سایر موضوعات کیفریکیفری

حبس تعزیری چیست | تعریف قانونی حبس تعزیری

حبس تعزیری به چه معناست؟ هرگاه فردی مرتکب جرمی شود طبق قانون می‌بایست به اندازه جرمی که مرتکب شده است مجازات گردد. مجازات‌ها در قانون کشور ما انواع مختلفی دارند و برای هر جرمی میزان مجازات معینی در نظر گرفته شده است. مجازات‌ها به طور کلی به چند دسته تعزیرات، قصاص، دیات، حدود و… تقسیم می‌شوند. تعزیرات یکی از انواع مجازات می‌باشد که برای مجرمین در نظر گرفته می‌شود و قوانین مربوط به خود را دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص حبس تعزیری توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حبس تعزیری چیست‌‌ ؟

حبس ‌‌تعزیر‌ی یکی از انواع مجازات‌هایی است که برای مجرمین در نظر ‌گرفته می‌شود. حبس ‌‌تعزیر‌ی طبق قواعد شرعی تعیین نشده است و قانونگذاران بر اساس مصلحت و نیاز‌های جامعه این نوع مجازات را برای مجرمین در نظر گرفته‌‌اند. حبس ‌‌تعزیر‌ی از زمانی که حکم محکومیت قطعی مجرم صادر می‌شود در خصوص او اعمال خواهد شد.

نکته حائز اهمیت این است که میزان حبس ‌‌تعزیر‌ی کمتر از مجازات حدود می‌باشد و همچنین دارای درجات مختلفی است. میزان حبس ‌‌تعزیر‌ی نیز با توجه به شخصیت و سوء پیشینه فرد مجرم معین می‌گردد.

برای آشنایی بیشتر با جرایم تعزیری کلیک کنید.

درجات حبس تعزیری

همانطور که در بالا گفتیم حبس ‌‌تعزیر‌ی درجات مختلفی دارد و هر فرد با توجه به جرمی که ‌مرتکب شده است به یکی از درجات حبس ‌‌تعزیر‌ی محکوم می‌شود. به عنوان مثال هر فردی که مرتکب جرم‌ توهین گردد طبق قانون به حبس ‌‌تعزیر‌ی درجه هفت محکوم می‌شود. درجات حبس ‌‌تعزیر‌ی در زیر بیان شده است:

  • درجه یک

حبس بیش از ۲۵ سال برای مجرم در نظر گرفته می‌شود.

  • درجه دو

در این درجه حبس بیشتر از ۱۵ سال تا ۲۵ سال برای مجرم در نظر گرفته می‌شود.

  • درجه سه

در این درجه حبس بالای ۱۰ سال تا ۱۵ سال برای مجرم تعیین می‌شود.

  • درجه چهار

در درجه چهار حبس بیش از ۵ تا ۱۰ سال برای مجرمین تعیین می‌گردد.

  • درجه پنج

در این درجه حبس بیش از ۲ تا ۵ سال برای مجرم معین می‌شود.

  • درجه شش

در درجه شش برای مجرم حبس بیش از شش ماه تا دو سال در نظر گرفته می‌شود.

  • درجه هفت

درجه هفت معادل حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه خواهد بود.

  • درجه هشت

در درجه هشت برای مجرم تا سه ماه حبس معین می‌شود.

حبس تعز‌یری چه مزایایی دارد‌‌ ؟

حبس ‌‌تعزیر‌ی نسبت به دیگر انواع حبس برای مجرم مزایای بیشتری دارد. مزایای این نوع حبس به طور کلی شامل مواردی مثل تعویق صدور حکم، مجازات‌های جایگزین حبس و به تعلیق در آمدن مجازات می‌شود. برای مثال فرد مجرم می‌تواند مجازات حبس خود را جایگزین کند و اگر قاضی صلاح بداند ممکن است بتواند با پرداخت جریمه نقدی مجازات خود را تبدیل کند. همچنین با توجه به نظر قاضی امکان دارد حبس مجرم به حالت تعلیق در بیاید.

برای اطلاع از درجات مجازات تعزیری کلیک کنید.

تفاوت حبس تعزیری با مجازات حدی

حبس ‌‌تعزیر‌ی و مجازات حدی دو نوع مجازات تعیین شده برای مجرمین می‌باشند اما دارای دو تفاوت مهم می‌باشند. یکی از این تفاوت‌ها این است که مجازات حبس ‌‌تعزیر‌ی یک بازه دارد و بر اساس آن بازه و نظر قاضی مجازات فرد تعیین می‌گردد بر خلاف مجازات حدی که میزان معین شده‌‌ای دارد. دومین تفاوت نیز این است که میزان مجازات ‌‌تعزیر‌ی بسیار کمتر از مجازات حدی می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حبس تعز‌یری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حبس تعز‌یری پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

حبس ‌‌تعزیر‌ی بر اساس چه چیزی تعیین می‌شود‌‌ ؟

بازه حبس ‌‌تعزیر‌ی توسط قانونگذار تعیین شده اما قاضی برای صدور حکم و معین کردن این نوع حبس شخصیت و سوء پیشینه مجرم را نیز در نظر می‌گیرد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

درجه هشت حبس ‌‌تعزیر‌ی معادل چه مدت حبس است‌‌ ؟

درجه هشت حبس ‌‌تعزیر‌ی تا سه ماه حبس خواهد بود و درجات دیگر نیز در متن مقاله شرح داده شده است.

آیا حبس ‌‌تعزیر‌ی قابلیت به تعلیق درآمدن را دارد‌‌ ؟

بله یکی از مزیت‌های این نوع حبس به تعلیق در آمدن آن می‌باشد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره