حقوقیسایر موضوعات حقوقی

تمدید پاسپورت | نحوه و مراحل دریافت گذرنامه جدید – مدارک مورد نیاز

تمدید پاسپورت چه مراحلی دارد؟ سفر به کشور‌‌های خارجی از جمله مواردی است که برای افراد بسیار هیجان به همراه ‌می‌آورد و کمتر کسی است که نخواهد به خارج از کشور سفر کند. هرگاه فردی بخواهد برای سفر یا هر کار دیگری از کشور خارج بشود می‌بایست پاسپورت یا گذرنامه دریافت نماید. در ادامه قصد داریم در مورد تمدید گذرنامه یا پاسپورت توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل مهاجرت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گذرنامه یا پاسپورت چیست و به چه منظور صادر ‌می‌شود‌ ؟

گذرنامه یا همان پاسپورت صورتی ‌می‌باشد که توسط پلیس 10+ صادر ‌می‌شود. در پاسپورت تمامی مشخصات‌‌ فرد ذکر گشته است و صلاحیت او برای خروج از کشور به اثبات رسیده است.‌‌ پاسپورت برای‌‌ همه افراد صادر ‌نمی‌شود و هر فرد برای اینکه بتواند پاسپورت بگیرد ‌می‌بایست صلاحیت کامل را دارا باشد. برای مثال فردی که بدهی‌‌های مالیاتی دارد ‌نمی‌تواند پاسپورت دریافت کند و برای دریافت پاسپورت ‌می‌بایست ابتدا تمام بدهی‌‌های خود را پرداخت کند.

تمدید پاسپورت و دلایل آن

همانطور که ‌می‌دانید پاسپورت به علت‌‌های مختلف ‌می‌بایست تمد‌ید شود. تمد‌ید پاسپورت به این معناست که فرد دوباره به پلیس 10+ مراجعه ‌می‌کند و پاسپورت جدیدی دریافت می‌نماید. دلایل تمد‌ید پاسپورت به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • در صورت تغییر نام شخص.
  • در صورت تمام شدن انقضای پاسپورت.
  • پر شدن صفحات پاسپورت.
  • در صورت وارد شدن آسیب فیزیکی به پاسپورت.
  • درخواست منفک نمودن نام فرزندان در پاسپورت.
  • گم شدن پاسپورت.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام مفقودی پاسپورت کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت چیست‌ ؟

مدارک مورد نیاز برای تمد‌ید پاسپورت برای خانم‌‌ها و آقایان متفاوت ‌می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای خانم‌‌ها:

  1. اصل کارت ملی و شناسنامه.
  2. رضایت محضری همسر در صورت تاهل.
  3. رضایت پدر در صورت دارا نبودن سن قانونی.
  4. برگه فوت ‌همسر در صورت فوت او.

مدارک مورد نیاز برای آقایان:

  1. اصل شناسنامه و کارت ملی.
  2. کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم از خدمت که این مورد برای آقایان بالای پنجاه سال لازم نخواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدارک لازم برای دریافت پاسپورت کلیک کنید.

نحوه تمدید پاسپورت چگونه است‌ ؟

برای تمد‌ید پاسپورت فرد ‌می‌بایست برخی مراحل را به خوبی انجام دهد. در ابتدا ‌می‌بایست مدارک خود را به پلیس 10+ ارائه دهد. در مرحله بعد فرد ‌می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک شهرش مراجعه کند و فرم تمد‌ید پاسپورت خود را پر کرده و به پلیس +۱۰ تحویل دهد. فرد در پلیس +۱۰ حضور یافته و برای صدور پاسپورت جدید انگشت نگاری خواهد شد. پس از انگشت نگاری متقاضی ‌می‌بایست به دفتر پیشخوان دولت رجوع نموده و هزینه صدور پاسپورت را پرداخت کند. در مرحله آخر پاسپورت برای او صادر خواهد گردید و به دست او ‌می‌رسد.

تمدید پاسپورت چقدر زمان ‌می‌برد‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که‌ تمد‌ید پاسپورت چقدر زمان ‌می‌برد؟ که در این باره باید بگوییم پس از اینکه مراحل تمد‌ید را انجام دادید پاسپورت شما ظرف مدت یک هفته الی بیست روز از طریق پست به دست شما خواهد رسید و نیاز به مدت زمان زیادی ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تمدید پاسپو‌رت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تمدید پا‌سپورت پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

اگر پاسپورت گم شود باید چه کار کرد‌ ؟

اگر پاسپورت گم شود ‌می‌بایست برای تمد‌ید آن اقدام نمود.

پاسپورت تمد‌ید شده در چه مدت زمانی صادر ‌می‌شود‌ ؟

پاسپورتی که تمد‌ید شده است ظرف مدت زمان یک هفته الی بیست روز صادر شده و به دست فرد خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره