ازدواجخانواده

تدلیس در ازدواج

فریب یا تدلیس در ازدواج چه زمانی رخ می دهد؟ ازدواج یک امر پسندیده می‌باشد که علمای دینی ما بسیار به انجام آن توصیه نموده‌‌‌اند. از آنجایی که ازدواج برای افراد مزیت‌های زیادی را به همراه دارد همواره به جوانان توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر این امر مقدس الهی را انجام دهند. اما ازدواج کردن همیشه هم نمی‌تواند باعث خوشبختی و سعادتمندی افراد شود و حتی گاهی افراد در انجام این امر فریب خورده و دچار آسیب می‌شوند. فریب در ازدواج یکی از مواردی است که امروزه شاهد آن هستیم. در ادامه قصد داریم در خصوص تدلیس در ازدواج توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تدلیس در ازدواج چیست ؟

فریب در ازدواج به معنای گول خوردن فرد می‌باشد که نام دیگر آن نیز تدلیس در ازدواج می‌باشد. هرگاه زن و شوهر اقدام به انعقاد نکاح با یگدیگر می‌کنند نباید هیچ مسئله‌ای را از هم مخفی کنند و باعث فریب همدیگر شوند.

فریب در ازدواج در واقع به معنای کتمان کردن حقیقت و دروغ گفتن به فرد مقابل می‌باشد تا بتوان در نظر او فرد مطلوبی به نظر آمد و در نهایت با او ازدواج کرد. برای مثال مردی از یک خانواده معمولی می‌باشد و اقدام به ازدواج با دختری می‌کند، مرد در حین ازدواج به دروغ می‌گوید که از یک خانواده معروف و سرشناس است ولی در واقعیت چنین نباشد که در این صورت فریب در ازدواج صورت گرفته است.

مثال دوم به این شرح است که زنی قصد ازدواج با مردی را دارد اما قبلا یک بار ازدواج کرده است و باکره نیست اما این موضوع را از مرد مخفی می‌کند و درصورت ازدواج با او می‌توان گفت که فریب در ازدواج صورت گرفته است و زن مرد را فریب داده است. به طور کلی فریب در ازدواج نه تنها امر درستی نیست بلکه جرم محسوب شده و شامل مجازات نیز خواهد شد.

پیامد‌های فریب در ازدواج

همانطور که گفتیم فریب در ازدواج جرم محسوب شده و مجازات در پی دارد. این کار در واقع یک‌ عمل ناشایست است و مهم‌‌ترین پیامد آن ایجاد حق فسخ برای طرف مقابل می‌باشد.

چنانچه فردی متوجه شود که طرف مقابل در حین ازدواج او را فریب داده است و فریب در ازدواج صورت گرفته برای فرد فریب خورده حق فسخ ایجاد خواهد شد. فرد می‌تواند با ارائه این دلیل در دادگاه و اعلام اینکه فریب در ازدواج انجام گرفته است به راحتی نکاح خود را با طرف مقابل فسخ نماید.

مجازات فریب در ازدواج چیست ؟

فریب در ازدواج جرم تلقی شده و فرد مرتکب به مجازات معین شده در قانون محکوم خواهد شد. مجازات فردی که مرتکب جرم فریب در ازدواج شده است به شرح زیر می‌باشد:

فرد مرتکب جرم فریب در ازدواج به حبس تعزیری از شش ماه الی دو سال محکوم خواهد گردید. همچنین جرم فریب در ازدواج از جمله جرائم غیر قابل گذشت است و اگر شاکی از مجرم گذشت کند دادگاه در مجازات او تخفیف خواهد داد.

برای دریافت نمونه دادخواست فسخ نکاح کلیک کنید.

تکلیف مهریه در صورت فریب در ازدواج

چنانچه فرد فریب دهنده در ازدواج مرد باشد زن می‌تواند نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام کند و تحت شرایطی مهریه به او تعلق می‌گیرد. چنانچه فسخ نکاح به علت ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی صورت بگیرد زن مستحق دریافت نصف مهریه است. در برخی موارد که زن مرد را فریب داده است اگر پس از وقوع رابطه زناشویی مرد بخواهد نکاح را فسخ کند زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

تدلیس در ازدواج توسط شخص ثالث

در برخی موارد دیده می‌شود که فرد توسط همسر خود فریب نخورده است و فرد فریب دهنده شخص ثالث می‌باشد. برای مثال فرد توسط مادر همسرش فریب خورده است و مادر همسرش به او گفته که فرزندم دارای تحصیلات عالیه می‌باشد ولی چنین نباشد که در این صورت فریب خورده می‌تواند از فرد ثالث فریب دهنده شکایت کند و خواهان مجازات او شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تدلیس در ازدواج، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تدلیس در ازدواج پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

نام دیگر فریب در ازدواج چیست ؟

نام دیگر فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج می‌باشد.

آیا باکره نبودن زن می‌تواند فریب در ازدواج به شمار رود ؟

بله چنانچه این مسئله را از همسرش مخفی نموده باشد فریب در ازدواج صورت گرفته است که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات فریب در ازدواج چیست ؟

مجازات این جرم حبس تعزیری از شش ماه الی دو سال خواهد بود که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره