سایر عقودعقود و قرارداد ها

استعفای کارمندان از کار | چگونه استفعا بدهیم

 یکی از مشاغلی که همیشه برای جوانان وسوسه انگیز بوده است کارمندی برای ادارات دولتی ‌می‌باشد. بی‌شک ادارات دولتی مزایا و حقوق خوبی برای کارمندان خود در نظر ‌می‌گیرند و این موضوع سبب این شده است تا هر ساله تعداد زیادی از جوانان برای آزمون استخدامی ادارات دولتی داوطلب شوند. اشخاصی که در نهایت به عنوان کارمند در ادارات دولتی پذیرفته ‌می‌شوند به دو شکل رسمی و قراردادی و پیمانی استخدام ‌می‌شوند. اما همین اشخاص نیز ممکن است به دلایلی بخواهند به کار خود با دولت پایان دهند‌. در این صورت با رعایت شرایطی ‌می‌توانند استعفای خود را ارائه دهند. در این مطلب به بررسی قانون استعفا ‌می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

تعریف کارمند و کارمندان رسمی

بر اساس تعریف عرفی کارمند شخصی است که به صورت پاره وقت یا تمام وقت وظیفه انجام فعالیت فکری در سیستم اداری یک سازمان یا شرکت را دارد. در صورتی که فردی در یک سازمان یا شرکت دولتی مشغول به کار شود کارمند دولت محسوب ‌می‌شود.

بر اساس نوع قراردادی که با کارمند بسته ‌می‌شود هر کارمندی به سه دسته تقسیم ‌می‌شود: 1/ رسمی 2/ پیمانی 3/ قراردادی.

بر اساس ماده چهار قانون استخدام کشوری کارمند کسی است که به موجب حکمی رسمی به یکی از پست‌‌های اداری و سازمانی در دولت مشغول ‌می‌شود. کارمندان رسمی نسبت به سایرین از امنیت شغلی بالاتری برخوردار هستند و مسائلی مانند بیمه‌، بازنشستگی و… شامل آن‌‌ها ‌می‌شود.

استعفای کارمندان رسمی دولت | قانون استعفا

در مورد مسائل مربوط به کارمندان دولتی باید به قانون استخدامی کشور رجوع نمود. بر اساس ماده 64 این قانون کارمندان رسمی دولت ‌می‌توانند از سمت خود استعفا نمایند اما باید این موضوع را از یک ماه قبل به مسئول مربوطه اطلاع دهند. در مقابل شرکت یا موسسه دولتی موظف است که طی مدت یک ماه نسبت به قبول یا رد این درخواست‌، تصمیم خود را اعلام نماید. البته گاهی امکان دارد که زودتر از مهلت یک ماهه پاسخ را اعلام نمایند. در صورتی که تا بعد از یک ماه در رابطه با این درخواست جوابی اعلام نکنند به معنای رد درخواست استعفا است.

اگر درخواست استعفای کارمند مورد قبول قرار نگیرد این حق برای شخص وجود دارد تا نسبت به این تصمیم در دیوان عدالت اداری اعتراض نماید. البته اداره در صورتی که دلیل موجهی داشته باشد اعتراض کارمند رد خواهد شد و اداره این حق را دارد که استعفا را نپذیرد مثلا حالتی که رفتن کارمند باعث خسارت و زیان اداره است‌. یا اینکه حداقل تا زمان پیدا کردن یک جایگزین مناسب با استعفای کارمند مخالفت نمایند.

حقوق مالی پس از استعفای کارمندان | قانون استعفا

قطعا استعفای یک کارمند و سپس پذیرش آن از سوی مدیریت به معنای پایان کار کارمند است. تمام حقوق و مزایای او تا زمان پایان فعالیتش مورد محاسبه قرار ‌می‌گیرد.

همچنین بر اساس ماده 66 قانون استخدامی کشور وجوهی که کارمند جهت کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی پرداخت کرده است به او برگردانده ‌می‌شود.

بازگشت کارمند به کار بعد از استعفا

بر اساس ماده 67 قانون استخدامی کشور کارمند ‌می‌تواند بعد از پایان کار و استعفا دادن در صورت احتیاج به او ‌می‌تواند دوباره به کار خود برگردد. در صورت بازگشت به کار سوابق قبلی او در بازنشستگی محاسبه ‌می‌گردد به شرطی که وجوهی را که بر اساس ماده 66 در هنگام استعفا پس گرفته بوده‌، دوباره برگرداند.

در ماده 68 و 69 قانون استخدامی کشور مطرح شده است که وزارتخانه یا سازمان دولتی ‌می‌تواند کارمند را از دادن آزمون استخدامی و گذراندن دوره آزمایشی معاف نماید. یا اینکه اعلام نماید که کارمند باید آزمون استخدامی را انجام دهد ولی از دوره آزمایشی معاف است.

نمونه درخواست استعفا کارمند رسمی دولت | قانون استعفا

جناب‌‌‌ ….ریاست محترم‌….. با سلام و احترام /

بدینوسیله اینجانب …………. به شماره کارمندی …… و به شماره شناسنامه ……. از تاریخ ……….. در این شرکت با سمت ……. در واحد …… مشغول به کار ‌می‌باشم‌. اما از تاریخ‌…….. به دلایل شخصی / کاری تقاضای استعفای دارم. خواهشمند است در خصوص درخواست اینجانب اقدام لازم را مبذول نمایید. بدیهی است اینجانب تا زمان قبول درخواست بنده و تسویه حساب در خدمت شرکت بوده و در صورت نیاز آماده هستم تا نفر جدید جهت جایگزینی در سمت بنده را آموزش دهم.

توفیق روزافزون شما و سایر همکاران را از پروردگار مسئلت می‌نمایم

با تشکر و سپاس/ نام و نام خانوادگی/ تاریخ و امضا

 

سوالات متداول

کارمند رسمی دولت چه کسی است ؟

کسی که با حکم رسمی به استخدام دولت در ‌می‌آید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا کارمندان رسمی دولت ‌می‌توانند استعفا دهند ؟

بله، اما باید یک ماه زودتر این موضوع را اطلاع دهند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا کارمند رسمی بعد از استعفا ‌می‌تواند دوباره به کار خود برگردد ؟

بله این امکان وجود دارد که مجددا مشغول به کار شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد استعفای کارمندان رسمی دولت ‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعفای کارمندان رسمی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعفای کارمندان رسمی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره