سایر عقودعقود و قرارداد ها

بیمه و مستمری از کار افتادگی چقدر است؟ | شرایط دریافت براساس لیست بیماری‌ها

بیمه و مستمری از کار افتادگی را چطور باید گرفت؟ انسان فقط برای دوره معینی دارای توان برای کار و فعالیت است.‌ اما بعد از گذشت مدت زمانی توان کار و فعالیت خود را از دست می‌‌دهد و از کار افتاده می‌‌شود. حتی ممکن است این ناتوانی به دلیل عواملی خیلی زودتر از آنچه که باید اتفاق بیفتد. دقیقا در این زمان است که کارگر می‌تواند از مزایای بیمه از کار افتادگی استفاده نماید.‌ در این مطلب به بررسی مسائل مربوط به از کار افتادگی می‌‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

چه زمانی بیمه و مستمری از کار افتادگی به فرد تعلق می گیرد؟

بر اساس آنچه که در قانون بیمه تامین اجتماعی آمده است از کار افتادگی به معنای این است که شخص به دلیل بیماری و مشکلی که در جسم یا روان او وجود دارد دیگر قادر به انجام کار نیست.‌

بر اساس میزان آسیب وارد شده به فرد از کار افتادگی او به دو نوع تقسیم می‌‌گردد:

  1. از کار افتادگی کلی: که عبارت است از کاهش قدرت کارگر آسیب دیده به حدی که با انجام کار سابق خود یا کار جدید نهایتا یک سوم از درآمدی که قبلا داشته را بتواند به دست بیاورد.
  2. از کار افتادگی جزئی: به معنای کاهش قدرت کارگر تا حدی که با انجام شغل قبلی خود یا شغل جدید تنها قسمتی از درآمد سابقش را کسب نماید

محاسبه بیمه و مستمری از کار افتادگی از نظر پزشکی

اشخاصی که دچار از کارافتادگی می‌‌شوند برای اینکه نوع از کارافتادگی آن‌ها معلوم شود کمسیون پزشکی آن‌ها را معاینه می‌‌نماید و وضعیت آن‌ها را به صورت زیر تقسیم بندی می‌کند:

الف) درجه از کارافتادگی شخص 66 درصد و بیشتر باشد از کار افتاده کلی است.

ب) درجه از کار افتادگی او بین 33 تا 66 درصد باشد از کار افتاده جزئی است.

ج) اگر میزان از کارافتادگی او بین دو تا 33 درصد باشد فرد استحقاق دریافت غرامت را دارد.

علل از کارافتادگی

از نظر قانون بیمه از کار افتادگی فرد عمدتا به دو دلیل است:‌

  1. بیماری: به معنای وضعیت غیر عادی جسمی و روحی شخص است که خدمات درمانی را ایجاب می‌‌کند. فرد به موجب بیماری توانایی کار کردن را از دست می‌‌دهد به طور مثال شخصی به دلیل بیماری سرطان نمی‌تواند دیگر کار کند.
  2. حوادث ناشی از کار: به طور کلی حادثه اتفاقی است غیر قابل پیش بینی و ناگهانی که موجب صدمه جسمی و روانی بر شخص می‌‌شود. بر اساس ماده 60 قانون تامین اجتماعی گاهی در حین کار یا به سبب آن حادثه‌ای رخ می‌دهد که در صورت اتفاق افتادن حوادث ناشی از کار محسوب می‌گردد.‌ به طور مثال شخص کارگر ساختمان وقتی که در کارگاه مشغول جوش کاری است یکی از مهره‌ها شل شود و سقوط کند

برای اطلاع از تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی کلیک کنید.

مرجع تشخیص از کارافتادگی

کمسیون پزشکی بدوی مرجع صالح برای رسیدگی به موضوع از کارافتادگی است یعنی در واقع در ابتدا شخص بیمه شونده باید توسط این کمسیون پزشکی معاینه شود.‌ این کمسیون شامل افراد زیر می‌‌باشد:

  1. پزشک متخصص جراحی عمومی که رئیس کمسیون نیز هست.
  2. پزشک متخصص داخلی.
  3. یک نفر پزشک متخصص در زمینه بیماری مربوطه مانند متخصص قلب.
  4. مشاوره پیشنهادی اداره کل تامین اجتماعی.
  5. یک نفر منشی جهت اداره جلسه.

در صورتی که شخص بیمه شونده در مورد تصمیم اتخاذ شده اعتراض داشته باشد کمسیون تجدیدنظری تشکیل می‌‌شود. در این کمسیون پزشکی تجدید نظر همان افراد کمسیون پزشکی قبلی نمی‌‌توانند حضور داشته باشند.

لیست بیماری‌هایی که شامل پرداخت بیمه و مستمری از کار افتادگی می شوند

در واقع نمی‌‌توان برای بیماری‌هایی که سبب از کارافتادگی می‌‌شوند لیستی تهیه کرد و همه چیز به نظر کمسیون پزشکی بستگی دارد. این که نوع بیماری چه باشد از اهمیت برخوردار نیست و موضوع اساسی این است که از نظر کمسیون پزشکی ‌این بیماری باعث از کارافتادگی است یا نه.‌ به طور مثال ممکن است که یک بیماری عادی به حدی باشد که کمسیون پزشکی رای به از کار افتادگی بدهد.

بیمه از کار افتادگی

اشخاصی که بیمه هستند در صورتی که از کار افتاده بشوند بدون توجه به سن آن‌ها و سابقه بیمه می‌توانند ماهانه مستمری دریافت کنند.‌ میزان مبلغ دریافتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از همه مهم‌تر میزان از کارافتادگی فرد است.

نحوه دریافت بیمه از کار افتادگی

شخص بیمه شونده که به هر دلیل از کار افتاده شده درخواست دریافت بیمه خود را به اداره تامین اجتماعی می‌‌دهد. بعد کمسیون پزشکی درخواست او را بررسی می‌کند. یا پزشک از همان اول بیماری فرد را غیر قابل علاج می‌‌‌داند یا اینکه یک دوره توانبخشی و درمان را تجویز می‌‌‌نماید.‌ اگر بعد از دوره درمان به این نتیجه رسید که شخص از کارافتاده است براساس نوع از کارافتادگی میزان مستمری دریافتی او مشخص می‌‌شود.

تصمیم گرفته شده از سوی کمسیون پزشکی قابل تجدید نظر می‌‌باشد و شخص بیمه شده می‌‌تواند نسبت به آن اعتراض نماید

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص از کار افتادگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون از کار افتادگی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

بیمه‌ از کارافتادگی چیست ؟

مبلغی که ماهانه به شخص از کار افتاده پرداخت می‌‌شود.

چه کسانی می‌‌توانند بیمه‌ از کارافتادگی دریافت کنند ؟

هر شخصی که به دلیل بیماری یا حوادث ناشی از کار دیگر قادر به کار کردن نباشد می‌‌تواند بیمه‌ از کار افتادگی بگیرد.

چه کسی میزان از کار افتادگی را مشخص می‌کند ؟

کمسیون پزشکی که از سوی تامین اجتماعی تشکیل می‌‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره