آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پیامدهای قبل و بعد از صدور حکم

انسان وقتی سخن ‌‌می‌گوید هر کلامیکه از دهانش خارج ‌‌می‌شود مانند تیری است که از کمان رها ‌‌می‌شود از جهت آنکه اثر خود را ‌‌می‌گذارد و غیر قابل بازگشت است‌‌. قطعا در تمام امور کلام دارای نقش کلیدی و مهمی است از جمله در امور حقوقی و دعاوی. تاثیر کلام در این امور تا حدی است که حتی یکی از ادله‌ اثبات دعوا شهادت و سخن شاهدانی است که از جریان واقعه مطلع بوده‌اند. اما گاهی پیش ‌‌می‌آید که شاهد حرفی را ‌‌می‌زند اما از گفته و شهادتی که داده باز‌‌می‌گردد. در این مطلب ‌‌می‌خواهیم رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پیامدهای آن را بررسی نماییم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شهادت شهود در دادگاه

یکی از ادله ذکر شده در قانون شهادت ‌‌می‌باشد‌‌. شهادت به معنای نقل حادثه‌‌‌‌ای است که رخ داده و شاهد آن را با حواس پنج گانه خود دریافته است‌‌. مانند اینکه شخص دیده باشد که آقای الف مبلغ 20 میلیون تومان را به آقای ب قرض داده است.

شهادت شهود دارای اهمیت زیادی است چرا که در بسیاری از دعاوی تنها ادله‌‌‌ اثبات شهادتی است که مطرح ‌‌می‌شود و قاضی بر آن اساس رای صادر ‌‌می‌کند.

برای آشنایی با میزان تاثیر شهادت شهود در رای کلیک کنید.

رجوع شاهد از شهادت

رجوع در لغت به معنی بازگشتن و برگشت است‌‌. رجوع از شهادت به معنای آن است که شاهد در دادگاه حاضر گردد و شهادت بدهد. اما بعدا بخشی یا تمام آنچه را که گفته است رد کند و از گفته‌‌‌ خود برگردد. به طوری که به دادگاه بگوید که شهادت دروغ داده است. این دروغگویی ممکن است از روی اشتباه و خطا باشد یا اینکه از روی تعمد دروغ گفته باشد.

اگر فرد از روی عمد دروغ گفته باشد ‌‌می‌شود شهادت دروغ‌‌. اما اگر از روی اشتباه و سهوا شهادت دروغ داده باشند و بعدا خود متوجه شود به معنای رجوع از شهادت است. این دو مورد هر کدام حکم متفاوتی دارند‌‌.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه قبل از صدور حکم و پیامدهای آن

شاهد در هر مرحله از رسیدگی ‌‌می‌تواند از شهادت خود برگردد. در صورتی که در طول جلسات رسیدگی و قبل از اینکه قاضی بخواهد حکم صادر نماید شاهد به هر نحو متوجه شود که شهادت او اشتباه بوده و این موضوع را به دادگاه اطلاع دهد در این صورت به شهادت ترتیب اثر داده ‌‌نمی‌شود.

به طور مثال آقای الف در دادگاه حاضر ‌‌می‌شود و شهادت ‌‌می‌دهد که آقای ب همسرش را طلاق داده است. اما بعد از مدتی متوجه ‌‌می‌شود که در این مورد اشتباه ‌‌می‌کرده است‌‌. پس نزد قاضی از شهادت خود باز‌‌می‌گردد و به قاضی ‌‌می‌گوید که در مورد طلاق آقای ب اشتباه کردم و شهادت خود را پس ‌‌می‌گیرم. در این صورت دیگر این شهادت تاثیری در رای دادگاه ندارد.

برای آشنایی با نحوه اقرار شهادت بر شهادت کلیک کنید.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه بعد از صدور حکم و پیامدهای آن

در ماده‌‌‌ 1319 قانون مدنی به موضوع رجوع از شهادت پرداخته است‌‌. بر این اساس شهادتی که از آن رجوع شود برای دادگاه معتبر نیست‌‌. در نتیجه اگر هم حکمی بر مبنای این شهادت صادر شده باشد این حکم قابل تجدید نظر است‌‌. در این صورت اگر شاهد از شهادت خود رجوع کند شخص ‌‌می‌تواند از دادگاه تجدید نظر بخواهد که رای صادر شده در دادگاه بدوی را بررسی کند. در مرحله‌‌‌ بررسی مجدد مسئله شهادت بی‌‌‌اثر خواهد بود.

به طور مثال آقای الف در مورد اینکه مبلغ بیست میلیون تومان به آقای ب هبه شده است شهادت ‌‌می‌دهد و بر این اساس رای صادر ‌‌می‌گردد. سپس آقای الف مطرح ‌‌می‌کند که شهادت او اشتباه بوده‌‌ است. شخص متضرر ‌‌می‌تواند درخواست تجدید نظر در مورد رای صادره را بدهد و دیگر به این شهادت ترتیب اثر داده ‌‌نمی‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پیامدهای آن ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رجوع شاهد از شهادت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رجوع شاهد از شهادت پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

رجوع از شهادت به چه معناست ؟

منظور از رجوع کردن این است که شاهد به قاضی اعلام کند که شهادت او اشتباه بوده و خود شاهد بگوید که شهادت غلط داده‌‌ که این امر در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

اثر رجوع از شهادت چیست ؟

شهادت مطرح شده بی‌‌‌اثر ‌‌می‌شود و ‌‌می‌توان درخواست تجدید نظر از حکم را داد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمان ‌‌می‌توان از شهادت رجوع کرد ؟

در هر مرحله شاهد ‌‌می‌تواند از شهادتی که داده رجوع کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره