آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع قضایی

تقسیمات کشوری | قانون – تعاریف – ضوابط تقسیم بندی – کوچک‌ترین واحد

امروزه تمام قسمت‌های کشور به یک شهر، روستا یا دهستان تقسیم ‌بندی شده‌اند. در هرکدام از این‌ قسمت‌ها فردی انتخاب می‌شود تا اداره امور آن منطقه را به عهده بگیرد. قسمت‌های تقسیم‌ شده در کشور در واقع به واسطه قانون تقسیمات کشوری به وجود آمده‌اند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قانون تقسیمات کشوری ایران چیست‌ ؟

در سال ۱۳۶۲ قانونی با عنوان قانون تقسیما‌ت کشوری در ایران به تصویب رسید که در سال‌های بعد دچار تغییرات دیگری نیز شد و اکنون به واسطه همین قانون ایران به بخش‌های مختلفی مانند روستا، دهستان،‌‌ شهرستان و… تقسیم بندی شده است. طبق این قانون‌‌ اداره امور هر بخش را به یک فرد محول می‌کنند تا مدیریت مسائل کشور برای دولت آسان‌تر بشود.

تقسیمات کشوری ایران کدامند‌ ؟

با توجه به سوالات بالا شاید برایتان سوال شود که تقسیما‌ت کشوری ایران کدامند؟ که در این باره باید بگوییم تقسیم بندی ایران شامل روستا، دهستان، شهر، بخش و استان می‌شود که در زیر به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • روستا

روستا مبدا تقسیما‌ت کشوری ایران می‌باشد. به هر منطقه‌ای که حداقل صد نفر و یا بیست خانوار در آن ‌به صورت متراکم ‌یا پراکنده زندگی کنند و همچنین نصف بیشتر این جمعیت مشغول به کشاورزی، دامداری، صید و… باشند روستا گفته می‌شود. طبق قانون تقسیما‌ت کشوری اداره امور روستا به دهیار سپرده می‌شود.

  • دهستان

دهستان نیز یکی از بخش‌های کشور می‌باشد و در قانون تقسیما‌ت کشوری کوچک‌ترین قسمت به شمار می‌رود. دهستان از به هم پیوستن چندین روستا با حداقل جمعیت صد نفر به وجود می‌آید. جمعیت دهستان به سه دسته تراکم زیاد۸۰۰۰ نفر، تراکم کم۴۰۰۰ نفر و تراکم متوسط ۶۰۰۰ نفر تقسیم بندی شده است. لازم به ذکر است که به علت تغییرات‌‌ در قانون دهستان از تقسیما‌ت کشوری حذف شده است.

  • شهر

شهر نیز یکی از قسمت‌های تقسیما‌ت کشوری به حساب می‌آید. به هر منطقه‌ای که حداقل ده هزار نفر جمعیت داشته باشد و ساکنین آن بیشتر به مشاغلی مثل صنعت، تجارت،‌‌ کار اداری، کشاورزی و… فعالیت داشته باشند شهر گفته می‌شود. شهر مرکز مبادلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… می‌باشد.

  • بخش

بخش نیز یکی از واحد‌های تقسیما‌ت کشوری به شمار می‌رود. بخش از به هم پیوستن چندین دهستان با حداقل جمعیت ۴ هزار نفر به وجود می‌آید. بخش از نظر جمعیت به دو دسته تراکم زیاد ۳۰ هزار نفر و تراکم متوسط ۲۰ هزار نفر تقسیم ‌بندی می‌شود. اما در برخی موارد حداقل جمعیت بخش به علت کم تراکم بودن و وجود نقاط دورافتاده و توسعه نیافته کاهش می‌باید و به حداقل ۱۲ هزار نفر هم می‌رسد. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که اداره امور بخش به شخصی سپرده می‌شود که بخشدار نام دارد.

  • شهرستان

در ماده ۷ قانون تقسیما‌ت کشوری شهرستان نیز یکی از بخش‌های تقسیما‌ت کشوری به شمار می‌رود. شهرستان در واقع از پیوستن چندین بخش به یکدیگر به وجود خواهد آمد. جمعیت شهرستان به دو دسته تراکم بالا ۱۲۰۰۰۰ نفر و تراکم متوسط ۸۰۰۰۰ تقسیم می‌شود. اداره امور شهرستان به عهده فرماندار خواهد بود. در برخی موارد دیده می‌شود که به علت کم تراکم بودن‌‌ و وجود نقاط توسعه نیافته جمعیت شهرستان به ۵۰۰۰۰ نفر کاهش می‌باید. البته شهرستان‌هایی که دارای ۵۰۰۰۰ نفر جمعیت هستند می‌بایست توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب برسند.

  • استان

در قانون تقسیما‌ت کشوری استان به عنوان مهم‌ترین قسمت ذکر شده است. استان از پیوستن چندین شهرستان به یکدیگر به وجود می‌آید و جمعیت آن نیز می‌تواند تا میلیون‌ها نفر افزایش داشته باشد. اداره امور استان به عهده استاندار می‌باشد که توسط مقامات صلاحیت دار برای انجام این امور انتخاب خواهد شد.

برخی قوانین مهم در رابطه با تقسیمات کشوری

در زیر سه قانون مهم در رابطه با بخش‌های تقسیما‌ت کشوری بیان ‌شده است:

  • هر قسمت از کشور توسط یک فرد اداره می‌شود و آن‌ فرد نیز می‌بایست توسط دولت و مردم انتخاب گردد. برای مثال استان توسط استاندار اداره شده و استاندار نیز توسط مقامات صالح انتخاب می‌شود.
  • قسمت‌های مختلف کشور که با پیوستن به یکدیگر بخش واحدی را به وجود می‌آورند می‌بایست از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… یک قسمت یا واحد همگن را به وجود بیاورند.
  • در برخی قسمت‌ها حداقل جمعیت از حد تعیین شده کمتر است و این قسمت‌ها برای به رسمیت شناخته شدن می‌بایست حتما توسط مجلس شورای اسلامی تایید گردند.
برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون تقسیمات کشوری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون تقسیمات کشوری پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

قانون تقسیما‌ت کشوری به چه دلیل وضع گردیده است‌ ؟

قانون تقسیما‌ت کشوری به دلیل آسان شدن اداره امور کشور توسط دولت وضع گردیده است.

اداره امور استان‌های کشور به عهده کیست‌ ؟

طبق قانون تقسیما‌ت کشوری اداره امور استان به عهده استاندار می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره