حقوقیخیانت در امانتسایر موضوعات حقوقیکیفری

خسارت عدم انجام تعهد | مطالبه خسارت ناشی از عدم ایفای تعهد – شرایط – نحوه

خسارت عدم انجام تعهد چه زمانی تعیین می‌شود؟ بستن قرارداد از جمله مواردی می‌باشد که باعث ایجاد اعتماد بین طرفین می‌شود و آن‌ها را نسبت به موضوع قرارداد متعهد می‌نماید. قرارداد قوانین بسیار زیادی دارد که باید به آن‌ها توجه نمود. یکی از قوانین قرارداد انجام تعهد ذکر شده در آن می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چیست‌ ؟

در همه قرارداد‌ها مدت زمانی ذکر می‌شود که‌ دو طرف قرارداد موظف هستند در آن‌ زمان وظایف خود را انجام دهند. برای مثال طبق قرارداد فروشنده موظف است که سه ماه دیگر چندین کالا را به دست خریدار برساند و چنانچه این کار را نکند می‌بایست به او خسارت پرداخت ‌نماید و خریدار از نظر قانونی حق مطالبه خسارت را خواهد داشت.

برای آشنایی با شرایط قابل توجیه برای عدم اجرای تعهد کلیک کنید.

شرایط مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چیست‌ ؟

برای مطالبه این خسارت می‌بایست دارای شرایطی بود تا دادگاه اجازه مطالبه این نوع خسارت را بدهد. شرایط مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد به شرح زیر می‌باشند.

برای آشنایی با انواع خسارت قابل مطالبه کلیک کنید.

خودداری مدیون از انجام تعهد

فردی که از او خسارت عد‌م انجام تعهد مطالبه می‌گردد می‌بایست از روی عمد تعهدش را به انجام نرسانیده باشد و زمان ایفای تعهد نیز سپری و انجام تعهد نافرجام مانده باشد.

برای مثال ممکن ‌است فردی تصادف کند و تصادف او باعث شود که در انجام تعهدش ناتوان ‌باشد که در این صورت او ملزم به‌ پرداخت خسارت نخواهد بود. اما اگر شخص بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی از انجام تعهد خود سر باز زند باید خسارت را به طرف مقابلش بپردازد.

وجود ضرر و رابطه سببیت

یکی از شرایط مطالبه خسارت عد‌م انجام تعهد وجود ضرر می‌باشد. چنانچه عد‌م انجام تعهد و یا دیر انجام دادن آن باعث ضرر و زیانی به طرف مقابل شود او می‌تواند خسارت دریافت کند.

برای مثال اگر فردی در قرارداد ذکر کند که در تاریخ…. مقداری میوه به سردخانه منتقل شود و این کار را به عهده طرف مقابلش در قرارداد بگذارد، در صورتی‌ که طرف‌مقابل میوه‌ها را به سرد خانه منتقل نکند و میوه‌ها خراب شود می‌بایست خسارت را بپردازد زیرا صاحب میوه‌ها زیان دیده است.

شخصی که زیان دیده است باید بتواند به دادگاه ثابت نماید که ضرری که به او تحمیل شده نتیجه عد‌م انجام تعهد فرد مقابلش است تا دادگاه خسارت او را وصول نماید.

رابطه سببیت یعنی ربط داشتن ورود ضرر به فعل یا ترک فعل شخص متعهد. مثلا اگر میوه‌های مذکور بر اثر سیل از بین برود کسی ضامن نیست ولی اگر شخص متعهد کوتاهی کرده باشد و میوه‌ها تلف شود او مسئول است.

مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چگونه است‌ ؟

برای مطالبه خسارت ناشی از عد‌م انجام تعهد فرد می‌بایست به دادگاه مراجعه نماید و دادخواستی را مبنی بر مطالبه خسارت ارائه‌ نماید. او می‌بایست در دادگاه ثابت ‌کند که به ‌او زیان ‌وارد شده است و فرد از روی عمد تعهدش را انجام نداده است. در صورتی که ‌فرد بتواند این‌ دو مورد را نزد دادگاه اثبات نماید دادگاه نیز شخصی که تعهدش را انجام نداده ملزم به پرداخت خسارت می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز معتبر وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌های حقوقیتان یاری می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود. شما عزیزان‌ می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی از این مرکز حل پرونده حقوقی خود را تسریع بخشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت عد‌م انجام تعهد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خسارت عد‌م انجام تعهد پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چیست‌ ؟

خسارتی است که در صورت زیان دیدن افراد به خاطر عد‌م ‌انجام تعهد در قرارداد به آن‌ها پرداخت می‌شود.

اگر فرد به خاطر عدم انجام تعهد طرف مقابلش در قرارداد زیان ببیند می‌تواند خسارتی را مطالبه کند‌ ؟

بله.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با عرض سلام وخسته نباشید بنده در سال ۱۴۰۱ در فروشگاه لوازم یدکی خودرو مشغول به کار بودم کارفرمای من از من معادل دویست و ده میلیون تومان گرفت و برای مغازه وسایل مورد نظرش را خریداری نمود من با او قراردادی نوشتیم و ایشون در قبال آن پول ماهانه به من شش ملیون تومان واریز میکرد الان ۷ ماه میشود که پولی در به حساب من واریز نمیکند بنده باید چه کار کنم با تشکر فراوان

    1. سلام اگر قرار داد نوشته باشید قابل پیگیری است. البته مفاد قرارداد خیلی اهمیت داره. در صورت درستی قرارداد میتونید مبالغ واریز نشده را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره