اجارهعقود و قرارداد ها

اجاره موقوفه | شرایط و نکات قانونی در اجاره ملک وقفی

اجاره موقوفه و شرایط اجاره وقف به چه شکل است؟ کمک به دیگران از جمله اعمال پسندیده‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که دین اسلام نیز بارها به آن توصیه نموده است. برخی از افراد هستند که با توجه به وضعیت مالی خوبی که دارند بخشی از اموال خود را به دیگران هدیه ‌‌‌‌‌‌می‌نمایند و در واقع اموال خود را وقف دیگران ‌‌‌‌‌‌می‌کنند. در ادامه قصد داریم در مورد شرایط اجاره مال موقوفه توضیحاتی را خدمتتان ارائه ‌نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مال موقوفه چه نوع مالی است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همان طور که در بالا‌ گفته شد برخی از افراد اموال خود را به دیگران هدیه ‌‌‌‌‌‌می‌کنند، برای مثال فردی خانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد که آن ‌را به فرد دیگر هدیه نموده و وقف او ‌‌‌‌‌‌می‌کند. در این‌ صورت به مالی که وقف دیگری شده است مال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌موقو‌فه گفته ‌‌‌‌‌‌می‌شود. مال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌موقو‌فه از مالکیت واقف در آمده و در مالکیت موقوف له قرار خواهد گرفت. متولی هم کسی است که واقف اموال خود را به او می‌سپارد تا از آن مراقبت نماید و به امور آن مال رسیدگی کند.

برای آشنایی با شرایط خرید و فروش ملک اوقافی کلیک کنید.

اجاره اموال موقوفه و شرایط آن

اموال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌موقو‌فه نیز قابل اجاره دادن ‌‌‌‌‌‌می‌باشند و متولی بر حسب شرایط و طبق قانون این اجازه را دارد که در قبال دریافت اجاره بها ملک را اجاره دهد. اما اجاره اموال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌موقو‌فه شرایط و قوانین خاص خود را دارد که تمام این شرایط در زیر شرح داده شده است.

برای آگاهی از انواع وقف کلیک کنید.

رضایت طرفین

برای اجاره دادن مال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌موقو‌فه ‌‌‌‌‌‌می‌بایست طرفین رضایت کامل داشته باشند، یعنی متولی و مستاجر ‌‌‌‌‌‌می‌بایست از قرارداد اجاره راضی بوده و رضایت خود را اعلام کنند تا مال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌موقو‌فه اجاره داده شود.

اهلیت طرفین

یکی دیگر از شرایط اجاره اموال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌موقو‌فه اهلیت طرفین ‌‌‌‌‌‌می‌باشد. این ‌به این معنی است که طرفین باید از لحاظ عقلی و سنی به بلوغ رسیده باشند و عاقل باشند.

استفاده مشروع برای اجاره موقوفه

مال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌موقو‌فه ‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای هدف و استفاده مشروع اجاره داده شود و در غیر این صورت امکان اجاره آن وجود ندارد.

نیت واقف در اجاره موقوفه

برای اجاره دادن اموال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌موقو‌فه نیت واقف نیز بسیار مهم است، اگر واقف به نیت اجاره دادن مال را وقف کند ‌‌‌‌‌‌می‌توان مال را اجاره داد ولی در غیر این صورت امکان اجاره دادن آن وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌‌‌‌می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز معتبر ‌‌‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود.

 

سوالات متدوال

مال موقوفه چه نوع مالی است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مالی که از طرف واقف به موقوف له هدیه داده ‌‌‌‌‌‌می‌شود.

آیا ‌‌‌‌‌‌می‌توان اموال موقوفه را اجاره داد‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله.

اگر مال موقوفه برای اجاره هدیه داده نشده باشد ‌‌‌‌‌‌می‌توان آن را اجاره داد‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره