حقوقیوصیت

اعتبار وصیت نامه شفاهی | وصیت نامه لفظی و زبانی – حکم قانونی

اعتبار وصیت نامه شفاهی چطور تعیین میشود؟ معمولا اکثر افراد دوست دارند که پس از مرگشان اموال آن‌ها میان فرزندانشان تقسیم گردد. اما در برخی موارد ممکن است فرد دوست داشته باشد که بخش بیشتر اموال خود را تنها به یکی از فرزندانش بدهد که در این صورت باید وصیت کند تا پس از مرگش این کار صورت بگیرد. وصیت انواع مختلفی دارد که در ادامه قصد داریم در مورد وصیت نامه شفاهی و‌‌ میزان اعتبار آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

وصیت نامه شفاهی چیست ؟

وصیت نامه شفاهی به وصیتی گفته ‌می‌شود که به صورت رسمی تنظیم نشده است و فرد متوفی قبل از فوت خود به صورت زبانی به ورثه خود وصیت ‌می‌نماید که اموال او چگونه تقسیم شود و به کدام‌ وارث بیشتر یا کمتر ارث برسد.

برای مثال اگر پدر پیش از فوت خود به فرزندانش بگوید که ‌می‌خواهد پس از مرگش یک دوم اموالش به یکی از پسران ‌او تعلق بگیرد در این جا وصیت شفاهی صورت گرفته است و فرزندان ‌می‌بایست از لحاظ شرعی به این وصیت عمل کنند.

اعتبار وصیت نامه شفاهی در قانون

با توجه به مثال بالا اگر یکی از فرزندان طبق وصیت شفاهی پدرش صاحب املاک او شود ‌می‌تواند برای دفاع از حق خود به دادگاه مراجعه نماید اما ‌می‌بایست حتما اثبات کند ‌که پدرش وصیت شفاهی نموده است که اموالی بعد از مرگش به آن فرزند برسد.

در قانون کشور ما تنها وصیت نامه‌‌ای معتبر است که به صورت کتبی نوشته شده باشد و به صورت ‌رسمی ‌توسط فرد متوفی تنظیم گردیده باشد و وصیت نامه شفاهی دارای اعتبار قانونی نیست.

برای مثال اگر فرزندی طبق وصیت نامه شفاهی پدرش صاحب خانه‌‌ای شود شرعا ‌می‌بایست آن خانه را‌‌ دریافت کند اما اگر با مخالفت وارثین مواجه شود دیگر کاری از او ساخته نیست. در این مورد اگر وارثین با وصیت شفاهی موافقت خود را اعلام کنند این وصیت انجام ‌می‌گیرد و آن فرزند ‌می‌تواند به راحتی به حق و حقوق خود برسد.

نکته مهم: شاید وصیت شفاهی از نظر قانونی دارای اعتبار نباشد اما اگر چنین وصیتی وجود داشته باشد به انجام رساندن آن از نظر شرعی‌‌ امری واجب برای وارثین خواهد بود و اگر به این وصیت عمل نکنند در واقع مدیون خواهند بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتبار وصیت نامه شفاهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتبار وصیت نامه شفاهی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا وصیت شفاهی در قانون دارای اعتبار است ؟

خیر وصیت باید حتما به صورت کتبی و ‌رسمی ‌تنظیم شده باشد.

اگر وارثین دیگر با وصیت شفاهی مخالف باشند تکلیف چیست ؟

در این‌صورت فردی که وصیت در مورد او است نمی‌تواند به حق و حقوق خود برسد زیرا نمی‌تواند اثبات کند که چنین وصیتی وجود داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره