سایر موضوعات کیفریکیفری

ارش چیست

تمام کشورهای دنیا دارای قوانین حقوقی ‌‌می‌باشند و طبق قوانین همه کشور‌‌‌های جهان هیچ فردی ‌‌نمی‌تواند به جان و مال دیگران تعرض کند و در صورتی که مرتکب چنین عملی شود طبق قانون با او برخورد ‌‌می‌شود. در قوانین ایران نیز همین گونه است. ‌برای مثال هرگاه فردی به بدن فرد دیگر لطمه وارد کند ‌‌می‌بایست دیه بپردازد. حال سوالی که پیش می‌آید اینست که ارش چیست ؟ ارش یکی از انواع دیه به شمار ‌‌می‌رود‌‌ که در ادامه قصد داریم در خصوص آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ارش چیست‌‌‌‌ ؟

ا‌رش نوعی دیه به شمار ‌‌می‌رود که توسط مجرمین به فرد آسیب دیده پرداخت ‌‌می‌شود. ا‌رش هیچ میزان و‌ حد خاص و مشخصی در قانون ندارد و قانون هیچ اندازه‌‌‌‌ای را برای آن تعریف نکرده است. ا‌رش بر اساس میزان خسارتی که به بدن افراد‌‌ وارد شده است به آن‌ها پرداخت ‌‌می‌شود.

برای مثال طبق قانون هرکس به دست فردی صدمه بزند ‌‌می‌بایست دیه تعیین شده دستش را به او بپردازد اما‌ اگر فردی به رگ عصبی افراد دیگر لطمه وارد کند ‌‌می‌بایست میزان دیه را با توجه به خسارت وارده بپردازد زیرا هیچ حد مشخصی در قانون برای دیه رگ عصبی تعیین نشده است. در این صورت ‌‌می‌توان گفت مجرم با پرداخت پول آسیب به رگ عصبی در واقع ا‌رش را پرداخت کرده است.

ارش چیست | میزان ارش توسط چه کسانی تعیین ‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

همانطور که گفتیم ا‌رش دیه‌‌‌‌ای است که میزان آن توسط قانونگذار تعیین نشده است و ‌‌می‌بایست بر اساس میزان خسارت و‌‌ برخی عوامل دیگر تعیین شود و به فرد آسیب دیده پرداخت گردد.

حال شاید برایتان سوال شود که چه کسی میزان ا‌رش را تعیین خواهد کرد‌‌‌‌؟ که در این خصوص باید بگوییم میزان ا‌رش توسط قاضی و کا‌رشناس دادگاه تعیین ‌‌می‌شود. قاضی و کا‌رشناس دادگاه با تکیه بر علمی که دارند میزان ا‌رش را با توجه به عوامل مختلف تعیین‌ نموده و قاضی طی صدور حکمی مجرم را موظف به پرداخت آن‌ خواهد کرد.

نحوه‌ محاسبه ارش | ارش چیست

برای محاسبه ا‌رش ابتدا قاضی دادگاه موضوع را به کا‌رشناس ارجاع خواهد کرد و از کا‌رشناس ‌‌می‌خواهد که با تکیه بر علمی که دارد میزان ا‌رش را محسابه کند اما در نهایتا ا‌رش توسط قاضی تعیین ‌‌می‌شود. قاضی‌‌ با توجه به موارد زیر میزان ا‌رش را محاسبه و تعیین ‌‌می‌کنند:

  • نظر کا‌رشناس.
  • نوع و کیفیت جنایت.
  • میزان خسارت وارده به نسبت میزان دیه تعیین شده، برای مثلا دیه تاندون پا با توجه به دیه تعیین شده برای پا محاسبه ‌‌می‌شود.
  • تاثیر جنایت بر سلامت قربانی.

سوالات متداول

اگر تاندون یا رگ پا از بین برود نام دیه مربوط به آن چیست‌‌‌‌ ؟

در این ‌صورت به دیه آن ا‌رش ‌‌می‌گویند.

ا‌رش توسط چه کسی محاسبه ‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

قاضی و کا‌رشناس دادگاه به کمک همدیگر میزان ا‌رش را محاسبه ‌‌می‌کنند.

آیا نوع و کیفیت جنایت ‌‌می‌تواند میزان ا‌رش را تعیین کند‌‌‌‌ ؟

بله یکی از عوامل تعیین کننده ا‌رش نوع و کیفیت جنایت ‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارش، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارش پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره