سایر عقودعقود و قرارداد ها

خسارت تاخیر | مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد

خسارت تاخیر به چه صورت حساب می شود؟ گاهی ممکن است ما در برابر فرد دیگری متعهد شویم و وظایفی را به عهده بگیریم. اگر ما قراردادی را امضا کنیم طبق قانون موظف هستیم که به تعهدات مندرج در آن عمل نماییم و در غیر این صورت قانونگذار قوانینی را در این موارد برای ما وضع می‌کند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در مورد خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد به چه خسارتی گفته می‌شود‌ ؟

در برخی موارد افراد مسئولیت‌هایی را بر عهده می‌گیرند و تعهد می‌دهند که نسبت به مسئولیت‌هایشان پایبند خواهند بود و به آن‌ها عمل می‌نمایند. اگر فردی تعهد دهد که در یک مدت زمان مشخص کاری را برای فرد دیگر انجام دهد اما نتواند تا آن مدت زمان کار خود را به پایان برساند می‌بایست به طرف مقابلش خسارت پرداخت کند.

برای مثال فرض کنید شخصی به شما قول می‌دهد که در یک مدت دو ماهه خانه‌ای برایتان می‌سازد اما پس از اتمام دو ماه خانه را نساخته و تحویل شما ندهد که در این صورت می‌توان از او خسارت گرفت. البته برای دریافت خسارت ناشی از ‌تا‌خیر در انجام تعهد می‌بایست در قراردادی که تعهدات در آن ذکر شده‌اند قید کرد که فرد در صورت ‌تا‌خیر ملزم به پرداخت دیر کرد خواهد بود و در غیر این‌ صورت نمی‌توان خسارت ‌تا‌خیر را مطالبه کرد.

اگر این مورد در قرارداد طرفین ذکر شود فردی که در انجام تعهدش ‌تا‌خیر داشته است می‌بایست بابت تمام روزهایی که ‌تا‌خیر داشته خسارت بپردازد. برای مثال اگر او چهل روز ‌تا‌خیر کند باید خسارت هر چهل روز را به شخص مقابلش بپردازد و میزان خسارت نیز بر اساس توافق طرفین در قرارداد ذکر خواهد شد.

برای آشنایی با انواع خسارت قابل مطالبه کلیک کنید.

مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد

چنانچه فردی در انجام تعهداتش ‌تا‌خیر داشته باشد فرد مقابل می‌تواند از او در دادگاه شکایت نموده و خسارات ‌تا‌خیر او را مطالبه کند. در این ‌صورت فرد به دادگاه مراجعه نموده و از دادگاه می‌خواهد که خسارات ‌تا‌خیر را برای او وصول کند. دادگاه نیز فردی را که در انجام تعهد ‌تا‌خیر داشته است احضار نموده و او را ملزم می‌کند که تمام خسارت را بپردازد و در صورتی که از پرداخت خودداری کند دادگاه اموالش را توقیف می‌نماید تا بتواند خسارت را برای شاکی وصول کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز معتبر وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌های حقوقی خود یاری می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت تاخیر تعهد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خسارت تاخیر تعهد پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد چگونه خسارتی است‌ ؟

اگر فردی در انجام تعهداتش‌ ‌تا‌خیر داشته باشد می‌بایست خسارت بپردازد که به آن خسارت ناشی از ‌تا‌خیر در انجام تعهد گفته می‌شود.

برای مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد باید به چه مرکزی مراجعه کرد‌ ؟

دادگاه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره