جعلکیفری

جعل کارت ملی | مجازات جعل کارت ملی | حکم جرم جعل کارت ملی

امروزه جعل اسناد بخصوص جعل کارت ملی بسیار بیشتر شده است و افراد متقلب و سودجو سعی می‌کنند با جعل اسناد مردم به در آمد‌های کلان برسند و یا از اسناد افراد دیگر سوء استفاده کنند. جعل کارت ملی یکی از مواردی است که ممکن است اتفاق بیفتد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

آیا امکان جعل کارت ملی وجود دارد ؟

این سوال که آیا امکان جعل کارت ملی ما ‌وجود دارد؟ ممکن است در ذهن هر فردی پیش بیاید که در این باره باید بگوییم بله متاسفانه برخی افراد متقلب امروزه با دریافت هزینه‌های بسیار زیاد اقدام به جعل کارت ملی افراد می‌کنند و با این کار مرتکب جرم می‌شوند.

جعل کارت ملی یک جرم کاملا عمدی محسوب می‌شود زیرا از نظر قانون فردی که کارت ملی را جعل می‌کند هیچ هدفی جز تقلب و سوء استفاده ندارد و مجرم محسوب خواهد شد.

 

جرم جعل کارت ملی 

جعل اسناد هویتی ( کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت و …) برخلاف قانون بوده و دارای مجازت می باشد. 

بر اساس قانون مجازات اسلامی جعل کردن کارت ملی یا شناسنامه از جمله مصادیق جرم جعل اسناد می باشد. برای بررسی جرم جعل کارت ملی لازم است به بررسی ماده 523 قانون مجازت اسلامی توجه کرد. 

بر اساس ماده 523 قانون مجازت اسلامی مجازت اسنادی از جمله کارت ملی مصادیق مختلفی دارد. مصادیق جرم جعل کارت ملی و شناسنامه شامل انجام اقداماتی همچون ساختن نوشته ، امضای اشخاص رسمی و غیر رسمی ، خراشیدن ، تراشیدن، قلم بردن، الحاق و محو و سیاه کردن یا تغییر تاریخ سند ، الصاق کردن نوشته به نوشته های دیگر ، به کار بردن مهر دیگران بدون اجازه و امثال آن که با قصد تقلب انجام شود.

 

مجازات جعل کارت ملی

جعل کارت ملی بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون تخلفات، جرایم و مجازات مربوط به اسناد سجلی و کارت ملی جرم می باشد و برای ارتکاب آن مجازات هایی مقرر شده است. در این قسمت از مقاله قصد داریم به مجازات جعل کارت ملی را ذکر کنیم : 

مجازات جعل کارت ملی توسط افراد دولتی

افراد دولتی به دلیل اینکه با روش تولید کارت ملی آشنایی بیشتری دارند بهتر می‌توانند آن را جعل کنند و همین باعث شده است که قانونگذاران برای افراد دولتی که این کار را انجام بدهند مجازات سنگین‌تری در نظر بگیرند.

بر اساس ماده 534 قانون مجازات اسلامی، مجازات جعل کارت ملی برای ماموران دولت یک الی پنج سال زندان و جریمه نقدی از 5 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان خواهد بود.

بر اساس ماده 532 قانون مجازات اسلامی اگر به واسطه وقوع جرم توسط کارمندان دولت یا مراجع قضایی یا ماموران دولت خسارتی به کسی برسد مامور دولت ملزم به جبران آن خواهد بود.

مجازات جعل کارت ملی توسط افراد عادی

بر اساس ماده 533 قانون مجازت اسلامی ، جرم جعل کارت ملی و شناسنامه با توسط به اقداماتی همچون تراشیدن، سیاه و محو رکدن اطلاعات کارت ملی ، خراشیدن و یا مواردی از این قبل در صورتی که توسط افراد عادی انجام شده باشد. به مجازت حبس از شش ماه تا سه سال و یا پرداخت جرائم نقدی 5 میلیون تا 25 میلیون تومان محکوم خواهد شد. 

 

سایر مجازات جعل کارت ملی 

علاوه بر موارد فوق :

طبق ماده 16 قانون تخلفات، مجازت های مربوط به اسناد سجلی و کارت ملی در صورتی که جعل کارت ملی از طریق گروه و به سورت سازمان یافته ای ارتکاب گردد. مجازت برای اعضای گروه عبارت است از 5 تا 15 سال و نیز پرداخت نقدی 15 تا 60 میلیون تومان 

بر اساس ماده 14 قانون تخلفات ، در صورتی که فردی اقدام به چاپ کارت ملی به صورت غیر مجاز نماید و یا اینکه اقدام به جعل غیر مجاز مهر های سجلی نماید یا آنها را سرقت کند. مجازات قانونی حبس از 2 تا 5 سال و جریمه نقدی 15 تا 35 میلیون برای او در نظر گرفته شده است. 

بر اساس ماده 15 قانون ذکر شده، خرید و فروش شناسانمه نیز جرم محسوب می شود و در صورتی که شخصی برای بار اول اقدام به این کار نماید به مجازت نقدی 3 تا 6 میلیون تومان محکوم می شود و در صورت تکرار این اقدام به مجازت حبس 3 تا 10 سال محکون می شود.

 

مجازات استفاده از کارت ملی جعلی

همانطور که جعل کارت ملی جرم است استفاده از کارت ملی جعلی نیز جرم محسوب می‌شود و چنانچه فردی بداند که کارت ملی‌‌ای جعلی است اما بازهم از آن استفاده کند طبق قانون مجازات می‌شود.

بر اساس ماده 5332 قاون مجازت اسلامی در صورتی که شخصی با علم و اطلاع نسبت به جعلی بودن اسناد همچون کارت ملی ، آن را مورد استفاده قرار دهد؛ علاوه بر اینکه محکون به جبران خسارت وارده می شود. به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و یا مجازات نقدی 5 تا 15 میلیون تومان محکوم خواده شد. 

 

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم جعل کارت ملی 

جرم جعل کارت ملی ، شناسنامه و جعل کارت پایان خدمت ، قابل شکایت و پیگیری قضایی می باشد. شکایت از جرم جعل کارت ملی به این صورت است که شاکی باید اقدام به طرح شکایت از مرتکب نماید و رسیدگی به جرم جعل کارت ملی جعلی را از دادگاه تقاضا نماید.

شاکی ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکواییه خود را به صورت الکترونیکی به ثبت برساند. البته طرح شکواییه نیاز مند ان است که ابتدا فرد در سامانه ثنا حساب کاربری ایجاد نموده باشد. 

 

نمونه شکواییه جعل کارت ملی 

شاکی با تهیه و تنظیم شکواییه و ارائه آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رسدیگی به این جرم و مجازات مرتکب را تقاضا نماید. 

در ادامه نمونه شکواییه جعل کارت ملی آمده است :

 

نمونه شکواییه جعل کارت ملی

ریاست محترم ……………….. با سلام ؛ احتراما به استحضار می رساند که مشتکی عنه ، آقا / خانم …………………… در تاریخ ……………………….. اقدام به جعل کارت ملی اینجانب نموده اند . با توجه به اینکه جعل کارت ملی ، بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم می باشد ، به استناد اسناد و مدارک ضمیمه شده ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر مجازات ایشان را خواستار هستم. با تشکر

.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل کارت ملی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل کارت ملی پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

چرا نمی‌توان به آسانی ‌‌‌کا‌رت ملی را جعل نمود‌‌‌ ؟

زیرا ‌‌‌کا‌رت ملی تمام افراد امروزه هوشمند می‌باشد و چون برای ساخت ‌‌‌کا‌رت ملی هوشمند فرد مجرم نیاز به اثر انگشتان صاحب ‌‌‌کا‌رت دارد امکان جعل به صفر می‌رسد.

اگر کسی برای رسیدن به یک هدف خاص ‌‌‌کا‌رت ملی را جعل کند به حبس می‌رود‌‌‌ ؟

بله مجازات این گونه افراد بسیار سنگین خواهد بود و ممکن است فرد به حبس برود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل کا‌رت ملی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل کا‌رت ملی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره