حقوقیسایر عقودسایر موضوعات حقوقیعقود و قرارداد ها

حداقل دستمزد ۱۴۰۰

حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ موضوع اصلی این مقاله می‌باشد. ما تصمیم گرفته‌ایم در اینجا به بررسی این موضوع و همچنین موضوعات مرتبط با آن بپردازیم. معمولا همه ساله تقویم سال که به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین تعیین میزان دستمزد همه اقشار جامعه می‌باشد. به همین سبب یک سری بخشنامه و موارد مشابه آن برای تنظیم میزان دستمزد سال جدید صادر می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حداقل حقوق در سال ۱۴۰۰ چقدر می‌باشد ؟

همانطور که گفتیم مطابق مقررات قانون بودجه بندی کشور ما نمایندگان مجلس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به تصویب رسانده‌‌‌‌اند. معمولا تعیین میزان حقوق و مزایای کارکنان دولت و کارگران نیز از جمله مواردی هست که در این لایحه به آن اشاره می‌گردد. ما قصد داریم در اینجا به تصمیمات دولت و نمایندگان مجلس درباره حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ بپردازیم.

متاسفانه با توجه به اقتصاد نابسامان کشور و گرانی‌های پی درپی شرایط زندگی مخصوصا برای اقشار کم درآمد جامعه نظیر کارمندان و کارگران بسیار سخت شده است. بنابراین تعیین مناسب حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ نسبت به دیگر سال‌ها از حساسیت بالایی برخوردار می‌باشد.
افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۰ مطابق با مصوبه‌های مجلس و دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل با افزایش ضریب ریالی بالا رفته است. به طور کلی سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد به حقوق سابق افزوده شده و حداقل حقوق در سال جدید حدود سه میلیون و پانصد هزار تومان تعیین گردیده است.

تفاوت افزایش حقوق در سال  ۹۹ و ۱۴۰۰

از آنجایی که در سال 98 نرخ رشد تورم تا حدودی کمتر از 99 بود درصد افزایش حقوق 99 نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ کمتر بوده است. به نحوی که در سال ۹۹ کارکنان دولت و بازنشستگان حدود ۱۵ درصد افزایش حقوق نسبت به قبل داشته‌‌‌‌اند. این در حالی هست که در سال ۱۴۰۰ این رقم با افزایش تقریبا یک و نیم برابری همراه بود و به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

در سال ۹۹ حداقل حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت حدود دو میلیون هشتصد هزار تومان بوده است. اما همانطور که گفتیم این رقم در حال حاضر، یعنی سال ۱۴۰۰ به سه و نیم میلیون افزایش یافته است.
همچنین مبلغ ماهیانه سنوات از یک میلیون ریال در سال ۹۹ به یک میلیون چهارصد هزار ریال افزایش یافته است.

معافیت مالیاتی حقوق در سال ۱۴۰۰ به چه صورت هست ؟

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معافیت مالیاتی حقوق نیز نسبت به درآمد سالانه اقشار مختلف جامعه تعیین شده است. مطابق با لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افرادی که به طور سالانه دارای میانگین درآمدی بالای ۴۸ میلیون تومان هستند موظف به پرداخت مالیات می‌باشند.
همچنین افراد دارای حقوق ۴ میلیون به بالا نیز موظف به پرداخت مالیات بر حقوق به دولت می‌باشند.
باید متذکر شد که میزان پرداخت مالیات همه مشمولین مالیات بر حقوق به یک ‌‌‌‌اندازه نمی‌باشد. بلکه با افزایش پلکانی حقوق و درآمد میزان مالیات بر حقوق نیز به صورت پلکانی افزایش می‌یابد. همانطور که از موارد ذکر شده مشخص هست کارگران و کارمندان دولتی که حقوق زیر ۴ میلیون در ماه دریافت می‌کنند از پرداخت مالیات بر حقوق معاف می‌باشند.

تعیین میزان دستمزد در حیطه وظایف چه نهادی می‌باشد ؟

مناسب دیدیم که به معرفی نهادهایی که در تعیین میزان افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولتی و غیر دولتی دخیل هستند نیز بپردازیم.

قوانین حاکم بر بودجه بندی در کشور ما به نحوی هست که ابتدا بودجه هر سال توسط نهادهای دولتی که تحت ریاست رئیس جمهور قرار دارد بررسی می‌شود. سپس بودجه تعیین شده از طرف دفتر دولت به مجلس فرستاده می‌شود که در آنجا بررسی‌های لازم بر روی آن جهت تصویب صورت می‌گیرد.

اما تعیین میزان دستمزد حقوق بگیران، و کارگران در حیطه وظایف شورای عالی کار و وزارت مربوطه قرار دارد. این شورا معمولا در روزهای پایانی هر سال تصمیمات لازم را طی جلساتی جهت افزایش حقوق کارگران و کارمندان برای سال آینده اتخاذ می‌کنند. پس از گذراندن مراحل قانونی و قطعی شدن، تصمیمات شورا به روش‌های مقرر شده در قانون به اطلاع عموم می‌رسد.

آیا حداقل دستمزد تعیین شده در سال ۱۴۰۰ کفاف زندگی مردم را می‌دهد ؟

پاسخ به این سوال کاملا منفی هست. بی‌شک همه ما می‌دانیم درآمد ماهیانه ۳ و نیم میلیون تومان با توجه به اقتصاد حال حاضر کشور مبلغی هست که واقعاً جوابگوی خرج و مخارج زندگی نیست. از آنجایی که اقشار کم درآمد جامعه، که غالب و اکثریت مستاجر هستند با این مبلغ حتی فقط پول کرایه منزل خود را با توجه به گرانی و افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند فراهم کنند چه به برسد به دیگر خرج و مخارج روزمره زندگی.

بنابراین لازم هست که دولتمردان به راه حل‌های اساسی جهت رفع مشکلات اقتصادی جامعه بیندیشند تا فشار اقتصادی حاکم بر جامعه، که بیشتر بر دوش اقشار ضعیف و متوسط است، ریشه کن گردد.
امیدواریم با کمک مسئولین و لطف و عنایت خداوند مردم کشورمان بتوانند از نظر اقتصادی به آرامش و ثبات لازم دست یابند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حداقل دستمزد ۱۴۰۰، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حداقل دستمزد ۱۴۰۰ پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره