سایر عقودعقود و قرارداد ها

ساعت کار در قانون | میزان و محدودیت مدت زمان کار کارگر و کارمندان دولتی

ساعت کار در قانون چگونه تعیین شده است؟ امروزه نیمی از جمعیت کشور به کا‌ر اشتغال دارند و مشمول قانون ‌کا‌ر در کشور می‌شوند. همه افراد در ساعات اول صبح ‌به سرکا‌ر رفته و در ابتدای شب از سرکا‌ر بازمی‌گردند. در برخی موارد نیز ممکن ‌است این ساعت کار برعکس شود و فرد به جای کا‌ر در ساعت روز در ساعات شب کا‌ر کند. در ادامه قصد داریم در مورد محدودیت مدت زمان کا‌ر توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

محدودیت مدت زمان کار چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد کا‌رگران در ساعات اول صبح به سرکا‌ر می‌روند و تا یک مدت زمان مشخص به کا‌ر کردن می‌پردازند. کا‌ر کردن می‌تواند برای افراد بسیار مفید باشد اما اگر فرد ساعات زیادی را در روز به کار کردن بپردازد باعث وارد شدن ضرر و زیان‌های جسمی و روحی زیادی به خودش خواهد شد. به همین دلیل در قانون کا‌ر ساعت کا‌ری مشخصی برای مشاغل مختلف در نظر گرفته شده است و طبق این قانون هیچ کا‌رفرمایی حق ندارد از کا‌رگر بیش از زمان مشخصی در روز کا‌ر بکشد.

ساعت کاری کا‌رکنان در قوانین بین المللی

در قوانین حقوقی بین المللی نیز برای کا‌ر ساعات کا‌ری خاصی در نظر گرفته شده است تا به کا‌رگر در حین کا‌ر آسیب وارد نشود. در اکثر کشور‌های جهان ساعت کا‌ر حداکثر هشت ساعت در روز می‌باشد و هر فرد می‌بایست ۴۸ ساعت را در هفته کا‌ر کند. برخی کشور‌های اروپایی ساعت کا‌ر کا‌رگران را از ۴۸ ساعت در هفته به ۴۰ ساعت یا ۳۵ ساعت کاهش داده‌اند تا بتوانند از کا‌رگران حمایت کنند و از بهره کشی آنان توسط کا‌رفرما جلوگیری نمایند.

برای آشنایی با وظایف شورای عالی کار کلیک کنید.

ساعت کار در قانون اساسی ایران

برای ساعت کا‌ر کا‌رگران در ایران نیز محدودیت‌هایی اعمال شده است و طبق قانون کا‌ر کشورمان هیچ کا‌رفرمایی نمی‌تواند بیش از ساعات قانونی از کا‌رگر بخواهد که به کا‌ر کردن بپردازد. طبق قانون کا‌ر ساعت کا‌ری کا‌رگران باید مطابق دو مورد زیر تعیین شود:

  • ساعت کا‌ر هر کا‌رگر نباید به قدری کم باشد که کشور با مشکل اقتصادی و کمبود تولیدات داخلی مواجه شود.
  • ساعت کا‌ری کا‌رگر باید به گونه‌ای باشد که کا‌رگر بتواند ساعاتی را نیز به خودسازی معنوی، ارتقای مهارت‌های فنی و کا‌ری و تفریح اختصاص دهد.
  • ساعت کا‌ر می‌بایست به اندازه‌‌ای باشد که کا‌رگر بتواند علاوه بر تفریحات خود استراحت نیز داشته باشد.

میزان ساعت کار کا‌رگران مختلف در قانون کشور ما

  • هر کا‌رگر می‌بایست حداکثر هشت ساعت در روز و ۴۴ ساعت در هفته کا‌ر کند.
  • کا‌رگرانی که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کا‌ر هستند می‌بایست حداکثر شش ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته به کا‌ر کردن بپردازند. البته در قانون کا‌ر برای مشاغل بسیار پرخطر و کا‌ر‌های شبانه ساعت کا‌ری کمتری در هفته در نظر گرفته شده است و حتی ممکن است سی ساعت کا‌ر در هفته برای کا‌رگرانی که به چنین کا‌ر‌هایی اشتغال دارند کافی باشد.

طبق قانون در برخی موارد که اداره کا‌ر موافقت کند کا‌رفرما می‌تواند برای کا‌رگاه یا شرکت‌ خود اضافه کا‌ری نیز تعیین‌ کند که اگر کا‌رگر موافقت کند ساعت بیشتری را کا‌ر می‌کند.

نکته بسیار مهم: ساعاتی که کا‌رگران به استراحت و تفریح می‌پردازند باعث نمی‌شود که کا‌رفرما از حقوقشان کسر کند. در صورت اضافه کا‌ری کا‌رگر می‌بایست چهل درصد اضافه حقوق دریافت کند.

برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به حمایت از کارگران کلیک کنید.

ساعت کار کارمندان دولتی

ساعت کا‌ر کا‌رمندان‌ دولتی با توجه به جغرافیا و منطقه‌‌ای که در آن زندگی می‌کنند تعیین می‌شود و متغیر خواهد بود. ساعت کا‌ر هر کا‌رمند دولتی ۴۴ ساعت در هفته تعیین گشته است. کا‌رمندان دولتی این حق را دارند که یک چهارم ساعت کا‌ر تعیین شده را کا‌ر کنند اما در این‌صورت حقوق آن‌ها بر اساس ساعت‌هایی که کا‌ر کرده‌اند معین می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساعات کاری کارگر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ساعات کاری کارگر پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

ساعت کا‌ر کا‌رگران در روز چقدر است ؟

ساعت کا‌ر هر کا‌رگر در روز حداکثر هشت ساعت است.

ساعت کا‌ر کا‌رگرانی که در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت می‌کنند چقدر است ؟

ساعت کا‌ر این کا‌رگران حداکثر شش ساعت در روز می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره