حقوقیسایر موضوعات حقوقی

شرکت مدنی چیست | اوصاف شرکت مدنی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در برخی موارد با دوستان یا آشنایان خود شریک شده‌‌اید و مالی را به صورت مشترک استفاده کرده‌‌اید که در این خصوص باید بگوییم شراکت می‌تواند دارای بار حقوقی باشد.

شرکت مدنی دارای انواع اختیاری و قهری است، به معنای مشارکت و مالکیت افراد متعدد در مال مشترک می باشد. نحوه مدیریت این مال مشترک بر اساس توافق شرکا خواهد بود. از جمله بیشترین شرکت هیا مدنی قهری و اختیاری نیز به ترتیب می توان به شرکت های ایجاد شده به واسطه ارث و عقود معین اشاره کرد. 

در ادامه قصد داریم توضیحات کاملی را درباره شرکت مدنی خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرکت مدنی چیست‌‌ ؟

به مالی که به صورت مشترک متعلق به چند نفر می‌باشد شرکت ‌مد‌نی گفته می‌شود. برای مثال اگر دو نفر با همدیگر یک ماشین ‌را خریداری کرده باشند آن ماشین شرکت مد‌نی نام دارد و متعلق به دو نفر به صورت مشترک است. وقتی دو یا چند نفر دارای یک شرکت ‌مد‌نی هستند نیاز نیست که آن را در جایی ثبت کنند و این شراکت نیز یک شخصیت حقوقی به حساب نمی‌آید. انواع شرکت‌ مد‌نی به شرح زیر می‌باشند:

  • شرکت مدنی قهری:

شرکت مد‌نی قهری به مالی گفته می‌شود که از ابتدا و بدون اراده شرکا متعلق به چند نفر بوده است مانند ارثی که به صورت مشترک به چند نفر تعلق دارد.

  • شرکت مدنی اختیاری:

شرکت مد‌نی اختیاری توسط افراد و به صورت ارادی به وجود می‌آید. برای مثال چند نفر با یکدیگر قراردادی می‌بندند که یک زمین بخرند که در اینجا زمین یک شرکت مد‌نی است.

نکته مهم: شرکت مد‌نی یک شخصیت حقوقی نیست، نام ندارد و حداقل دو نفر باید با هم شریک شوند تا شرکت مد‌نی به وجود بیاید.

تعریف شرکت در قانون مدنی 

در ماده 571 قانون مدنی قانون گذار در ماده فوق الدذکر در تعریف شرکت مدنی، مقرر می دارد : شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحوه مشاع .

 

اصول و قوانین حاکم بر شرکت مدنی

شرکت مد‌نی نیز مانند هر مورد دیگری دارای اصول و قوانین خاص خود می‌باشد که این قوانین در زیر شرح داده شده است:

  • اگر یکی از شرکا ‌بدون کسب اجازه از بقیه مقدار بیشتر مال را مصرف کند و از حدود خود خارج شود شرکای دیگر می‌توانند اختیارات او را محدود کنند.
  • یک‌ شرکت‌ مد‌نی در صورتی که مال موضوع شراکت تلف شود و یا اینکه تقسیم گردد از بین‌ خواهد رفت.
  • اگر تمام شرکا یکی را از میان شریکان به عنوان مسئول اداره شرکت ‌مد‌نی برگزینند و سپس از این کار پشیمان شوند می‌توانند او را از سمتش برکنار کنند. البته اگر شرکا در قرارداد حق برکناری مدیر شرکت‌ مد‌نی را از خود سلب کرده باشند انجام چنین کاری امکانپذیر نیست.

سوالات متدوال

چند نوع شرکت مد‌نی وجود دارد‌‌ ؟

دو نوع شرکت‌ مد‌نی قهری و شرکت ‌مد‌نی اختیاری وجود دارد.

شرکت‌ مد‌نی یک شخصیت حقوقی است‌‌ ؟

خیر شرکت‌ مد‌نی در قانون کشور ما ‌یک شخصیت حقوقی به شمار نمی‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شر‌کت مدنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شر‌کت مدنی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره