سایر موضوعات کیفریکیفری

فرار متهم

فرار متهم چه پیامدهایی داره؟ هرگاه فردی در جامعه بر خلاف قوانین عمل کند مجرم است و طبق قانون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست مجازات شود. افرادی که مرتکب جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند اغلب تمام تلاش خود را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند تا مجازات نشوند و یا اینکه در مجازات آن‌ها تخفیف داده شود. حتی در برخی موارد فرد سعی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند فرار کند یا مخفی شود تا از بند محاکمه و مجازات رهایی یابد. در ادامه قصد داریم در مورد مجازات مخفی کردن ‌یا فرار متهم و مجرم توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جرم مخفی کردن یا کمک به فرار مجرم یا متهم

مخفی کردن یا کمک به فرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجرم و متهم جرم به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید و هر فردی که مرتکب این جرم‌ شود با توجه به نوع جرم متهم یا مجرم مجازات خواهد شد. مخفی کردن یا کمک به فرار مجرم و متهم به این معناست که فرد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجرمی که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حکم محکومیت او صادر شده و دستگیر شده است و یا اینکه فرار نموده کمک کند تا مخفی شود یا موجب فرار او شود و یا اینکه به فردی که متهم به ارتکاب جرم است و دستور دستگیری او صادر شده است‌ کمک کند که مخفی شود و یا فرار نماید. لازم به ذکر است‌ که تهیه کردن وسایل فرار مجرم و متهم نیز جرم است و مرتکب طبق قانون مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

برای آشنایی با پیامدهای فرار نیروی انتظامی کلیک کنید.

مجازات عامل فرار متهم

همانطور که در بالا گفته شد مجازات فردی که به فراری دادن یا مخفی کردن متهم کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند با توجه به نوع جرم و مجازات فرد متهم معین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. مجازات فراری دادن یا مخفی کردن متهم به شرح زیر است:

  • اگر مرتکب محکوم به اعدام یا حبس دائم باشد فردی که به ‌او کمک نموده یا او را مخفی کرده به حبس از یک‌ تا سه سال محکوم خواهد شد.
  • اگر مجازات مرتکب حبس دائم یا متهم به ارتکاب جرمی باشد که مجازات آن اعدام است فردی که در فرار و مخفی شدن به او کمک نموده است به حبس تادیبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شش ماه تا دو سال محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.
  • در دیگر موارد نیز مجازات فردی که به فراری دادن متهم کمک کرده است از سه ماه تا یک ‌سال حبس تادیبی خواهد بود.

مجازات کمک به فرار و مخفی کردن مجرم چیست ؟

مجرم کسی است که مرتکب جر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ شده و حکم محکومیت او نیز توسط دادگاه صادر گردیده است.‌ هرکس که برای مخفی نمودن مجرم منزلش را در اختیار او بگذارد و با عالم بودن بر اینکه او مجرم است برای رهایی از بند محاکمه به او کمک کند، دلایل اثبات جرم او را مخفی کند، برای آزادی او دلایلی را در دادگاه ارائه کند که خود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌داند جعلی بوده و صحت ندارند و وسایل فرار او را تهیه کند مجرم است و مجازات او به شرح زیر خواهد بود:

  • چنانچه فرد فراری محکوم به اعدام، رجم و قطع ید باشد فردی که در فرار و مخفی شدن به او کمک کرده است به حبس تادیبی از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.
  • افرادی که در فرار یا اخفای محکومان به حبس دائمی، یا متهمان به جرایمی که مجازات اعدام دارد، مساعدت می‌نمایند به شش ماه الی دو سال حبس محکوم می‌گردند.
  • در دیگر موارد فردی که به فرار و مخفی شدن مجرم کمک کند به حبس تادیبی از یک ماه تا یک سال محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

برای اطلاع از نحوه دریافت تخفیف در دادگاه نظامی کلیک کنید.

آیا مجازات فراری دادن و مخفی کردن مجرم و متهم شامل همه افراد می‌شود ؟

با وجود اینکه فراری دادن و مخفی کردن مجرم و متهم جرم به شمار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید اما بازهم قانونگذار شرایطی را مطرح نموده که طبق این شرایط برخی افراد برای فراری دادن و مخفی کردن مجرم مجازات می‌شوند اما مقدار مجازات ایشان از نصف حداکثر مجازات تعیین شده تجاوز نخواهد کرد. این افراد به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • زن و شوهر حتی اگر از یکدیگر جدا شده و مطلقه باشند.
  • پدر و مادر مجرم یا متهم و اجداد او.
  • فرزندان مجرم و متهم.
  • تمامی افرادی که مرتکب از اقارب درجه اول ایشان است.
  • خواهران و برادران مجرم.
برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرار متهم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرار متهم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا فراهم کردن وسایل فرار برای مجرم جرم است ؟

بله زیرا در این صورت به فرار مجرم کمک شده است.

خواهران و برادران مجرم نیز برای فراری دادن یا مخفی کردن ‌او مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند ؟

بله ولی میزان مجازاتشان کمتر خواهد بود که در متن مقاله توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره