سایر موضوعات کیفریکیفری

تعریف جرم

همه ما انجام برخی اعمال را ناپسند ‌‌‌‌‌می‌دانیم‌‌‌‌‌ و تمام تلاش خود را ‌‌‌‌‌می‌کنیم که مرتکب آن‌‌‌‌‌‌ها نشویم. در قانون نیز برخی اعمال موجه نبوده و نظم جامعه را از بین ‌‌‌‌‌می‌برند. از این رو قانون آن‌‌‌‌‌‌ها را منع کرده است و با نام جرم شناخته ‌‌‌‌‌می‌شوند. جرم ‌‌‌‌‌می‌تواند از عمل ساده‌ای مانند ریختن زباله در خیابان تا قتل افراد دیگر را شامل شود و طبق قانون افراد در جامعه نباید عملی مجرمانه را مرتکب شوند زیرا مجازات خواهند شد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص تعریف جرم و عناصر تشکیل دهنده آن‌ توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تعریف جرم

به هر عملی که قانونگذار برای آن مجازاتی را در نظر گرفته باشد جرم می‌گویند. در واقع جرم عملی است که قانونگذار ارتکاب آن را منع نموده و چنانچه فردی مرتکب آن شود طبق قانون مجازات خواهد شد. به افرادی که مرتکب جرم ‌‌‌‌‌می‌شوند مجرم‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌می‌گویند و برای هر مجرم مجازاتی برابر میزان جرمش در نظر گرفته ‌‌‌‌‌می‌شود.

اگر بخواهیم مفهوم جرم‌ را ساده‌تر توضیح دهیم ‌‌‌‌‌می‌بایست بگوییم هر عملی که نظم جامعه را بر هم زند و باعث از بین رفتن حقوق دیگران شود جرم بوده و برای آن مجازاتی تعیین شده است. به عنوان مثال اگر فردی دیگری را به قتل برساند مرتکب جرم قتل شده است زیرا باعث گرفتن جان او و نادیده گرفتن حقوق او شده است.

برای آشنایی با مدارک لازم برای اثبات یک جرم کلیک کنید.

ویژگی‌‌‌‌‌‌های جرم کدامند‌‌‌‌‌‌ ؟

جرائم دارای ارکانی هستند که در صورت وجود آن‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌می‌توان گفت که فرد عمل مجرمانه‌‌‌‌‌‌‌ای را مرتکب شده است. این ارکان به شرح زیر ‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • منع انجام عمل مجرمانه

عملی که توسط مجرم انجام شده است ‌‌‌‌‌می‌بایست حتما توسط قانون منع گردیده باشد. برای مثال سرقت عمل مجرمانه‌‌‌‌‌‌‌ای است زیرا قانون انجام آن را منع کرده است.

  • منع انجام ندادن عمل توسط قانون

از دیگر ارکان جرایم منع انجام ندادن عملی ‌‌‌‌‌می‌باشد که اگر انجام نگیرد فرد مرتکب جرم ‌‌‌‌‌می‌شود. برای مثال گاهی مادری به قصد از بین بردن فرزند خود از شیردادن به او امتناع ‌‌‌‌‌می‌کند که در این صورت مادر مجرم است. زیرا قانون تاکید کرده است که او باید عمل شیردادن به فرزندش را انجام ‌‌‌‌‌می‌داده اما از این کار امتناع ورزیده است.

  • دارای مجازات بودن

از دیگر ویژگی‌‌‌‌‌‌های جرم دارای مجازات بودن آن است، این به این معناست که باید در قانون برای عمل ارتکاب یافته مجازات تعیین شده باشد تا بتوان گفت که آن عمل جرم است.

برای آشنایی با نحوه ارائه ادله اثبات دعوا کلیک کنید.

عناصر تشکیل دهنده جرم | تعریف جرم

به مواردی که باعث تشکیل جرم ‌‌‌‌‌می‌شوند عناصر تشکیل دهنده جرم گفته ‌‌‌‌‌می‌شود. به بیان ساده‌تر وجود عناصر جرم برای اینکه بتوان گفت عملی جرم محسوب ‌‌‌‌‌می‌شود الزامی است. عناصر تشکیل دهنده جرم شامل سه مورد عنصر ما‌دی، عنصر قا‌نونی و عنصر رو‌انی می‌شوند که به شرح زیر هستند:

  • عنصر روانی جرم

عنصر روانی جرم به معنای این است که فرد مجرم قصد ارتکاب آن‌ عمل مجرمانه را داشته و برای آن نقشه کشیده و برنامه ریزی کرده است. به توضیح ساده‌تر عنصر روانی به این معناست که فرد مجرم با خواست، اراده و نیت خود دست به انجام عمل مجرمانه زده است.

  • عنصر مادی جرم

عنصر مادی جرم زمانی وجود خواهد داشت که نقشه و نیت فرد مجرم به وقوع بپیوند و ظاهر شود. به بیان دیگر اگر فرد برای ارتکاب جرم نقشه‌‌‌‌‌‌‌ای بکشد اما آن را انجام ندهد نمی‌توان برای او مجازات در نظر گرفت زیرا هنوز عنصر مادی جرم به وجود نیامده است اما اگر تمام نقشه‌‌‌‌‌‌های او به وقوع بپیوندد و جرم انجام شود عنصر مادی جرم نیز به وجود خواهد آمد.

  • عنصر قانونی جرم

وجود عنصر قانونی به این معناست که باید عمل ارتکابی از دیدگاه قانون‌ جرم تلقی شود و برای آن مجازاتی تعیین‌ گردیده باشد.

نکته: برای اینکه بتوان عملی را مجرمانه خطاب کرد ‌‌‌‌‌می‌بایست هر سه عناصر تشکیل دهنده وجود داشته باشند اما ماهیت آن‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌می‌تواند در خصوص هر جرمی متفاوت باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعریف جرم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعریف جرم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

ارتکاب جرم به چه معناست‌‌‌‌‌‌ ؟

اگر فردی عملی که قانون آن ‌را منع کرده است مرتکب شود ‌‌‌‌‌می‌توان گفت ارتکاب جرم صورت گرفته است.

عنصر قانونی جرم چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

عنصر قانونی جرم ‌به این معناست که عمل ارتکابی جرم تلقی شود و برای آن مجازاتی تعیین شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره