سایر موضوعات کیفریکیفری

رانندگی بدون گواهینامه | مجازات – رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

در همه جای دنیا برای استفاده از وسایل نقلیه قوانین و مقرراتی وضع گردیده است. از آنجایی که استفاده از وسایل نقلیه می‌تواند خطرناک و حادثه آفرین باشد همه افراد موظفند که مقررات رانندگی را به طور کلی رعایت کنند. یکی از قوانین وضع شده در خصوص رانندگی دارا بودن گواهینامه است. در ادامه قصد داریم در خصوص رانندگی بدون گواهینامه توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

رانندگی بدون گواهینامه جرم محسوب می‌شود‌‌ ؟

در تمام کشور‌های دنیا افراد برای اینکه بتوانند از وسایل نقلیه استفاده کنند می‌بایست دارای گواهینامه باشند. دارا بودن گواهینامه به این معناست که فرد در تمام دوره‌های آموزشی استفاده از وسایل نقلیه شرکت‌ کرده است و توانسته گواهی قبولی خود را دریافت کند. اما‌ در برخی موارد دیده می‌شود که افراد بدون دارابودن گواهینامه اقدام‌ به رانندگی می‌کنند که این کار جرم‌ تلقی می‌شود و مجازاتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. چنانچه فردی بدون‌ گواهینامه اقدام ‌به رانندگی کند در واقع به این معناست که آموزش ندیده است و رانندگی او خطرساز خواهد بود که در این صورت طبق قانون مجازات می‌شود.

برای آشنایی با قتل در تصادف رانندگی کلیک کنید.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست‌‌ ؟

همانطور که گفتیم رانندگی بدون ‌گواهینامه جرم تلقی شده و شامل مجازات می‌شود. مجازات این جرم در دو قانون مجازات اسلامی ‌بخش تعزیرات و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بیان شده است که به شرح زیر می‌باشد:

  • مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات:

هرگاه فردی بدون دارا بودن‌ گواهینامه اقدام‌ به استفاده از وسایل نقلیه نماید به مجازات حبس تا دو ماه یا جریمه نقدی تا یک‌ میلیون ریال و یا به هردوی این‌ مجازات‌ها محکوم می‌شود. چنانچه فرد دوباره این عمل را انجام دهد به حبس از دو ماه تا شش ماه محکوم می‌شود.

نکته مهم: مجازات حبس رانندگی بدون گواهینامه امکان تبدیل به جریمه نقدی را دارد.

  • مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

چنانچه فردی بدون دارا بودن گواهینامه اقدام به استفاده از وسیله نقلیه نماید خودروی او متوقف می‌شود و خود شخص نیز به مراجع قضایی تحویل داده خواهد شد.

رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

در برخی موارد دیده می‌شود که فرد گواهینامه دارد اما آن را تمدید نکرده است. در این باره باید بگوییم که گواهینامه تمدید نشده نمی‌تواند شامل مجازات خاصی شود و به منزله نبودن گواهینامه تلقی نمی‌شود اما فرد می‌بایست با پرداخت جریمه اقدام به تمدید گواهینامه خود کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رانند‌گی بدون گواهینامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رانند‌گی بدون گواهینامه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

گواهینامه چیست‌‌ ؟

گوا‌هینامه در واقع سندی است که اثبات می‌کند فرد در دوره‌های آموزش استفاده از وسیله نقلیه شرکت کرده است و کاملا آموزش دیده است.

اگر با گو‌اهینامه تمدید نشده رانندگی کنیم شامل مجازات حبس خواهیم شد‌‌ ؟

خیر در این مورد مجازات حبس در نظر گرفته نشده است.

مجازات رانندگی بد‌ون گوا‌هینامه در کدام بخش از قوانین آمده است‌‌ ؟

مجازات رانندگی بد‌و‌ن گوا‌هینامه در دو قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بیان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره