آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

اعتراض ثالث اصلی | دادخواست – مرجع رسیدگی – مهلت اعتراض

اعتراض ثالث اصلی در چه زمانی باید انجام شود؟ هر دعوایی دو طرف دارد و فقط نسبت به همان دو نفر باید محدود شود. اما گاهی این دعوا و حکم صادره بر روی شخص دیگری هم اثر می‌گذارد‌. در این صورت شخص ثالث هم وارد ماجرا می‌شود. در این صورت شخص ثالث حق دارد به این موضوع اعتراض نماید. در این مطلب به بررسی دعوای اعتراض ثالث اصلی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اعتراض شخص ثا‌لث و انواع آن

شخص ثالث به معنای شخص سوم است به عبارت دیگر هر کسی به غیر خوانده و خواهان یعنی اصحاب دعوا شخص ثالث محسوب می‌گردد.

بر اساس ماده‌ 417 قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی که یک رای صادر شود و به موجب این رای به حق شخص ثالث خدشه‌‌ای وارد گردد در صورت عدم حضور خودش یا نماینده‌ قانونی او در دعوا شخص ثالث می‌تواند به رای اعتراض نماید.

بر اساس ماده‌ 419 قانون آیین دادرسی مدنی اعتراض شخص ثالث به دو دسته اصلی تقسیم می‌گردد:

1/ شخص ثالث اصلی.

2/ شخص ثالث طاری.

دعوای اعتراض ثالث اصلی

بر اساس ماده‌ 419 قانون آیین دادرسی مدنی اعتراض شخص ثالث اصلی اعتراضی است که از ابتدا از طرف شخص ثالث صورت می‌گیرد‌. به همین دلیل شخص ثالث اصلی نامیده می‌شود. زیرا این دعوا در ابتدا مطرح می‌شود. به طور مثال بین آقای الف و آقای ب دعوایی در دادگاه مطرح می‌شود. حکم صادره باعث می‌شود تا حق آقای ج که اصلا در دعوا حضور نداشته تضییع گردد. در این صورت آقای ج اعتراض می‌کند به این دعوا اعتراض ثالث اصلی می‌گویند‌.

برای آشنایی با نحوه طرح دعوای اعتراض ثالث کلیک کنید.

دادخواست دعوای اعتراض ثالث اصلی

برای رسیدگی به این اعتراض ارائه دادخواست ضروری است‌. این دادخواست باید به طرفیت محکوم له و محکوم علیه دعوا باشد و شرایط شکلی زیر رعایت شود:

1/ این دادخواست باید شامل نام‌، نام خانوادگی و اقامتگاه معترض باشد‌. اگر این دادخواست شامل یکی یا همه این اطلاعات نباشد از سوی مدیر دفتر دادگاه رد می‌شود و قرار رد اعتراض به مدت ده روز قابل اعتراض است.

2/ دادخواست باید شامل اطلاعاتی از قبیل مشخصات معترض علیه‌، مشخصات رای مورد اعتراض و… را داشته باشد. اگر این اطلاعات ذکر نشده باشد دادخواست توقیف می‌شود و شخص معترض تا مدت ده روز بعد از ابلاغ اخطار رفع نقص مهلت دارد تا نواقص را برطرف کند در غیر این صورت دادخواست رد می‌شود.

مرجع رسیدگی به‌ دعوای اعتراض ثالث اصلی

اعتراض شخص ثالث فقط برای آرا اعم از قطعی و غیر قطعی‌، حضوری‌، غیابی و… پذیرفته می‌شود. نسبت به تصمیمات دادگاه حتی در امور ترافعی اعتراض شخص ثالث مسموع نمی‌گردد.

این دادخواست اعتراض در دادگاه صادر کننده رای قطعی مطرح می‌شود‌. به طور مثال در صورتی که رای دادگاه بدوی عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شود باید دادخواست به دادگاه تجدید نظر ارسال گردد.

اعتراض ثالث نسبت به آرایی که در دیوان عالی کشور ابرام شده است به دفتر دیوان عالی کشور فرستاده می‌شود و در اینجا دیوان دادخواست اعتراض را به دادگاهی که رای ابرام را صادر کرده می‌فرستد.

مهلت اعتراض شخص ثالث اصلی

برای این دعوا مهلتی از نظر زمانی تعیین نشده است. فقط بر اساس ماده‌ 422 قانون آیین دادرسی مدنی قبل از اجرای حکم می‌توان بر آن اعتراض کرد و بعد از اینکه حکم اجرا می‌شود فقط در یک صورت می‌تواند اعتراض نماید‌. آن هم زمانی که ثابت نماید حقوقی که اساس و ماخذ اعتراض است به جهت قانونی ساقط نشده است. یعنی اینکه شخص ثالث اول باید ثابت کند حقی که به موجب رای از او ساقط شده به موجب قانون نبوده و غیر قانونی از او این حق را گرفته‌اند.

اثر دعوای اعتراض شخص ثا‌لث

بر اساس ماده‌ 424 قانون آیین دادرسی مدنی اعتراض شخص ثالث چه در دعوای مالی و غیر مالی باعث تعلیق نمی‌شود. اما اگر شرایط به گونه‌‌ای باشد که اجرای حکم باعث ضرر و زیانی شود که امکان جبران آن وجود نداشته باشد دادگاه از شخص ثالث ابتدا یک تامین مناسب اخذ می‌نماید و بعد قرار تاخیر در اجرای حکم را برای یک مدت معین صادر می‌کند. این مدت زمان تاخیر می‌تواند تمدید گردد.

به طور مثال یک رای به ضرر آقای ب صادر شده و آقای ب هم اعتراض دارد. حکم در زمان خود باید اجرا شود اما آقای ب اظهار می‌کند که اگر این رای اجرا شود باعث ضرر غیر قابل جبران او می‌شود. در نتیجه دادگاه از آقای ب یک تامین مناسب مانند وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی می‌گیرد و اجرای حکم را تا دو ماه به تاخیر می‌اندازد.

 

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد دعوای اعتراض ثالث اصلی می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتراض ثالث اصلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض ثالث اصلی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

اعتراض شخص ثالث اصلی چیست ؟

هنگامی که یک رای صادر می‌شود و این رای باعث ایجاد خلل در حق یک شخص دیگر یا ثالث شود فرد می‌تواند به این رای اعتراض کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مرجع رسیدگی به اعتراض شخص ثالث کجاست ؟

همان دادگاه صادر کننده‌ رای اصلی به اعتراض ثالث هم رسیدگی می‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه شخص ثالث می‌تواند به رای صادره اعتراض کند ؟

شخص ثالث که از رای ضرر دیده است دادخواست اعتراض تهیه نموده و به دادگاه ارائه می‌دهد.

آیا اعتراض ثالث باعث توقیف اجرای حکم می‌شود ؟

خیر، اثری بر روی اجرای حکم ندارد مگر در یک مورد‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره