ضرب و جرحکیفری

دیه دنده | دیه شکستن دنده – در رفتن – ترک خوردن استخوان‌های دنده

دیه دنده چطور باید دریافت کنیم؟ استخوان‌ها‌ بخش زیادی از بدن انسان را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی را در بدن انسان ایفا می‌کنند. وجود استخوان در بدن باعث محافظت از ماهیچه‌ها‌ می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت استخوان ساختمان بدن را تشکیل می‌دهد. در قانون کشور ما برای هرگونه آسیب به استخوان‌ها‌ی بدن دیه مشخصی تعیین گردیده است و هر فردی که به هر کدام از استخوان‌ها‌ی بدن دیگری لطمه وارد کند می‌بایست دیه آن را بپردازد. استخوان‌ها‌ی دنده انسان نیز یکی از مواردی هستند که شامل دیه می‌شوند. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه شکستن، در رفتن و ترک خوردن استخوان‌ها‌ی دنده توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حکم آسیب به استخوان‌ها‌ی دنده

‌‌‌‌د‌نده نام استخوانی است که در دور قلب و شش‌ها‌ قرار گرفته است. تعداد استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده انسان دوازده عدد می‌باشد و این استخوان‌ها‌ قفسه سینه را تشکیل داده‌‌‌‌اند‌. اگر به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده کوچکترین ضربه‌‌ای‌ وارد شود ممکن است قلب، شش‌ها‌، رگ‌ها‌ و… نیز دچار آسیب شوند و این استخوان از حساسیت زیادی در بدن برخوردار می‌باشد.

از این رو قانونگذار نیز برای آسیب رساندن به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دیه مشخصی را تعیین کرده است و هر فردی که با اعمال ضربه باعث آسیب رسیدن به استخوان ‌‌‌‌د‌نده دیگری شود می‌بایست مقدار دیه‌‌ای‌ که در قانون معین گردیده است را به او بپردازد. پس با این حساب می‌توان گفت که هر گونه آسیبی به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده شامل دیه می‌شود و مقدار دیه نیز توسط قانونگذار تعیین گردیده است.

برای محاسبه دیه اعضای بدن کلیک کنید.

دیه شکستن هر یک از استخوان‌ها‌ی دنده

در اکثر موارد دیده می‌شود که مجرمین با وارد کردن ضربه باعث شکسته شدن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده فرد قربانی می‌شوند. در این صورت مجرم می‌بایست مقدار دیه ذکر شده در زیر را به قربانی پرداخت کند:

  • دیه شکستن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دور قلب: دیه آن معادل یک چهلم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه شکستگی سایر استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده انسان: در این صورت دیه معادل یک صدم دیه کامل انسان است.

دیه در رفتن استخوان‌ها‌ی دنده چقدر است‌‌‌‌ ؟‌

در برخی مواقع نیز آسیب به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده باعث شکستن آن‌ها‌ نمی‌شود و ممکن است استخوان ‌‌‌‌د‌نده دچار در رفتگی شود. در این صورت مقدار دیه در رفتن استخوان ‌‌‌‌د‌نده به شرح زیر می‌باشد:

  • دیه در رفتن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دور قلب: در این صورت مقدار دیه هفت و نیم هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه در رفتن دیگر استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده: در این صورت مقدار دیه پنج هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه ترک خوردن استخوان‌ها‌ی دنده

قانونگذار برای ترک خوردن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده نیز مقدار دیه مشخصی را تعیین ‌نموده است. مقدار دیه ترک خوردن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده به شرح زیر است:

  • دیه ترک خوردن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دور قلب: مقدار دیه یک هشتادم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه ترک خوردن دیگر استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده: مقدار دیه هفت هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه کندن استخوان دنده

گاهی دیده می‌شود که حین ارتکاب جنایت و درگیری یا بروز حادثه‌‌ای‌ قسمتی از استخوان ‌‌‌‌د‌نده کنده می‌شود که در این مورد نیز قانونگذار دیه تعیین کرده است. در این صورت دیه کندن استخوان ‌‌‌‌د‌نده ارش خواهد بود و با توجه به میزان آسیب دیدگی و نظر کارشناس تعیین می‌شود.

نکته: دیه کامل امسال 480 میلیون تومان می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه دنده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه دنده پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

چرا آسیب به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده شامل دیه می‌شود‌‌‌‌ ؟‌

این استخوان نقش مهمی ‌را در بدن ایفا می‌کند ‌و اگر به آن آسیبی برسد حتی نفس کشیدن نیز برای انسان سخت می‌شود و به همین دلیل قانونگذار در این خصوص حساسیت نشان داده و دیه تعیین نموده است.

دیه کندن استخوان ‌‌‌‌د‌نده چقدر است‌‌‌‌ ؟‌

دیه کندن استخوان ‌‌‌‌د‌نده ارش بوده و با توجه به میزان آسیب دیدگی و نظر کارشناس تعیین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره