حقوقیوصیت

وصیت چیست | ارکان – طرفین – احکام قانونی – اقسام – آثار عدم ایفای تکالیف

همه ما ‌می‌دانیم که روزی از دنیا خواهیم رفت و مرگ به زندگی ما خاتمه خواهد داد. اما طبق قانون هر فرد ‌می‌تواند قبل از مرگ خود وصیت کند. وصیت انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ارکان به خصوصی ‌می‌باشند. در ادامه به شما خواهیم گفت که وصیت چیست و چه ارکانی دارد، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

وصیت چیست و چه انواعی دارد ؟

وصیت یک امر مستحب به حساب ‌می‌آید و طبق قانون هر فرد ‌می‌تواند قبل از مرگش وصیت کند که بعد از مرگش مالش به چه کسی پرداخت شود و یا اینکه وصیت کند فردی برخی امور او را بعد از فوت‌ به انجام برساند. وصیت به دو دسته عهدی و تملیکی تقسیم ‌می‌گردد که به شرح زیر ‌می‌باشند:

وصیت عهدی

وصیت عهدی به وصیتی گفته ‌می‌شود که فرد متوفی قبل از فوتش از فردی بخواهد که کاری را بعد از مرگ برای او انجام دهد. برای مثال از فردی ‌می‌خواهد که بعد از مرگش از فرزندان او مراقبت نماید.

وصیت تملیکی

در وصیت تملیکی فرد متوفی مالش را پس از مرگ به فرد دیگری ‌می‌بخشد. برای مثال وصیت ‌می‌کند که بعد از مرگش خانه‌اش به صورت مجانی به فردی که انتخاب کرده است برسد.

ارکان وصیت تملیکی و عهدی چیست ؟

وصیت عهدی و تملیکی دارای رکن‌‌هایی ‌می‌باشند که وجود این ارکان برای صحت وصیت الزامی ‌می‌باشد. در ادامه ارکان‌‌ وصیت تملیکی و عهد‌ی را ذکر کرده‌‌‌ایم:

ارکان وصیت تملیکی

موصی: موصی به کسی گفته ‌می‌شود که مالش را به نفع شخص دیگری وصیت ‌می‌کند.

موصی له: موصی له کسی است که طبق وصیت شخص دیگری مالک مالی مثل خانه، ماشین و…‌ می‌شود.

موصی به: موصی به مالی گفته ‌می‌شود در مورد آن وصیت شده است.

ارکان وصیت عهدی

موصی: در وصیت عهدی موصی کسی است که طی وصیتش از کسی ‌می‌خواهد که امری را برای او به انجام برساند. برای مثال از کسی ‌می‌خواهد که بدهی‌‌هایش را پس از فوت پرداخت کند.

وصی: وصی در وصیت عهدی به شخصی گفته ‌می‌شود که انجام امور وصیت شده فرد متوفی را به عهده ‌می‌گیرد.

موصی به: به اموری که وصی انجام آن‌ها در وصیت به عهده ‌می‌گیرد موصی به گفته ‌می‌شود. برای مثال خانه که قرار است توسط وصی به فروش برسد که به این‌ کار موصی به ‌می‌گویند.

اگر وصی در وصیت عهدی وظایف خود را انجام ندهد تکلیف چیست ؟

در برخی موارد‌ دیده ‌می‌شود که وصی یا همان کسی که عهد کرده است بعد از فوت متوفی امور او را انجام دهد به این وصیت او عمل ‌نمی‌کند که در این صورت قوانین جدیدی برای او در نظر گرفته ‌می‌شود. اگر وصی بعد از فوت فرد‌ این مسئولیت را نپذیرد ‌نمی‌توان او را وادار به انجام این کار گرد اما اگر فرد فوت کند و وصی با وجود پذیرش مسئولیت از انجام تعهد خودداری کند ‌می‌توان او را به انجام امور وصیت شده ملزم نمود.

عدم پذیرش املاک در وصیت تملیکی

در وصیت تملیکی اگر موصی له املاکی که به او تعلق ‌می‌گیرد را نپذیرد دادگاه او را ملزم به انجام این کار ‌نمی‌کند و او ‌می‌تواند آن‌ اموال را به نام وارثین دیگر انتقال دهد.

اگر در وصیت عهدی و تملیکی موصی به از بین‌برود تکلیف چیست ؟

در صورتی که در وصیت عهدی و تملیکی موصی به از بین برود فردی که قرار است مالی به نام او شود دیگر ‌نمی‌تواند آن مال را از بازماندگان مطالبه کند و فردی که قرار است اموری را انجام دهد نیز دیگر مسئولیتی ندارد.

سوالات متدوال

انواع وصیت کدامند ؟

وصیت عهدی و وصیت تملیکی.

در عقد تملیکی موصی به چیست ؟

در عقد تملیکی موصی به همان مالی گفته ‌می‌شود که در مورد آن وصیت شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وصیت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره