ادامه به بررسی جوانب این انتقال ‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شورای حل اختلاف و صلاحیت آن

همان طور که از نام آن مشخص است شورای حل اختلاف نهادی قضایی است که برای حل دعوی از طریق صلح و سازش شکل گرفته است. بیشتر دعاوی که به شورا ارجاع ‌‌‌می‌شوند دعاوی هستند که از اهمیت و پیچیدگی کمتری برخوردار هستند. مانند دعاوی مربوط به اموال منقول تا 200 میلیون ریال.

شورا‌‌‌‌ها برای این تشکیل شده‌‌‌‌‌اند تا از حجم پرونده دادگاه‌‌‌‌ها کاسته شده و قبل از ورود به پروسه هزینه بر و طولانی دادگاه پرونده با صلح و سازش حل گردد.

برای آشنایی کامل با قانون شورای حل اختلاف کلیک کنید.

ارجاع پرونده از شورای حل اختلاف به دادگاه

زمانی که دعوی مطرح ‌‌‌می‌شود اگر از نظر مرجع قانونی امکان خاتمه دعوی با سازش و صلح باشد دعوی را به شورا ارجاع ‌‌‌می‌دهد. طرفین دعوی اگر به هر دلیلی از طریق سازش نتوانند جواب بگیرند ‌‌‌می‌توانند درخواست ارجاع به دادگاه یا دادسرا را داشته باشند.

البته باید به این نکته نیز توجه نمود که برخی از موارد به دلیل جزئی بودن مسئله فقط در صلاحیت شورا هستند و به دادگاه منتقل ‌‌‌نمی‌شوند. اما در صورتی که امکان بررسی در دادگاه باشد طرفین ‌‌‌می‌توانند لایحه‌‌‌‌‌‌ای تنظیم کنند و در ضمن آن دلایل خود را مطرح نموده سپس درخواست آن‌‌‌‌ها به دادگاه ارجاع ‌‌‌می‌شود.

معمولا در رویه قضایی به این شکل ‌‌‌می‌باشد که تا زمانی که پرونده پیچیده و دشوار نشده است در شورا ‌‌‌می‌ماند ولی هنگامی که دعوی تشدید گردد به طوری که ناگزیر به انتقال پرونده باشد امکان بررسی دعوی در دادگاه به وجود خواهد آمد.

برای کسب اطلاع از مواردی که منحصرا در صلاحیت شورا هستند و باید بدوا در شورا مطرح شوند کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد انتقال پرونده از شورا به دادگاه ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌نتقال پرونده از شورا به دادگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌نتقال پرونده از شورا به دادگاه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا امکان انتقال پرونده از شورا به دادگاه وجود دارد‌‌‌‌‌‌ ؟

بله شورا برای صلح و سازش است. در صورتی که اشخاص نتوانند با هم سازش کنند ‌‌‌می‌توانند درخواست ارجاع پرونده به دادگاه را بدهند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا هر پرونده‌‌‌‌‌‌ای را ‌‌‌می‌توان از شورا به دادگاه انتقال داد‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر تا زمانی که پرونده در صلاحیت شورا است و امکان صلح و سازش وجود دارد ‌‌‌نمی‌توان آن را به دادگاه منتقل نمود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره