حقوقیسایر موضوعات حقوقی

سن بازنشستگی | بازنشستگی قبل از سن تعیین شده در قانون کار – سن موثر

همواره در طول تاریخ شاهد آن بوده‌ایم که انسان برای برآورده کردن نیازهای خود به کار و فعالیت‌هایی مانند کشاورزی و… روی آورده است. اما هر موجودی تا حدی توان و قدرت کار دارد و بعد از رسیدن به یک سنی نمی‌تواند به کار و فعالیت‌های سخت مشغول باشد. از این ‌رو سازمان تامین اجتماعی بعد از یک سن مشخص مبلغی را به عنوان بازنشستگی پرداخت می‌کند. سن بازنشستگی در ایران معلوم است اما افراد می‌توانند در صورت وجود شرایطی قبل از رسیدن به این سن نیز خود را بازنشسته کنند. در این مطلب بازنشستگی قبل از سن تعیین شده در قانون را بررسی می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سن بازنشستگی

به طور کلی با توجه به آنچه که در قانون تامین اجتماعی ماده 76 آمده است سن بازنشستگی در ایران برای آقایان 60 سال و برای خانم‌ها 55 سال است. در این سن اشخاص باید حداقل ده سال حق بیمه داده باشند تا بازنشسته شوند. اگر افراد به سن بازنشستگی رسیده‌اند ولی به مدت 10 سال حق بیمه نداده‌اند حق بیمه مدت زمانی که کسر دارند را یکجا پرداخت می‌کنند و این گونه بازنشسته می‌شوند.

برای آشنایی با شرایط بازنشستگی کلیک کنید.

بازنشستگی قبل از سن تعیین شده قانون

در برخی از موارد قانون این امتیاز را برای اشخاص قائل شده است که قبل از رسیدن به سن تعیین شده در قانون بازنشسته شوند از جمله موارد زیر:

  1. پرداخت سی سال تمام حق بیمه با شرط سنی: با توجه به تبصره 1 ماده 76 قانون تامین اجتماعی آقایان با رسیدن به 50 سالگی و خانم‌ها 45 سالگی در صورتی که سی تا سی و پنج سال تمام حق بیمه پرداخت کرده باشند مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند.
  2. بانوان کارگر: با توجه به تبصره 4 ماده 76 قانون تامین اجتماعی بانوانی که در کارگاه‌های مشمول قانون کار فعالیت دارند با داشتن بیست سال سابقه بیمه و 42 سال سن حق بازنشسته شدن دارند.
  3. پرداخت سی و پنج سال حق بیمه بدون شرط سنی: در قانون تامین اجتماعی حداکثر زمان پرداخت حق بیمه 35 سال است بنابراین با توجه به ماده 76 تبصره سوم این قانون اشخاص با پرداخت سی و پنج سال حق بیمه در هر سنی بازنشسته می‌شوند.
  4. کارگران مشاغل سخت و زیان آور: هر فردی که شغلش از جمله کارهایی است که از سوی وزارت کار به عنوان مشاغل سخت برشمرده شده در صورتی که بیست سال متوالی یا بیست و پنج سال متناوب سابقه بیمه داشته باشد می‌تواند بازنشسته شود.
  5. جانبازان: برای بازنشسته شدن هیچ شرط سنی ندارند و با 20 سال سابقه پرداخت بیمه، حق درخواست بازنشستگی را دارند.
  6. معلولان عادی: این دسته از افراد با بیست سال سابقه بیمه بازنشسته می‌شوند. مشروط بر اینکه آقایان معلول پنجاه سال و بانوان چهل و پنج سال سن داشته باشند.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سن بازنشستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سن بازنشستگی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

سن بازنشستگی در ایران چند سال است ؟

آقایان در سن شصت سالگی و زنان در سن پنجاه و پنج سالگی بازنشسته می‌شوند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا می‌توان قبل از رسیدن به سن تعیین شده در قانون بازنشسته شد ؟

بله. در صورت وجود شرایط قانونی شخص می‌تواند قبل از سنی که در قانون تعیین شده بازنشسته شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره