آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

قرار رد دعوا چیست

هر فرد در جامعه از این حق برخوردار است که برای مطالبه حقوق اجتماعی خود علیه دیگران طرح دعوا کند و از دادگاه بخواهد که با مجرمین طبق قانون برخورد کند. هیچکس نمی‌تواند مانع طرح دعوا توسط فرد دیگر شود اما گاهی ممکن است دعوا به دلایلی رد شود و دادگاه از پیگیری و ‌‌‌بررسی آن صرف نظر کند. چنانچه قرار رد دعوا صادر شود این اتفاق خواهد افتاد و دعوا دیگر توسط دادگاه ‌‌‌بررسی نخواهد شد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص قرار رد دعوا و شرایط صدور آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قرار رد دعوا و پیامد‌های آن

قرار ‌‌‌ر‌د دعوا یکی از انواع قرار‌های تعیین شده توسط قانونگذار است که در موارد مختلفی صادر می‌شود. قرار ‌‌‌ر‌د دعوا معمولا به علت ایراد وارد نمودن از طرف خوانده ( فردی که علیه او در دادگاه طرح دعوا شده است) صادر می‌شود. در برخی موارد نیز مقام قضایی ادامه دادن دعوا را صلاح نمی‌داند و با صدور این قرار به آن خاتمه می‌دهد. از مهم‌‌‌ترین پیامد‌های این نوع قرار می‌توان به ‌‌‌ر‌د شدن دعوا شاره نمود، با صدور این قرار دعوا ‌‌‌ر‌د شده و دیگر پیگیری نخواهد گردید.

شرایط صدور قرار رد دعوا چیست‌‌‌ ؟

همانطور که می‌دانید قرار ‌‌‌ر‌د دعوا در مواردی که خوانده ایراد وارد کند مثل مشروع نبودن دعوا، عدم اهلیت خواهان، عدم صلاحیت وکیل خواهان، طرح دعوا خارج از مهلت قانونی و مواردی از این قبیل صادر می‌شود. ‌اما قانونگذار شرط مهمی را نیز در خصوص صدور این نوع قرار پیش بینی کرده است که خوانده می‌بایست به آن توجه داشته باشد. چنانچه خوانده بخواهد با وارد کردن ایراد به خواهان یا موضوعات دیگر خواستار صدور قرار ‌‌‌ر‌د دعوا شود می‌بایست ایراد خود را تا پایان اولین جلسه دادرسی وارد کند. چنانچه خوانده نسبت به این شرط مهم بی‌توجه باشد ممکن قرار ‌‌‌ر‌د دعوا صادر نشود و شرایط دیگری به وجود بیاید.

ایراد وارد نمودن خوانده پس از پایان اولین جلسه دادرسی و صدور قرار رد دعوا

ایراد وا‌‌‌ر‌د کردن خوانده می‌بایست تا پایان جلسه اول دادرسی انجام شود و در غیر این صورت قرار ‌‌‌ر‌د دعوا صادر نمی‌شود. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که اگر خوانده به خاطر وجود دلایل موجه بعد از پایان اولین جلسه دادرسی ایراد خود را وارد کند بازهم دادگاه ایراد او را می‌پذیرد و قرار ‌‌‌ر‌د دعوا را صادر خواهد کرد. به عنوان مثال اگر خواهان قبل از پایان اولین جلسه دادرسی دارای اهلیت باشد اما بعد از پایان آن جلسه دارای جنون شود و فاقد اهلیت شود خوانده می‌تواند ایراد خود را به این موضوع وارد کند تا دادگاه قرار ‌‌‌ر‌د دعوا را صادر کند.

سوالات متداول

شرط اصلی صدور قرار ‌‌‌ر‌د دعوا چیست‌‌‌ ؟

شرط اصلی صدور قرار ‌‌‌ر‌د دعوا وارد نمودن ایراد از طرف خوانده تا پایان اولین جلسه دادرسی خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

قرار ‌‌‌ر‌د دعوا معمولا به چه دلیل صادر می‌شود‌‌‌ ؟

قرار ‌‌‌ر‌د دعوا معمولا به دلیل اعتراض و وارد نمودن ایراد از طرف خوانده صادر می‌شود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار ر‌د دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قر‌ار رد دعوا پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره