حقوقیسایر موضوعات حقوقی

خدمات عمومی | تعریف – اصول حاکم بر خدمات عمومی در حقوق اداری

خدمات عمومی شامل چه چیزهایی می شود؟ همه ما در جامعه‌ای زندگی ‌می‌کنیم به که طور روزمره از برخی خدمات عمومی استفاده ‌می‌کنیم. برای مثال همه ما فرزندانمان را به مدرسه ‌می‌فرستیم و مسئولان مدرسه بدون اینکه از ما پولی بگیرند به فرزند تعلیم داده و او را در ساعات مشخصی نگهداری ‌می‌کنند که در این مورد ‌می‌توان گفت‌‌‌ فرزند ما از خدمات عمومی استفاده کرده است. در ادامه قصد داریم در مورد اصول حاکم بر خدمات عمومی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

خدمات عمومی چیست‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که ‌خد‌مات عمومی چیست که در این مورد باید بگوییم ‌خد‌مات عمومی همانطور که از نامش مشخص است به ‌خد‌ماتی گفته ‌می‌شود که در اختیار عموم قرار ‌می‌گیرد. ‌خد‌مات عمومی توسط دولت به مردم ارائه ‌می‌شود. برای مثال دولت بیمارستانی را ‌می‌سازد و تاسیس ‌می‌کند تا در اختیار عموم قرار گرفته و بیماران بتوانند برای درمان بیماری خود از آن استفاده کنند که در این مورد ‌می‌توان گفت دولت با ساخت بیمارستان به مردم خدمت عمومی نموده است.

برای آشنایی با حدود مسئولیت مدنی کارکنان دولت کلیک کنید.

اصول حاکم بر خدمات عمومی

با وجود اینکه ‌خد‌مات عمومی توسط دولت به مردم ارائه ‌می‌شوند اما قانونگذاران برای ارائه این ‌خد‌مات اصولی را در نظر گرفته‌اند که این اصول به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • اصل اول حاکم بر ‌خد‌مات عمومی این است که همه مردم ‌می‌بایست به اندازه مساوی از این ‌خد‌مات بهره مند گردند. برای مثال همه ‌می‌توانند از برخی ‌خد‌مات درمانی یا هر نوع ‌خد‌مات دیگری استفاده کنند و نباید این بهره مندی مختص شخص خاصی باشد. اما اگر دولت به گروه‌‌های زنان، سالمندان و معلولین ‌خد‌مات بیشتری ارائه کند مشکلی ندارد زیرا آن‌‌ها در اولویت هستند.
  • ‌خد‌مات عمومی ‌می‌بایست به صورت دائمی و مستمر به مردم ارائه شوند‌. برای مثال کارکنان یک بیمارستان ‌می‌بایست شبانه روزی کار کنند و نباید از مستمر کار‌ کردن دست بکشند زیرا این گونه ‌نمی‌توان گفت که ‌خد‌مات عمومی به صورت مستمر به مردم ارائه شده است.
  • منافع مردم در ارائه ‌خد‌مات عمومی مهم‌تر از منافع شخصی یک فرد خاص ‌می‌باشد و باید به این اصل نیز عمل شود. برای مثال اگر فردی خانه‌ای را به صورت غیرمجاز ساخته باشد که برای منافع عمومی مردم خسارت به بار بیاورد مامورین دولت آن خانه را تخریب خواهند کرد.

نکته مهم: اگر یکی از ادارات یا سازمان‌‌‌‌‌ها در ارائه ‌خد‌مات عمومی اصول آن ‌را رعایت نکند مردم ‌می‌توانند از آن اداره درخواست خسارت کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات عمومی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خدمات عمومی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

‌خد‌مات عمومی چیست‌ ؟

‌خد‌مات عمومی به ‌خد‌ماتی گفته ‌می‌شود که برای همه مردم به یک اندازه ارائه ‌می‌شوند و در واقع دولت این ‌خد‌مات را ارائه ‌می‌کند.

‌خد‌مات عمو‌می باید به چه صورت ارائه شوند‌ ؟

‌خد‌مات عمومی ‌می‌بایست به اندازه مساوی میان تمام مردم تخس شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره