حقوقیسایر موضوعات حقوقیسایر موضوعات کیفریکیفری

استعلام ممنوع الخروجی

استعلام ممنوع الخروجی را از کجا باید بگیریم؟ خروج از کشور و سفر به کشور‌های خارجی امری مهم به حساب می‌آید و قوانین به خصوصی نیز در مورد آن وضع گردیده‌‌‌‌اند. برای مثال هر فرد می‌بایست برای خارج شدن از کشور پاسپورت داشته باشد و در غیر این صورت نمی‌تواند از کشور خارج شود. یکی از قوانینی که در خصوص خروج افراد از کشور وضع گردیده است ممنوع الخروج شدن آن‌ها است. در ادامه قصد داریم در خصوص استعلام ممنوع الخروجی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ممنوع الخروجی چطور رخ می دهد؟

ممنوع الخروجی یکی از وضعیت‌های حقوقی به شمار می‌رود که‌ در صورت ممنوع الخروج شدن فرد نمی‌تواند از کشور خارج شود. شاید برایتان سوال شود که ممنوع الخروج کردن افراد به چه علت است؟ که در این‌ باره باید بگوییم گاهی پیش می‌آید که فردی به ارتکاب جرمی متهم است و یا اینکه قانون ‌او را الزام به انجام ‌کاری می‌کند، حال برای اینکه فرد نتواند از کشور خارج شود و فرار کند حکم ممنوع الخروجی او صادر می‌شود تا بتوان مانع خروج او از کشور شد. فرد به طور کلی به دلیل وجود یکی از موارد زیر ممنوع الخروج می‌شود:

  • افرادی که به واسطه رای دادگاه یا سازمان ثبت اسناد به عنوان بدهکار از آن‌ها نام برده می‌شود ممنوع الخروج می‌شوند.
  • هر فردی که به دلیل فرار مالیاتی بدهکار محسوب شود ممنوع الخروج می‌شود.
  • هر فردی که برای اخذ پاسپورت به کسب اجازه از پدر یا همسر خود نیاز داشته باشد می‌توان مانع از خروج‌ او از کشور شد.
  • هر فردی که خارج شدن او از کشور بر خلاف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد و ابلاغیه‌‌ای را در این خصوص دریافت نموده باشد ممنوع الخروج می‌گردد.
  • هر فردی که در خارج از کشور سابقه سرقت، کلاهبرداری، تکدی گری و… را داشته باشد ممنوع الخروج خواهد شد.

سامانه استعلام ممنوع الخروجی

در سال ۹۷ سازمان ثبت اسناد سامانه استعلام ممنوع الخروجی را طراحی نمود تا افراد بتوانند به صورت آنلاین از وضعیت ممنوع الخروج بودن یا نبودن خود مطلع شوند. در سال‌های گذشته افراد برای اینکه بدانند ممنوع الخروج هستند یا خیر به اداره گذرنامه رجوع می‌کردند و یا با این اداره تماس می‌گرفتند و وضعیت خود را جویا می‌شدند.

اما امروزه دیگر نیاز به مراجعه حضوری و تماس با این اداره نخواهد بود و فرد می‌تواند به صورت آنلاین از طریق سامانه استعلام ممنوع الخروجی وضعیت خود را جویا شود. نکته حائز اهمیت این است که این سامانه فقط در زمینه ممنوع الخروجی یا رفع آن در خصوص پرونده‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند و شامل موارد دیگر نخواهد شد.

برای آشنایی با شرایط نیاز به اجازه پدر برای خروج از کشور کلیک کنید.

نحوه استعلام ممنوع الخروجی چگونه است ؟

برای استعلام ممنوع الخروجی فرد می‌بایست برخی مراحل را طی کند تا از وضعیت خود به راحتی جویا شود. این مراحل به شرح زیر می‌باشند:

  • ابتدا می‌بایست در مرورگر خود عبارت سامانه استعلام ممنوع الخروجی یا ssaa.ir سرچ نمایید. عکس
  • در صفحه‌ای که باز می‌شود اطلاعات خود شامل کد ملی، نام و نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و… را وارد کنید. سپس در کادر مربوطه جمع دو عددی که در صفحه نمایش داده می‌شوند را وارد کنید و روی گزینه ارسال کلیک نمایید.عکس

پس از اینکه همه مراحل را انجام دادید یکی از پیام‌های زیر روی صفحه برایتان نمایش داده خواهد شد:

  • شخص با کد ملی ….. ممنوع الخروج می‌باشد.
  • شخص با کد ملی ….. ممنوع الخروج نمی‌باشد.
برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام ممنوع الخروجی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام ممنوع الخروجی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

ممنوع الخروج کردن افراد به چه منظور صورت می‌گیرد ؟

این‌ کار به منظور جلوگیری از فرار و خارج شدن فرد از کشور صورت می‌گیرد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

سامانه استعلام ممنوع الخروجی در چه سالی افتتاح شد ؟

این سامانه در سال ۹۷ افتتاح شد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره