حقوقیمالکیت

سند روستایی | گرفتن سند روستایی – نحوه – هزینه – صدور سند مالکیت

در روستا اغلب املاک ‌به صورت قولنامه‌‌ای و بدون‌ سند معامله می‌شود. اما بهتر است مالکین برای املاک ‌خود سند روستایی تهیه نمایند تا ملکشان از اعتبار بیشتری برخوردار شود. در ادامه قصد داریم نحوه گرفتن سند روستایی را به طور کامل برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گرفتن سند روستایی

یکی از پرسش‌هایی که در ذهن اکثر‌ مالکان رو‌ستایی به وجود می‌آید این است که آیا می‌توانم برای ملک رو‌ستایی خود سند بگیرم و گرفتن سند رو‌ستایی چگونه امکانپذیر است‌‌؟ که در این مورد باید خدمتتان عرض کنیم گرفتن سند رو‌ستایی کار دشواری نیست و مالکانی که ملک رو‌ستایی دارند می‌توانند به راحتی برای ملک خود سند رو‌ستایی دریافت کنند.

نحوه گرفتن سند روستایی

برای گرفتن سند رو‌ستایی می‌بایست ابتدا برخی مدارک را به دهیاری آن ‌روستا تحویل دهید و از دهیاری بخواهید که برای ملک شما سند تنظیم کند. مدارک مورد نیاز برای تنظیم ‌سند به شرح زیر می‌باشند:

  • شناسنامه و کپی شناسنامه مالک.
  • اصل و کپی قولنامه ملک رو‌ستایی.
  • نقشه و تصویر ملک.
  • فرم درخواست سند توسط مالک.
  • کپی کارت پایان خدمت.

پس از اینکه این مدارک به دهیاری روستا تحویل داده شوند شخص دهیار درخواست مالک را بررسی می‌کند و با دریافت هزینه کارشناسی ملک او را بازرسی می‌کند. پس از بازرسی ملک شخص دهیار برای آن سند تنظیم می‌نماید و آن را امضا می‌نماید.

هزینه دریافت سند روستایی چقدر است‌‌ ؟

دریافت سند رو‌ستایی معمولا نیاز به صرف هزینه زیادی نخواهد داشت و مالک ‌با پرداخت هزینه بسیار کمی ‌می‌تواند سند ملک رو‌ستایی خود را به راحتی دریافت کند. اما ‌نکته‌‌ای که در این ‌مورد قابل توجه می‌باشد این است که هزینه دریافت سند رو‌ستایی با توجه به نوع ملک متفاوت می‌باشد، برای مثال سندی که برای یک ویلای رو‌ستایی بزرگ دریافت می‌شود هزینه بیشتری را نسبت به دریافت سند برای یک خانه کوچک رو‌ستایی در بر دارد.

اگر ملک روستایی بسیار قدیمی و فرسوده باشد می‌توان برای آن‌سند دریافت کرد‌‌ ؟

اینکه ملک رو‌ستایی تازه ساز است یا نه هیچ مانعی برای دریافت سند آن به وجود نمی‌آورد اما در برخی موارد که بازرس اداره اسناد تشخیص دهد ملک امکان ریزش و خسارت دارد تنظیم سند برای آن را تایید نمی‌کند و بهتر است در این موارد ابتدا ملک ‌بازسازی شود.

دریافت سند روستایی در صورت خلافی ملک

اگر ملک رو‌ستایی دارای خلافی باشد دریافت سند برای آن کمی‌ دشوار می‌شود. در این مورد اگر بازرس در حین بازرسی ملک متوجه خلافی آن شود مالک را ملزم می‌کند که خلافی ملکش را از بین ببرد و بعد دوباره درخواست تنظیم سند کند.

سوالات متدوال

آیا می‌توان برای املاک ‌رو‌ستایی سند دریافت کرد‌‌ ؟

بله دریافت سند برای املاک‌ رو‌ستایی به راحتی امکانپذیر است.

برای دریافت سند رو‌ستایی باید به کجا رجوع کرد‌‌ ؟

برای دریافت سند رو‌ستایی باید به دهیاری همان روستا مراجعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سند روستایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سند روستایی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

‫21 دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید یک سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید
    پدرم یک ملک ورثه ای داشت که به برادرش فروخت ولی به دلیل بدهی که به پدرم داشت پدرم سند مالکیت که به نام پدرش بود را گرو نگه داشت
    حالا بعد سه سال برادرش خانه هارا تخریب کرد و خانه وامی درست کرد.آیا برادر پدرم بدون داشتن سند مادر میتونه سند بگیره یا باید سند مادر را داشته باشه؟
    خواهشن جواب بدید ممنون میشم

    1. سلام بستگی به نوع سندش داره برای اطلاع دقیق با شماره های درج شده جهت مشاوره حقوقی تماس بگیرید

      1. سلام سال نوبرشمامبارک
        من یک زمین ورثه ای درمحضرخانه بنام خودم ثبت شده برای دریافت سند چه مراحلی باید طی کنم.الان شروع به ساخت کردم و۵۰درصدپیشروی داشته وفقط وکالت محضری بنام بنده هست آیاقولنامه هم نیازهست؟؟

        1. سلام ممنون سال نو شما هم مبارک با شماره های درج شده تماس بگیرید کارشناسان راهنمایی میکنند.

    2. سلام یا باید سند مادر باشد یا هم اینکه وکالت محضری داشته باشد البته اگر زمین ثبت شده باشد بنام شما

    3. سلام از نظر قانونی خیر مگر شکایت کنند و در شکایت بتوانند اثبات حق نمایید و منوط به داشتن عدله کافی و مکتوب فی مابین است.

  2. سلام بنده یک تیکه زمین درمجاورهمسایه دارای امتیازآب وبرق وگازدارم که فقط یک استشهادپرکردم وازهمسایگان همان زمین امضاء واثرانگشت مبنی براینکه زمین متعلق به من است رانوشته وگرفتم وهمان استهشادرابه امضاء ومهرشورای محل رساندم آیااگربخواهم برای کشیدن حصاراقدام کنم کسی میتواندمانع من شودمثلادهیاریابرادروخواهرانم

  3. سلام بنده یک تیکه زمین خالی درمجاورهمسایه ای که دارای امتیازآب وبرق وگازهست دارم که فقط یک استشهادپرکردم وازهمسایگان همان زمین امضاء واثرانگشت مبنی براینکه زمین متعلق به من است رانوشته وگرفتم وهمان استهشادرابه امضاء ومهرشورای محل رساندم آیااگربخواهم برای کشیدن حصاراقدام کنم کسی میتواندمانع من شودمثلادهیاریابرادروخواهرانم

    1. سلام برای پاسخ به این سوال اطلاعات بیشتری مربوط به زمین و منطقه و مالکین نیاز هست. لطفا جهت مشاوره حقوقی تماس بگیرید

  4. سلام برای گرفتن سند باغ روستایی به متراژ ۱۵۰۰ متر چه مقدار به طور میانگین هزینه میشه چون میخوام بدونم از پس هزینه هاش بر میام تا اقدام کنم یا نه ممنون از وقتی که برای مطالعه این متن گذاشتین

    1. سلام روند انجام این کار به محل و مدارک شما بستگی داره، با شماره های درج شده تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه

      1. سلام خسته نباشید بنده دانشجو هستم کارت پایان خدمت ندارم ایا میتونم سند به نامم صادر کنم

  5. سلام پدرمن یه زمین سندداردرروستاداردکه دارای آب وبرق میباشدامابنیادمسکن ادعاداردکه این زمین جزفضای سبزمیباشدآیابرای زمین سندداراین ادعامیتواندصورت بگیرد؟ ممنون

  6. سلام ببخشید خونه ما پروانه ساخت دارد و ناظر هم آن را تایید کرده ولی پایان کار ندارد آیا میتوانم برای سندش اقدام کنم

  7. با سلام بنده برای سنددار کردن خانه ی خودم که در روستا هست اقدام کردم ولی متاسفانه دهیار گفت که لاید حداقل پنجاه خانوار با هم اقدام کنید…آیا این مورد از لحاظ قانونی درست است؟یا بصورت تکی هم دهیار مجبور است اقدام کند؟؟با تشکر فراوان

  8. سلام .ما یک حیاط روستایی داریم که حدود ۱۵۰سال توش سکونت داریم .۱۵۰سال قبل حیاط روستا تقسیم شده و به هر برادر مقداری داده شده .
    ولی یکی از برادران سند کلی گرفته .و تهدید به خارج کردن مارو از حیاط داره
    آیا می‌تونه یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره